Så hanteras matsvinnet bäst

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Svensk Dagligvaruhandel anser att handlingsplanen för matsvinnet fått fel fokus även om man välkomnar initiativet.

Svensk Dagligvaruhandel är positivt inställd till handlingsplanen för att minska det Svenska matsvinnet som Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket med uppdrag av regeringen presenterade den 18 juni. Man har lyssnat på dagligvaruhandelns krav om att det måste sättas mål och utvecklas mätmetoder för arbetet.

Däremot är Dagligvaruhandeln mindre positiv till att myndigheterna i rapporten lagt stort fokus på att samordning måste till mellan branschens aktörer något som redan finns, enligt Dagligvaruhandeln.
– Det finns redan i dag samverkansgrupper mellan exempelvis handel och leverantörer som är igång och jobbar med matsvinnsreducerande insatser, därför känns det överflödigt att myndigheterna ger signaler om att vi måste börja samverka, kommenterar Katarina Rosenqvist projektledare hållbarhet på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruhandeln framhåller sju områden där största skillnad kan göras genom enskilda och branschgemensamma överenskommelser:
1. Konsumentinformation
Det i särklass största matsvinnet uppstår i hushållen. En stor anledning är brister i kunskap hos konsumenten. Här kan branschen var för sig och tillsammans med myndigheter ta ansvar och vidta åtgärder för att informera och motivera konsumenten om vad som gäller samt vikten av att inte kasta mat.
2. Produktion/prognoser/distribution/beställningar
Rätt produktion/prognoser/distribution/beställningar är de viktigaste parametrarna för att förebygga matsvinn. Med ny IT-teknik och branschöverskridande diskussioner finns det stora möjligheter att effektivisera flödena och därigenom minska svinn.
3. Kvalitetskrav
För frukt och grönt sätter EU:s och FN:s handelsnormer för kvalitetskontroll och klassning ett stort hinder för att få ut varor som inte klarar reglernas utseende- eller storleksklassning. Det kan även vara krav på utseende från certifieringsorganisationer som leder till ökat svinn i leverantörsledet. Här behövs en översyn hur hela och friska men utseendemässigt avvikande livsmedel kan nå konsumenter.
4. Förpackningar
Dåliga förpackningar driver matsvinn. För många konsumentförpackningar i ett kolli är också en orsak till matsvinn. Här ska dagligvaruhandeln tillsammans med leverantörer verka för att utveckla bättre förpackningslösningar.
5. Bearbeta de största svinnkällorna i butik
Bröd och frukt & grönt är de två varugrupper som driver mest matsvinn enligt studier. Dagligvaruhandeln har utvecklat detta arbete avsevärt de senaste åren, såsom genom hantering och reducerade priser, men det finns mer att göra. Det gäller bl.a. att identifiera brödsvinnet och kartlägga affärs- och logistiksystemet, inklusive retursystem.
6. Kampanjer
Kampanjer är ett område som kan driva matsvinn både i butiksledet och i hushållen. Framför allt är det multierbjudanden på färskvaror som driver matsvinn
7. Donationer till sociala organisationer
Oavsett hur mycket preventiva åtgärder som görs för att minska matsvinn kommer det alltid att uppstå ”överskott” hos leverantörer, grossister och i butikerna. I kombination med att antalet utsatta människor i Sverige växer så kommer donering till välgörenhet kunna bli en betydande och viktig verksamhet för att minska matsvinnet och samtidigt göra samhällsekonomisk nytta.
Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, Ica Sverige, Ikea Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Nyhetsbrev

Arkiv

Här öppnar Coop Online

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.128