23948sdkhjf

Pucko att dribbla med vinnande namn

| Av admin | Tipsa redaktionen

Nils-Erik Näslund skriver en krönika om det vanskliga med att ändra namn.

Hur Pucko får man bli …

Läs också: Arla vill nolla klimatavtrycken

Nej, förlåt, Arla, jag menar egentligen inte det, men frestelsen blev för stor….

Ingen pratar längre om starka märkesvaror, och deras betydelse för branschen. Annat var det på 1960-talet när jag började på Tössbergs, en av två grossister i Stockholm som kom att bilda Dagab i storstan. Då var märkesvaruleverantörerna nästan allt, och vi i handeln småpojkar som beundrade deras kunnande och följde deras goda råd, när dom svepte in på kontoret med sina blädderblock och overheadbilder. Sedan kom 1990-talet och EMV:s genombrott, och sen dess har vi fått ett helt nytt samtalsämne: Hur stor andel har EMV i år?

För några år sedan fick jag för mig att skriva en bok om starka märkesvaror. Jag valde ut åtta med lite egensinniga varunamn och en lång, trygg historia. Ja, ni fattar, Kexchoklad, Kalles, Bullens Pilsnerkorv, Samarin med flera. Alla ville vara med, men Arla harklade sig lite och sa att Pucko, jovisst, men vi funderar på att byta namn till Cocio … Jag tog med dem ändå och tänkte att det där har vi inte sett än.

Jag är ingen stor konsument av chokladmjölk, men köpte en Pucko häromveckan, som sex år senare fortfarande heter Pucko. År 2012 såldes det fem miljoner flaskor för gissningsvis 75 miljoner. Det är mellanmjölk med lite kakao till ett literpris på 30–40 kronor, apropå lantbrukets usla förutsättningar.

Läs också: Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Det borde vara en skaplig affär för alla led i kedjan. Varför dribbla med ett namn på en så säker vinnare i svenska folkets hjärtan?

Jag vet inte. Jag ställde aldrig frågan till Arla då, men det har jag gjort nu utan att få ett fullödigt svar. Arla säger nu att ett namnbyte inte är aktuellt eftersom Pucko tillhör dryckessektorns starkaste varumärken. Men det borde man ju rimligtvis tyckt även för sex år sedan, när man ändå övervägde frågan.

Märkesvaror står fortfarande för merparten av branschens omsättning. De pengar som läggs ner på produktutveckling, marknadsföring och säljstimulans är oerhört viktiga drivkrafter för hela branschen. Det borde alla, inklusive de starka handelsföretagen, kunna begripa och uppskatta.

Det ska bli spännande att se vad som händer när näthandeln växer till sig, och när butikshyllornas ögonhöjd blir lika för alla. Håller EMV:s marknadsandelar i sig? Även i kamp med Pucko, inte Cocio…

Nils-Erik Näslund är krönikör för Fri Köpenskap

Analys och ställningstagande är skribentens.

Mer om: Arla | Pucko
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Hemköpsbutik stänger ett år

Försämrat resultat för Coop Mitt

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152