23948sdkhjf

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Lidl har sedan länge varit förtegna med sina nätplaner. Men nu kan Fri Köpenskap avslöja de första prognoserna.

Vi kan inte säga säkert ännu men jag tror att det blir 2020. Förra året träffade vi alla medarbetarna i styrelsen och då sa vi 2020. Planerna ligger på ritbordet, berättar Johan Eriksson för Fri Köpenskap.

I Tyskland och Belgien har e-handeln redan smugits igång inom non food-segmentet.

Man pilottestar konceptet och utvecklingen kommer att utvärderas löpande.

Orsaken att e-handeln har dröjt beror främst på två saker. Lönsamheten är en.

Det finns ingen ekonomi i e-handeln ännu och därför har vi väntat. Vi ligger och bevakar utvecklingen och väntar på rätt läge att inträda, förklarar Johan Eriksson.

Den andra orsaken kopplas till Lidls verksamhetsmodell.

Verksamheten bygger på att hantera hela kollin och inte enskilda varor. Om vi ska sälja styckvaror på nätet behöver vi bryta våra kollin.

För att förhindra detta skulle e-handeln innebära att varje kolli behöver lagerföras dubbelt.

Vi har 50 000 kvadratmeter lager i dag. Med e-handel innebär det att vi behöver ytterligare 50 000.

En darkstore bedöms som den rimliga plockmodellen för Lidls e-handel och den första tros placeras i någon av landets tre största städer, Stockholm, Göteborg eller Malmö. 

Så positionerar sig övriga kedjor på nätet:

  • Coop: Fullskalig e-handel med lösplock, matkassar för avhämtning och hemleverans. Stora delar av e-handeln distribueras från kedjans darkstore i Kungens kurva. Erbjuder nu även helgleveranser.
  • Ica: Fullskalig e-handel med både lösplock, matkassar och hemleverans. Både egna e-handelslösningar från enskilda handlare och central e-handel hos Ica Sverige. Den centrala e-handeln fungerar som en prenumerationstjänst för handlarna och plockas i Storstockholm från kedjans centrala darkstore. Fler darkstores planeras i andra storstäder och 2020 beräknas den nya automatiserade plocklagerslösningen med Ocado dra igång.
  • Axfood: Axfood var sist ut på nätet av de tre största men har kompenserat mycket tidstapp genom förvärven av Mat.se och Middagsfrid. Kedjan erbjuder både lösplock och matkassar. Hemköps och Willys paketering sköts för tillfället i butik men kedjans renodlade nätaktörer har egna plocklager.
  • Bergendahls: Bergendahls har efterhand byggt upp sin e-handel med upphämtning i City Grossbutikerna och har nu hemkörning av både matkassar och lösplock till 75 procent av landets hushåll. Än så länge bara på söndagar och måndagar. Bergendahls rekryterar nu för fullskalig e-handel med nästadagsleverans från centrallagret i Hässleholm.
  • Netto: Har i dagsläget ingen e-handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11