23948sdkhjf

Så har jurygrupperna vaskat fram Dagligvarugalans finalister

Juryordförandena berättar.

Christina Möller, branschguru och vd för OSEC Matstudio.

Christina Möller har varit med i två jurygrupper sedan starten 2008, Årets Butik och Årets Matinspiration.

– Det är en väldig förmån att få ha varit med så länge och ha hela historien. Från början var kategorin Årets Butik en kategori av många men har utvecklats till att bli den absolut viktigaste kategorin som delas ut sist. Nu tycker jag den har sin plats och något man väntar på.

När vi började var inte kriterierna det viktigaste, arbetet var lite ad hoc. Över tid har det blivit en mer strukturerad jury och har penetrerat sin val kraftigt. Vi har aldrig fått stor kritik för våra val, det beror på att vi har gjort ett gott arbete. I juryn för Årets Matinspiration arbetar vi på ett annat sätt, det är mer spontant och ett annat urval.

Hur tycker du att Dagligvarugalan som tävling har utvecklats?

- Det var viktigt att då att uppmärksamma denna viktiga detaljhandel med tävlingar och priser så att butikerna fick något att sikta mot. Det började ganska försiktigt och var väldigt okänt i början. Nu är den etablerad, men kan självklart bli ännu mer känd. Men sådant tar tid. Nu är den väldigt professionell med god mat och god underhållning. Att få vara på Stadshuset är verkligen ett lyft!

Per Nilsson, affärsutvecklingschef på Gruppo di Luca, ordförande i kategorin Årets Butik.

Per Nilsson har varit jurymedlem i kategorin Årets Butik sedan 2012 och under det senast året har han haft ordförandeklubban i sin hand.

Hur har juryarbetet utvecklats under de år du har varit med?

– Främst har processen har förfinats. Vi märker att kriterier och juryns bedömningar blir allt viktigare och måste diskuteras för att hållas vid liv eftersom branschen förändras över tid. Vi väger också in fler aspekter i våra bedömningar än tidigare. Min uppfattning är också att vi har bättre täckning av butiksbeståndet jämfört med några år sedan.

Vad ingår i din roll som juryordförande?

Som ordförande i juryn är uppdraget att säkerställa att alla aspekter tas med i bedömningarna. I vår jury har vi utmaningen att vi ska jämföra butiker i olika storlek, på olika lägen med olika förutsättningar och jämföra dem med varandra på ett likvärdigt och relevant sätt. Vi måste se dem utifrån deras position och deras roll på marknaden. Det är inte helt lätt. Men vi har lyckats bra med det. Alla har inte ett innercityläge med stark köpkraft.  

Är det ett tufft jobb?

– Nej, det är inget svårt jobb. Det är roligt och samtidigt bidrar man till vår branschs utveckling. Jag kan rekommendera andra att vara med!

Hur har Dagligvarugalan som tävling utvecklats?

– Den har stärkts och förbättrats. Den är viktigt eftersom alla branschen behöver att ha tävlingar och galor som den här för det bidrar till att utveckla och förbättra branschen. Om inte de goda exemplen får synas och får cred kommer utvecklingen att stanna av. Därför vill vi gärna lyfta fram de butiker och handlare som bidrar mest till att driva vår bransch in i framtiden genom att vara banbrytande och kreativa utifrån kundens perspektiv.

Hur blir man Årets Butik? 

– En värdig vinnare av Årets butik har en hög lägstanivå. Det räcker inte med att ha några bra avdelningar utan helheten är viktig. Det ska vara enkelt för konsumenten att handla. Enkelheten ska genomsyra kommunikationen och inspirationen. Butiken ska också överträffa förväntningar, lyfta det lilla extra som blir något utöver det vanliga som gör den värd resan för ett besök.

Hur gör ni urvalet av butiker som går till final?

– Vi utgår från en bruttosumma av butiker som har nominerat sig samt butiker som vi har fått tips om från vårt nätverk. Den listan bearbetas av juryn ner till tio butiker som penetreras djupare. Bland annat får de flera inkognito besök av juryn vid olika datum och klockslag. Sedan bedömer vi dem utifrån de olika aspekter och kriterier som juryn har.

Vi ser gärna att fler butiker nominerar sig själva. I år har vi tittat på butiker från Boden till Malmö och vi tar inte hänsyn till varumärket på fasaden.

Knappast någon brist på duktiga leverantörer”

Hallå där Fredrik Lindberg, affärsutvecklingschef hos Nielsen och juryordförande i kategorin Årets Leverantör på Dagligvarugalan.

Hur upplever du juryarbetet?

– Det finns knappast någon brist på duktiga och kreativa leverantörer i branschen så det är en fortsatt väldigt spännande utmaning att tillsammans med de eminenta kollegorna i jurygruppen hitta de bästa.

Hur gör ni för att vaska fram guldkornen?

– Vi börjar med att plocka fram starka kandidater och det gör vi dels genom att vi får in nomineringar och dels genom branschkunskap bland jurymedlemmarna och kontakter från våra nätverk. Därefter kokar vi ned antalet till 14-15 stycken.

Vad händer sen?

– Sedan betygsätter vi alla kandidater på olika punkter baserat på kriterierna. När vi har bedömt alla räknar vi ihop poängen och plockar ut tre finalister. Dessa bjuder vi in och intervjuar innan vi slutligen utser en vinnare.

Vad skulle du vilja säga till landets leverantörer?

– Till nästa år skulle jag skulle vilja se att fler nominerar sig själva eller sina kollegor. Man ska inte vara orolig att låta oss veta att man har presterat bra. Det underlättar vårt jobb och minimerar risken att vi missar någon.

Hur tycker du att Dagligvarugalan utvecklas?

– Man märker att det pratas mycket mer om galan och vinnarna, vilket är väldigt positivt. Det är viktigt att det finns en gala som utvecklar branschen och lyfter alla de eldsjälar som jobbar i butik.

Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109