23948sdkhjf

Vinst att samarbeta med leverantörer

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House om kundernas makt i den digital eran.

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Ska den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker att det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken.

Läs också: Adoptera en butik – där föds idéerna

En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna.
Här kommer några områden som jag tycker att ni ska fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik. Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är allra viktigast för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge er all kunskap de har om kategorin och hur man ska arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier. Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen. När ni ska ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dem utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.
Inspirera kunderna i butik. Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för händelser och event som ska inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar. Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.
Lyckat till med ert samarbete.

Martin Moström, grundare av- och partner på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny e-handlare med elbilar: ”Återinföra lanthandeln”

Picsmart, en ny e-handelsplattform, ska sammankoppla den lokala kunden och butiken.

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Plus

Tema Franchise: Mer franchise i sikte för Hemköp och CBS

Samir Cherif, Hemköpshandlarnas ordförande, och Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, vill se fler handlarägda butiker.

Plus

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Tredje Automaten på plats – ny utformning och större yta

Coop i nytt initiativ för etisk handel

Nyhetsbrev

Arkiv

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Maxi-handlare kallade Handels för ”äckelfacket” – ber om ursäkt

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Butikschefen skuren vid knivrån

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Avslöjar: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Stillsam prisutveckling i november

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Så agerar kunderna online

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.228