23948sdkhjf

Lågpris kryper närmare city

Urbanisering och växande e-handel tvingar även lågprisaktörerna närmare städerna.

– Man letar efter bostadsnära butiker med hyfsade baklager, säger Pär Bygdeson, vd på Livsmedelshandlarna till Fri Köpenskap.

Bara för ett par veckor sedan gjorde både Lidl och Willys entré på två av Stockholms mest stadsnära och dyra adresser. Östermalm och Södermalm. Lägen som bara för några år sedan ansågs som otänkbara.

Men Pär Bygdeson räknar med fler liknande företeelser framöver. Klassiska lägen med stor parkering fyller förvisso fortfarande en roll, men den generella trenden går mot mindre bostadsnära butiker.

– Fler och fler flyttar till städerna samtidigt som färre och färre skaffar körkort. Dessutom innebär ökad e-handel smalare sortiment i de fysiska butikerna. Resultatet blir krympta butiker och att maten flyttar närmare kunderna, säger Pär Bygdeson.

Men även om allt mer går mot färskvaror behövs hyfsade bakutrymmen. Ännu finns ingen riktig lönsamhet i affären på nätet, och framtidens logistiska problem kräver nytänkande, tror Pär Bygdeson.

– Det är de sista 800 meterna till kunden som kostar mest när det gäller e-handeln. På medellång sikt behöver butikerna därför fungera som en hubb för e-handeln.

I mellanstora städer och i förorter är avhämtningsplatser inget problem för kunderna men den bristande framkomligheten i de mest centrala delarna kräver nytänkande.

– Man behöver hitta långsiktiga och effektiva kombinationer. Kanske levereras kassarna till butikerna och distribueras med cykel sista biten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078