23948sdkhjf

Så hanteras matsvinnet bäst

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Svensk Dagligvaruhandel anser att handlingsplanen för matsvinnet fått fel fokus även om man välkomnar initiativet.

Svensk Dagligvaruhandel är positivt inställd till handlingsplanen för att minska det Svenska matsvinnet som Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket med uppdrag av regeringen presenterade den 18 juni. Man har lyssnat på dagligvaruhandelns krav om att det måste sättas mål och utvecklas mätmetoder för arbetet.

Däremot är Dagligvaruhandeln mindre positiv till att myndigheterna i rapporten lagt stort fokus på att samordning måste till mellan branschens aktörer något som redan finns, enligt Dagligvaruhandeln.
– Det finns redan i dag samverkansgrupper mellan exempelvis handel och leverantörer som är igång och jobbar med matsvinnsreducerande insatser, därför känns det överflödigt att myndigheterna ger signaler om att vi måste börja samverka, kommenterar Katarina Rosenqvist projektledare hållbarhet på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruhandeln framhåller sju områden där största skillnad kan göras genom enskilda och branschgemensamma överenskommelser:
1. Konsumentinformation
Det i särklass största matsvinnet uppstår i hushållen. En stor anledning är brister i kunskap hos konsumenten. Här kan branschen var för sig och tillsammans med myndigheter ta ansvar och vidta åtgärder för att informera och motivera konsumenten om vad som gäller samt vikten av att inte kasta mat.
2. Produktion/prognoser/distribution/beställningar
Rätt produktion/prognoser/distribution/beställningar är de viktigaste parametrarna för att förebygga matsvinn. Med ny IT-teknik och branschöverskridande diskussioner finns det stora möjligheter att effektivisera flödena och därigenom minska svinn.
3. Kvalitetskrav
För frukt och grönt sätter EU:s och FN:s handelsnormer för kvalitetskontroll och klassning ett stort hinder för att få ut varor som inte klarar reglernas utseende- eller storleksklassning. Det kan även vara krav på utseende från certifieringsorganisationer som leder till ökat svinn i leverantörsledet. Här behövs en översyn hur hela och friska men utseendemässigt avvikande livsmedel kan nå konsumenter.
4. Förpackningar
Dåliga förpackningar driver matsvinn. För många konsumentförpackningar i ett kolli är också en orsak till matsvinn. Här ska dagligvaruhandeln tillsammans med leverantörer verka för att utveckla bättre förpackningslösningar.
5. Bearbeta de största svinnkällorna i butik
Bröd och frukt & grönt är de två varugrupper som driver mest matsvinn enligt studier. Dagligvaruhandeln har utvecklat detta arbete avsevärt de senaste åren, såsom genom hantering och reducerade priser, men det finns mer att göra. Det gäller bl.a. att identifiera brödsvinnet och kartlägga affärs- och logistiksystemet, inklusive retursystem.
6. Kampanjer
Kampanjer är ett område som kan driva matsvinn både i butiksledet och i hushållen. Framför allt är det multierbjudanden på färskvaror som driver matsvinn
7. Donationer till sociala organisationer
Oavsett hur mycket preventiva åtgärder som görs för att minska matsvinn kommer det alltid att uppstå ”överskott” hos leverantörer, grossister och i butikerna. I kombination med att antalet utsatta människor i Sverige växer så kommer donering till välgörenhet kunna bli en betydande och viktig verksamhet för att minska matsvinnet och samtidigt göra samhällsekonomisk nytta.
Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, Ica Sverige, Ikea Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.25