23948sdkhjf

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Så förändrar internet livsmedelshandeln.

Tetra Pak har presenterat sin undersökning Tetra Pak Index 2018. Den visar hur internet förändrar livsmedelshandeln. E-handeln med livsmedel växer samtidigt som de fysiska butikerna förändras och smälter samman till en gemensam kanal där konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare.

Läs också: Forskning visar: förnybara förpackningar är miljövänliga

Vidare viar undersökningen att förpackningen kommer att spela en viktig, men annorlunda roll i e-livsmedelshandeln och smart förpackningsteknik, till exempel digitalt utskrivna koder, kommer att innebära nya spännande möjligheter för både e-handlare och varumärken.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak.

Tetra Pak Index 2018 är baserat på konsumentundersökningar i fem länder, en global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina, och syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen.

Samtidigt som e-handeln ökar överallt och överträffar alla andra kanaler ser det mycket olika ut på olika marknader. Kina leder utvecklingen inom e-handel med livsmedel.

Fram till 2030 kommer Kina att fortsätta att leda förändringen – både online och inom detaljhandel – genom stora investeringar och konsumenternas intresse och eftersom man inte har någon traditionell modell att försvara. Andra föregångsregioner i länder under utveckling är Bangkok, Jakarta och Seoul.

I de industrialiserade länderna förväntas konsumenternas ökande förtroende för e-handelns leveranser och kvalitet leda till en snabb tillväxt inom denna handel i Frankrike, Belgien och Storbritannien. Länder som relativt sett släpar efter är USA, Tyskland och Japan, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas hålla den konkurrenskraftig.

Ladda ner rapporten Tetra Pak Index 2018 här.

Mer om: Tetra Pak


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Rootfruit flaggar för förlust

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Årets julklapp återvunnen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Lidl tar över egna brödavdelningar

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Ett steg närmare ny Svedalabutik

City Gross firade sitt första kvartssekel

Nytt varumärke för Bergendahls

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Sänd till en kollega

0.226