23948sdkhjf

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

67 procent av svenskarna anser att livsmedelsförpackningar är dåliga för miljön och 57 procent tycker att livsmedelsförpackningar ska avvecklas. Men efter att ha fått bakgrundsinformation fick många en mer positiv inställning till livsmedelsförpackningar. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Inför seminariet ”Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten” i Almedalen i somras gjorde Livsmedelsföretagen i samarbete med Novus en undersökning om allmänhetens inställning till och kunskap om matsvinn och livsmedelsförpackningar. Många av de som har tillfrågats har en klart negativ inställning till förpackningar. Exempelvis trodde hälften att en inplastad gurka bara håller lika länge som en gurka utan plast.

– Det borde vara självklart för alla att en inplastad gurka har längre hållbarhet. Det här visar att kunskapen om förpackningar tyvärr är alldeles för låg, och här måste hela livsmedelsbranschen ta sitt ansvar och bli bättre på att informera. Förpackningar förlänger livslängden på många färskvaror, och möjliggör att en stor del av maten som produceras i Europa faktiskt når konsumenterna, säger Patrik Strömer, policyansvarig på Livsmedelsföretagen.

Innan de svarande i undersökningen fick information om fördelarna med förpackningar svarade bara 5 procent att livsmedelsförpackningar är bra för miljön. Efter att ha fått information ökade andelen till 20 procent. Detta visar att kunskap och information är avgörande för inställningen till förpackningar.

I svaren från undersökningen framgår att många ser livsmedelsförpackningar som något onödigt och dåligt som skräpar ner. En majoritet anser att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt och 43 procent ser felaktigt förpackningarna som ett större klimatproblem än matsvinn. Plast är det material som flest associerar till livsmedelsförpackningar och som väcker störst irritation. De senaste månadernas mediala fokus på den omfattande plastnedskräpningen i haven spelar säkert en roll.

– Livsmedelsförpackningar och förpackningsinnovation är en absolut förutsättning för att vi ska kunna föda tio miljarder människor år 2050 och uppnå Agenda 2030-målet om ingen hunger. Idag är brist på bra förpackningar en bidragande orsak till att mat som produceras inte når konsumenterna, framförallt i utvecklingsländer. De som förespråkar att förpackningar borde avskaffas pratar från en väldigt privilegierad position, säger Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Kort sammanfattning av undersökningen

  • Plast, kartong och papper är de material som flest tänker på när de hör ordet livsmedelsförpackningar.
  • Återvinningsbara förpackningar i papper och kartong uppskattas extra mycket. Förpackningar av plast irriterar extra mycket.
  • Nära sju av tio (67%) svarande anser att livsmedelsförpackningar generellt är dåligt för miljön.
  • Andelen som tycker att livsmedelsförpackningar är bra för miljön ökar från 5% till 20% efter att man har fått information om fördelarna med förpackningar.
  • Nära två tredjedelar (65%) uppger att de slänger mindre mat än svenskar i genomsnitt. Nära åtta av tio (78%) tror att matsvinnet är som störst inom hushåll, restauranger och storkök. 20% tror att det är störst inom livsmedelsproduktionen.
  • Att förpackningen är lättöppnad, återvinningsbar och skyddar innehållet är några av de viktigaste funktionerna.
  • Nära sex av tio (57%) instämmer i påståendet att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt, kvinnor instämmer i högre utsträckning i detta påstående.
  • Hälften av de svarande (50%) tror att en inplastad gurka och en gurka som inte är inplastad har ungefär lika lång hållbarhet. Fakta är att en inplastad gurka har minst dubbelt så lång hållbarhet. Rätt hanterad har den tom 3–4 gånger så lång hållbarhet.

Om undersökningen
Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Novus den 8–13 juni 2018. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år och drygt 1 000 intervjuer genomfördes i Novus Sverigepanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via webbintervjuer i en så kallad slumpmässig rekrytering.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Köer till Lidls 190:e butik

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

De ska samla in mer plast än de säljer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fåddman investerar och satsar på export

Arkiv

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Här vill Lidl bygga nytt

Plus

Ica-vd i stor intervju om nya e-handelslager, pris, emv-ökning och butiksnätet

Ica Sveriges vd Anders Svensson om dagligvarujättens planer framöver.

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

Historiskt: Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Axfood, Coop och Ica vill sänka farten

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Ytterligare ett handelsområde i Umeå får tummen upp

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Uppsalaföretag startar egen butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.168