23948sdkhjf

5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström passar på att ställa några frågor.

Att leva i dagens detaljhandel innebär för många en stor osäkerhet. Vad skall vi satsa på? Hur tänker våra kunder framåt? Hur kommer tekniken att påverka oss? Det är många frågor som vi måste ställa oss idag för att i morgon vara konkurrenskraftiga. Jag skickar med fem påståenden om framtiden som alla som driver butik på ett eller annat sätt måste förhålla sig till. Detta är nämligen vad våra kunder i framtiden (idag) värderar.

  1. Vi söker relevanta erbjudande – Vi måste bli relevanta i vårt erbjudande till kund. Detta gäller både den reklam som skickas ut men också de produkter som säljs i butiken. Vi har fler möjligheter till att köpa produkter än någonsin tidigare. Butiken måste veta vad sina kunder vill köpa idag och i morgon. Butiker som inte har ett relevant sortiment kommer att slås ut.
  2. Vi vill köpa hållbara produkter - Vi vill inte handla sådant som påverkar miljön negativt – vår miljö lider av vår konsumtion. Detta kan vi inte blunda för. Miljöaspekterna blir allt viktigare. Detta är inte längre en ”lyxfråga” utan den handlar om vår överlevnad på jorden.
  3. Vår totalhälsa blir allt viktigare - Vi blir mer medvetna om hälsoaspekterna i vår konsumtion. Hittills har hälsa till stor del handlat om tillsatser, motion, socker och viktminskning. Framåt kommer också hälsoaspekterna att involvera vårt psyke. Både kroppen och själen definierar hälsobegreppet i framtiden.
  4. Vi kommer att köpa färre produkter - Vår materiella standard är hög. Vi kommer att dela produkter med varandra, handla dyrare produkter som håller längre. Vi kommer att hyra produkter för olika ändamål. Kombinera detta med att vi blir fler som bor i storstäderna på mindre yta så kommer vi inte att fylla våra hem med prylar.
  5. Vi söker mänskliga möten och sammanhang - Vi söker upplevelser och mänskliga möten. När vi tillfredsställt vår materiella standard kommer vi att söka något mer. Vi kommer att vilja träffas fysiskt med likasinnade och uppleva saker tillsammans. Vi människor kommer att söka oss in i sammanhang som skapar mening.
    Frågeställningarna är stora men de handlar faktiskt om dig och mig och vår bransch. Hur vill vi ha det och hur kan vi tillsammans skapa en framtid där vi både tjänar mänskligheten och våra affärer.

Martin Moström
Strategisk rådgivare – Shopper Marketing

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Dole säljer i Sverige och Finland

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.189