23948sdkhjf

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Effektiviserar butiksplocket med 30 procent.”

Axfood Snabbgross har ingått ett pilotprojekt tillsammans med Strongpoint som levererar Pricers digitala hyllkantsetiketter. När plockaren kommer med vagnen på morgonen så blinkar etiketterna till de varor som finns i nätordern.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

– Plocktiden minskar med sex till nio sekunder per vara. Det kanske låter lite men det innebär en effektivisering på upp till 30 procent, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint till Fri Köpenskap.

Första Axfood Snabbgross-butik att använda tekniken är Årsta utanför Stockholm. Pilotprojktet är i gång och väntas vara utvärderat i maj 2019.

– Än så länge är det bara den butiken men vår förhoppning är naturligtvis att Axfood ska se fördelarna även i andra butiker. Etiketterna effektiviserar både upp- och nedplock av varor.

Även om den långsiktiga trenden går mot centralplockade varianter tros butiksplock vara här för att stanna en lång tid framöver. Darkstore-lösningar är främst aktuella i storstäderna och många av dem ligger långt fram i pipelinen.

Läs också: Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

– De flesta nya satsningar som startas är fortfarande butiksplockade. Dessutom behöver det ena inte utesluta det andra.

För att få lönsamhet i butiksplock krävs effektiviseringar. Det förklarar inte minst Maxi-handlaren Daniel Kvist som är en av få lönsamma på nätet.

Prispressen på nätet är igång och därför är det viktigt att kapa kostnaderna. Att effektivisera plocket är ett sätt, säger Sven Calissendorff.

Tekniken har tidigare testats i några enstaka dagligvarubutiker. En av dem är Årets digitaliserade butik på Dagligvarugalan som Fri Köpenskap nyligen besökte. Läs reportaget här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Man skjuten till döds utanför Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Arkiv

Lidl varnar för Brexit

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

Matkasseföretag till fem nya orter

Succé för storpantsautomaterna

Nu är Icas bacon helsvensk

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Minskad försäljning för convenience

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163