23948sdkhjf

Pucko att dribbla med vinnande namn

| Av admin | Tipsa redaktionen

Nils-Erik Näslund skriver en krönika om det vanskliga med att ändra namn.

Hur Pucko får man bli …

Läs också: Arla vill nolla klimatavtrycken

Nej, förlåt, Arla, jag menar egentligen inte det, men frestelsen blev för stor….

Ingen pratar längre om starka märkesvaror, och deras betydelse för branschen. Annat var det på 1960-talet när jag började på Tössbergs, en av två grossister i Stockholm som kom att bilda Dagab i storstan. Då var märkesvaruleverantörerna nästan allt, och vi i handeln småpojkar som beundrade deras kunnande och följde deras goda råd, när dom svepte in på kontoret med sina blädderblock och overheadbilder. Sedan kom 1990-talet och EMV:s genombrott, och sen dess har vi fått ett helt nytt samtalsämne: Hur stor andel har EMV i år?

För några år sedan fick jag för mig att skriva en bok om starka märkesvaror. Jag valde ut åtta med lite egensinniga varunamn och en lång, trygg historia. Ja, ni fattar, Kexchoklad, Kalles, Bullens Pilsnerkorv, Samarin med flera. Alla ville vara med, men Arla harklade sig lite och sa att Pucko, jovisst, men vi funderar på att byta namn till Cocio … Jag tog med dem ändå och tänkte att det där har vi inte sett än.

Jag är ingen stor konsument av chokladmjölk, men köpte en Pucko häromveckan, som sex år senare fortfarande heter Pucko. År 2012 såldes det fem miljoner flaskor för gissningsvis 75 miljoner. Det är mellanmjölk med lite kakao till ett literpris på 30–40 kronor, apropå lantbrukets usla förutsättningar.

Läs också: Hon ska styra Arlas kommunikation

Det borde vara en skaplig affär för alla led i kedjan. Varför dribbla med ett namn på en så säker vinnare i svenska folkets hjärtan?

Jag vet inte. Jag ställde aldrig frågan till Arla då, men det har jag gjort nu utan att få ett fullödigt svar. Arla säger nu att ett namnbyte inte är aktuellt eftersom Pucko tillhör dryckessektorns starkaste varumärken. Men det borde man ju rimligtvis tyckt även för sex år sedan, när man ändå övervägde frågan.

Märkesvaror står fortfarande för merparten av branschens omsättning. De pengar som läggs ner på produktutveckling, marknadsföring och säljstimulans är oerhört viktiga drivkrafter för hela branschen. Det borde alla, inklusive de starka handelsföretagen, kunna begripa och uppskatta.

Det ska bli spännande att se vad som händer när näthandeln växer till sig, och när butikshyllornas ögonhöjd blir lika för alla. Håller EMV:s marknadsandelar i sig? Även i kamp med Pucko, inte Cocio…

Nils-Erik Näslund är krönikör för Fri Köpenskap

Analys och ställningstagande är skribentens.

Mer om: Arla | Pucko
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144