23948sdkhjf

Pucko att dribbla med vinnande namn

| Av admin | Tipsa redaktionen

Nils-Erik Näslund skriver en krönika om det vanskliga med att ändra namn.

Hur Pucko får man bli …

Läs också: Från Arla till LRF

Nej, förlåt, Arla, jag menar egentligen inte det, men frestelsen blev för stor….

Ingen pratar längre om starka märkesvaror, och deras betydelse för branschen. Annat var det på 1960-talet när jag började på Tössbergs, en av två grossister i Stockholm som kom att bilda Dagab i storstan. Då var märkesvaruleverantörerna nästan allt, och vi i handeln småpojkar som beundrade deras kunnande och följde deras goda råd, när dom svepte in på kontoret med sina blädderblock och overheadbilder. Sedan kom 1990-talet och EMV:s genombrott, och sen dess har vi fått ett helt nytt samtalsämne: Hur stor andel har EMV i år?

För några år sedan fick jag för mig att skriva en bok om starka märkesvaror. Jag valde ut åtta med lite egensinniga varunamn och en lång, trygg historia. Ja, ni fattar, Kexchoklad, Kalles, Bullens Pilsnerkorv, Samarin med flera. Alla ville vara med, men Arla harklade sig lite och sa att Pucko, jovisst, men vi funderar på att byta namn till Cocio … Jag tog med dem ändå och tänkte att det där har vi inte sett än.

Jag är ingen stor konsument av chokladmjölk, men köpte en Pucko häromveckan, som sex år senare fortfarande heter Pucko. År 2012 såldes det fem miljoner flaskor för gissningsvis 75 miljoner. Det är mellanmjölk med lite kakao till ett literpris på 30–40 kronor, apropå lantbrukets usla förutsättningar.

Läs också: Kunderna rasar – bojkottar Arla

Det borde vara en skaplig affär för alla led i kedjan. Varför dribbla med ett namn på en så säker vinnare i svenska folkets hjärtan?

Jag vet inte. Jag ställde aldrig frågan till Arla då, men det har jag gjort nu utan att få ett fullödigt svar. Arla säger nu att ett namnbyte inte är aktuellt eftersom Pucko tillhör dryckessektorns starkaste varumärken. Men det borde man ju rimligtvis tyckt även för sex år sedan, när man ändå övervägde frågan.

Märkesvaror står fortfarande för merparten av branschens omsättning. De pengar som läggs ner på produktutveckling, marknadsföring och säljstimulans är oerhört viktiga drivkrafter för hela branschen. Det borde alla, inklusive de starka handelsföretagen, kunna begripa och uppskatta.

Det ska bli spännande att se vad som händer när näthandeln växer till sig, och när butikshyllornas ögonhöjd blir lika för alla. Håller EMV:s marknadsandelar i sig? Även i kamp med Pucko, inte Cocio…

Nils-Erik Näslund är krönikör för Fri Köpenskap

Analys och ställningstagande är skribentens.

Mer om: Arla | Pucko
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.125