23948sdkhjf

Ny mark för returchark?

Nils Eric Näslund om motstridiga trender i tiden.

För länge, länge sedan fanns det ett företag som hette Returchark. Deras affärsidé var att köpa upp utgående kött- och charkprodukter direkt från butik, bereda om dem och sälja dem på nytt.

Jag kan inga detaljer om beredningsprocesser, inte heller om vilken information som lämnades till konsument på förpackningarna, men jag utgår från att varorna som såldes var helt ok utifrån den bäst-före märkning som tillämpades.

Men det jag minns var det ramaskri som upphävdes i media, när man slog klorna i företaget och dess verksamhet. Hur bara kunde man ägna sig åt något så suspekt som att återanvända eller tänja på produkterna och deras livslängd på detta vis?

Jag skänker ibland Returchark en tanke, när jag ser alla initiativ som i dag förekommer för att bättre ta tillvara våra livsmedel och deras faktiska hållbarhet, i stället för att bara titta på bäst föredag, och sedan öppna dörren till soppåsen om man inte blir nöjd med informationen. Att ge produkten en chans är naturligtvis lovvärt, sjuka blir vi inte i första taget om varan luktar och smakar bra. Då är det bättre att ägna uppmärksamheten åt våra disktrasor.

Men det finns en annan aspekt på detta. Missnöjet med den bleka volymutvecklingen för branschen under 2018 är utbredd och häpet förvånad. Ursäkta ett ögonblick:
För närvarande pågår ett antal projekt och initiativ inom dagligvaruområdet som alla har gemensamt, att de bidrar till en lägre omsättning i branschen. Dit hör till exempel ovannämnda satsning på att kassera färre fullgoda livsmedel, men också den tilltagande trenden att ersätta animalieprodukter med växtbaserade alternativ, liksom även (tror jag) att handla mer på nätet och mindre direkt i butik.

Det är klart att kilopriset i snitt på bönor, rotfrukter, linser mm är brutalt lägre än på biff och entrecote, det krävs ingen större begåvning för att räkna ut det. Och att handla mer planerat leder sannolikt till färre impulsköp och mindre inspirationshandel, det borde vi kunna vara överens om.

Åt andra hållet drar vår lust att köpa eko istället för konventionellt, liksom att handla mer färdiglagat. I inget fall handlar det om att vi äter mindre (eller mer), utan om att vi handlar mer eller mindre lågvärdiga varor, med ett lägre eller högre kilopris. Och i mitt första exempel får man till och med en dubbeleffekt: Vi äter mer av varorna innan de kasseras, och i den mån vi köper fler med kort datum får vi också ett lägre kilopris.

Så det är inte särskilt konstigt om branschens försäljning står och hackar, lite beroende på hur vi fördelar våra goda ambitioner på respektive trend. Och alla trender verkar just nu beständiga. Jag tycker man måste vara medveten om allt det här, när man kommenterar och funderar kring både branschens utveckling och sitt eget företags. Om inte annat kan det ju kännas klokt att veta vilket tåg man sitter på – X2000 uppåt eller lokaltåg neråt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Plus

Non food kryper närmare maten

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145