23948sdkhjf

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

67 procent av svenskarna anser att livsmedelsförpackningar är dåliga för miljön och 57 procent tycker att livsmedelsförpackningar ska avvecklas. Men efter att ha fått bakgrundsinformation fick många en mer positiv inställning till livsmedelsförpackningar. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

Läs också: Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

Inför seminariet ”Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten” i Almedalen i somras gjorde Livsmedelsföretagen i samarbete med Novus en undersökning om allmänhetens inställning till och kunskap om matsvinn och livsmedelsförpackningar. Många av de som har tillfrågats har en klart negativ inställning till förpackningar. Exempelvis trodde hälften att en inplastad gurka bara håller lika länge som en gurka utan plast.

– Det borde vara självklart för alla att en inplastad gurka har längre hållbarhet. Det här visar att kunskapen om förpackningar tyvärr är alldeles för låg, och här måste hela livsmedelsbranschen ta sitt ansvar och bli bättre på att informera. Förpackningar förlänger livslängden på många färskvaror, och möjliggör att en stor del av maten som produceras i Europa faktiskt når konsumenterna, säger Patrik Strömer, policyansvarig på Livsmedelsföretagen.

Innan de svarande i undersökningen fick information om fördelarna med förpackningar svarade bara 5 procent att livsmedelsförpackningar är bra för miljön. Efter att ha fått information ökade andelen till 20 procent. Detta visar att kunskap och information är avgörande för inställningen till förpackningar.

I svaren från undersökningen framgår att många ser livsmedelsförpackningar som något onödigt och dåligt som skräpar ner. En majoritet anser att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt och 43 procent ser felaktigt förpackningarna som ett större klimatproblem än matsvinn. Plast är det material som flest associerar till livsmedelsförpackningar och som väcker störst irritation. De senaste månadernas mediala fokus på den omfattande plastnedskräpningen i haven spelar säkert en roll.

– Livsmedelsförpackningar och förpackningsinnovation är en absolut förutsättning för att vi ska kunna föda tio miljarder människor år 2050 och uppnå Agenda 2030-målet om ingen hunger. Idag är brist på bra förpackningar en bidragande orsak till att mat som produceras inte når konsumenterna, framförallt i utvecklingsländer. De som förespråkar att förpackningar borde avskaffas pratar från en väldigt privilegierad position, säger Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Kort sammanfattning av undersökningen

  • Plast, kartong och papper är de material som flest tänker på när de hör ordet livsmedelsförpackningar.
  • Återvinningsbara förpackningar i papper och kartong uppskattas extra mycket. Förpackningar av plast irriterar extra mycket.
  • Nära sju av tio (67%) svarande anser att livsmedelsförpackningar generellt är dåligt för miljön.
  • Andelen som tycker att livsmedelsförpackningar är bra för miljön ökar från 5% till 20% efter att man har fått information om fördelarna med förpackningar.
  • Nära två tredjedelar (65%) uppger att de slänger mindre mat än svenskar i genomsnitt. Nära åtta av tio (78%) tror att matsvinnet är som störst inom hushåll, restauranger och storkök. 20% tror att det är störst inom livsmedelsproduktionen.
  • Att förpackningen är lättöppnad, återvinningsbar och skyddar innehållet är några av de viktigaste funktionerna.
  • Nära sex av tio (57%) instämmer i påståendet att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt, kvinnor instämmer i högre utsträckning i detta påstående.
  • Hälften av de svarande (50%) tror att en inplastad gurka och en gurka som inte är inplastad har ungefär lika lång hållbarhet. Fakta är att en inplastad gurka har minst dubbelt så lång hållbarhet. Rätt hanterad har den tom 3–4 gånger så lång hållbarhet.

Om undersökningen
Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Novus den 8–13 juni 2018. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år och drygt 1 000 intervjuer genomfördes i Novus Sverigepanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via webbintervjuer i en så kallad slumpmässig rekrytering.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136