23948sdkhjf

Ny mark för returchark?

Nils Eric Näslund om motstridiga trender i tiden.

För länge, länge sedan fanns det ett företag som hette Returchark. Deras affärsidé var att köpa upp utgående kött- och charkprodukter direkt från butik, bereda om dem och sälja dem på nytt.

Jag kan inga detaljer om beredningsprocesser, inte heller om vilken information som lämnades till konsument på förpackningarna, men jag utgår från att varorna som såldes var helt ok utifrån den bäst-före märkning som tillämpades.

Men det jag minns var det ramaskri som upphävdes i media, när man slog klorna i företaget och dess verksamhet. Hur bara kunde man ägna sig åt något så suspekt som att återanvända eller tänja på produkterna och deras livslängd på detta vis?

Jag skänker ibland Returchark en tanke, när jag ser alla initiativ som i dag förekommer för att bättre ta tillvara våra livsmedel och deras faktiska hållbarhet, i stället för att bara titta på bäst föredag, och sedan öppna dörren till soppåsen om man inte blir nöjd med informationen. Att ge produkten en chans är naturligtvis lovvärt, sjuka blir vi inte i första taget om varan luktar och smakar bra. Då är det bättre att ägna uppmärksamheten åt våra disktrasor.

Men det finns en annan aspekt på detta. Missnöjet med den bleka volymutvecklingen för branschen under 2018 är utbredd och häpet förvånad. Ursäkta ett ögonblick:
För närvarande pågår ett antal projekt och initiativ inom dagligvaruområdet som alla har gemensamt, att de bidrar till en lägre omsättning i branschen. Dit hör till exempel ovannämnda satsning på att kassera färre fullgoda livsmedel, men också den tilltagande trenden att ersätta animalieprodukter med växtbaserade alternativ, liksom även (tror jag) att handla mer på nätet och mindre direkt i butik.

Det är klart att kilopriset i snitt på bönor, rotfrukter, linser mm är brutalt lägre än på biff och entrecote, det krävs ingen större begåvning för att räkna ut det. Och att handla mer planerat leder sannolikt till färre impulsköp och mindre inspirationshandel, det borde vi kunna vara överens om.

Åt andra hållet drar vår lust att köpa eko istället för konventionellt, liksom att handla mer färdiglagat. I inget fall handlar det om att vi äter mindre (eller mer), utan om att vi handlar mer eller mindre lågvärdiga varor, med ett lägre eller högre kilopris. Och i mitt första exempel får man till och med en dubbeleffekt: Vi äter mer av varorna innan de kasseras, och i den mån vi köper fler med kort datum får vi också ett lägre kilopris.

Så det är inte särskilt konstigt om branschens försäljning står och hackar, lite beroende på hur vi fördelar våra goda ambitioner på respektive trend. Och alla trender verkar just nu beständiga. Jag tycker man måste vara medveten om allt det här, när man kommenterar och funderar kring både branschens utveckling och sitt eget företags. Om inte annat kan det ju kännas klokt att veta vilket tåg man sitter på – X2000 uppåt eller lokaltåg neråt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Butikens tak rasade in

Axfood backar efter matbluffen

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Hon blir ny vd för KF

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.113