Så hanteras matsvinnet bäst

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Svensk Dagligvaruhandel anser att handlingsplanen för matsvinnet fått fel fokus även om man välkomnar initiativet.

Svensk Dagligvaruhandel är positivt inställd till handlingsplanen för att minska det Svenska matsvinnet som Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket med uppdrag av regeringen presenterade den 18 juni. Man har lyssnat på dagligvaruhandelns krav om att det måste sättas mål och utvecklas mätmetoder för arbetet.

Däremot är Dagligvaruhandeln mindre positiv till att myndigheterna i rapporten lagt stort fokus på att samordning måste till mellan branschens aktörer något som redan finns, enligt Dagligvaruhandeln.
– Det finns redan i dag samverkansgrupper mellan exempelvis handel och leverantörer som är igång och jobbar med matsvinnsreducerande insatser, därför känns det överflödigt att myndigheterna ger signaler om att vi måste börja samverka, kommenterar Katarina Rosenqvist projektledare hållbarhet på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruhandeln framhåller sju områden där största skillnad kan göras genom enskilda och branschgemensamma överenskommelser:
1. Konsumentinformation
Det i särklass största matsvinnet uppstår i hushållen. En stor anledning är brister i kunskap hos konsumenten. Här kan branschen var för sig och tillsammans med myndigheter ta ansvar och vidta åtgärder för att informera och motivera konsumenten om vad som gäller samt vikten av att inte kasta mat.
2. Produktion/prognoser/distribution/beställningar
Rätt produktion/prognoser/distribution/beställningar är de viktigaste parametrarna för att förebygga matsvinn. Med ny IT-teknik och branschöverskridande diskussioner finns det stora möjligheter att effektivisera flödena och därigenom minska svinn.
3. Kvalitetskrav
För frukt och grönt sätter EU:s och FN:s handelsnormer för kvalitetskontroll och klassning ett stort hinder för att få ut varor som inte klarar reglernas utseende- eller storleksklassning. Det kan även vara krav på utseende från certifieringsorganisationer som leder till ökat svinn i leverantörsledet. Här behövs en översyn hur hela och friska men utseendemässigt avvikande livsmedel kan nå konsumenter.
4. Förpackningar
Dåliga förpackningar driver matsvinn. För många konsumentförpackningar i ett kolli är också en orsak till matsvinn. Här ska dagligvaruhandeln tillsammans med leverantörer verka för att utveckla bättre förpackningslösningar.
5. Bearbeta de största svinnkällorna i butik
Bröd och frukt & grönt är de två varugrupper som driver mest matsvinn enligt studier. Dagligvaruhandeln har utvecklat detta arbete avsevärt de senaste åren, såsom genom hantering och reducerade priser, men det finns mer att göra. Det gäller bl.a. att identifiera brödsvinnet och kartlägga affärs- och logistiksystemet, inklusive retursystem.
6. Kampanjer
Kampanjer är ett område som kan driva matsvinn både i butiksledet och i hushållen. Framför allt är det multierbjudanden på färskvaror som driver matsvinn
7. Donationer till sociala organisationer
Oavsett hur mycket preventiva åtgärder som görs för att minska matsvinn kommer det alltid att uppstå ”överskott” hos leverantörer, grossister och i butikerna. I kombination med att antalet utsatta människor i Sverige växer så kommer donering till välgörenhet kunna bli en betydande och viktig verksamhet för att minska matsvinnet och samtidigt göra samhällsekonomisk nytta.
Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, Ica Sverige, Ikea Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.167