23948sdkhjf

Pucko att dribbla med vinnande namn

| Av admin | Tipsa redaktionen

Nils-Erik Näslund skriver en krönika om det vanskliga med att ändra namn.

Hur Pucko får man bli …

Läs också: De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Nej, förlåt, Arla, jag menar egentligen inte det, men frestelsen blev för stor….

Ingen pratar längre om starka märkesvaror, och deras betydelse för branschen. Annat var det på 1960-talet när jag började på Tössbergs, en av två grossister i Stockholm som kom att bilda Dagab i storstan. Då var märkesvaruleverantörerna nästan allt, och vi i handeln småpojkar som beundrade deras kunnande och följde deras goda råd, när dom svepte in på kontoret med sina blädderblock och overheadbilder. Sedan kom 1990-talet och EMV:s genombrott, och sen dess har vi fått ett helt nytt samtalsämne: Hur stor andel har EMV i år?

För några år sedan fick jag för mig att skriva en bok om starka märkesvaror. Jag valde ut åtta med lite egensinniga varunamn och en lång, trygg historia. Ja, ni fattar, Kexchoklad, Kalles, Bullens Pilsnerkorv, Samarin med flera. Alla ville vara med, men Arla harklade sig lite och sa att Pucko, jovisst, men vi funderar på att byta namn till Cocio … Jag tog med dem ändå och tänkte att det där har vi inte sett än.

Jag är ingen stor konsument av chokladmjölk, men köpte en Pucko häromveckan, som sex år senare fortfarande heter Pucko. År 2012 såldes det fem miljoner flaskor för gissningsvis 75 miljoner. Det är mellanmjölk med lite kakao till ett literpris på 30–40 kronor, apropå lantbrukets usla förutsättningar.

Läs också: Papper på prästosten ersätter plasten

Det borde vara en skaplig affär för alla led i kedjan. Varför dribbla med ett namn på en så säker vinnare i svenska folkets hjärtan?

Jag vet inte. Jag ställde aldrig frågan till Arla då, men det har jag gjort nu utan att få ett fullödigt svar. Arla säger nu att ett namnbyte inte är aktuellt eftersom Pucko tillhör dryckessektorns starkaste varumärken. Men det borde man ju rimligtvis tyckt även för sex år sedan, när man ändå övervägde frågan.

Märkesvaror står fortfarande för merparten av branschens omsättning. De pengar som läggs ner på produktutveckling, marknadsföring och säljstimulans är oerhört viktiga drivkrafter för hela branschen. Det borde alla, inklusive de starka handelsföretagen, kunna begripa och uppskatta.

Det ska bli spännande att se vad som händer när näthandeln växer till sig, och när butikshyllornas ögonhöjd blir lika för alla. Håller EMV:s marknadsandelar i sig? Även i kamp med Pucko, inte Cocio…

Nils-Erik Näslund är krönikör för Fri Köpenskap

Analys och ställningstagande är skribentens.

Mer om: Arla | Pucko
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nyhetsbrev

Arkiv

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157