23948sdkhjf

5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström passar på att ställa några frågor.

Att leva i dagens detaljhandel innebär för många en stor osäkerhet. Vad skall vi satsa på? Hur tänker våra kunder framåt? Hur kommer tekniken att påverka oss? Det är många frågor som vi måste ställa oss idag för att i morgon vara konkurrenskraftiga. Jag skickar med fem påståenden om framtiden som alla som driver butik på ett eller annat sätt måste förhålla sig till. Detta är nämligen vad våra kunder i framtiden (idag) värderar.

  1. Vi söker relevanta erbjudande – Vi måste bli relevanta i vårt erbjudande till kund. Detta gäller både den reklam som skickas ut men också de produkter som säljs i butiken. Vi har fler möjligheter till att köpa produkter än någonsin tidigare. Butiken måste veta vad sina kunder vill köpa idag och i morgon. Butiker som inte har ett relevant sortiment kommer att slås ut.
  2. Vi vill köpa hållbara produkter - Vi vill inte handla sådant som påverkar miljön negativt – vår miljö lider av vår konsumtion. Detta kan vi inte blunda för. Miljöaspekterna blir allt viktigare. Detta är inte längre en ”lyxfråga” utan den handlar om vår överlevnad på jorden.
  3. Vår totalhälsa blir allt viktigare - Vi blir mer medvetna om hälsoaspekterna i vår konsumtion. Hittills har hälsa till stor del handlat om tillsatser, motion, socker och viktminskning. Framåt kommer också hälsoaspekterna att involvera vårt psyke. Både kroppen och själen definierar hälsobegreppet i framtiden.
  4. Vi kommer att köpa färre produkter - Vår materiella standard är hög. Vi kommer att dela produkter med varandra, handla dyrare produkter som håller längre. Vi kommer att hyra produkter för olika ändamål. Kombinera detta med att vi blir fler som bor i storstäderna på mindre yta så kommer vi inte att fylla våra hem med prylar.
  5. Vi söker mänskliga möten och sammanhang - Vi söker upplevelser och mänskliga möten. När vi tillfredsställt vår materiella standard kommer vi att söka något mer. Vi kommer att vilja träffas fysiskt med likasinnade och uppleva saker tillsammans. Vi människor kommer att söka oss in i sammanhang som skapar mening.
    Frågeställningarna är stora men de handlar faktiskt om dig och mig och vår bransch. Hur vill vi ha det och hur kan vi tillsammans skapa en framtid där vi både tjänar mänskligheten och våra affärer.

Martin Moström
Strategisk rådgivare – Shopper Marketing

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178