23948sdkhjf

Tre gånger ljusare

Varorna som säljer som smör i julhandeln.

Det är inte bara maten som får ett uppsving i dagligvaruhandeln under julen. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har studerat Nielsendata och kan konstatera att frsäljningen av marschaller, strumpbyxor, glödlampor, läppbalsam och luftfräschare ökar under julmånaden, i jämförelse med en genomsnittsmånad resten av året.

Här är några exempel på non-foodprodukter som ökar i dagligvaruhandeln under julmånaden:

  • Försäljning av marschaller och lyktor tredubblas.
  • Försäljningen av strumpbyxor dubblas.
  • Glödlampförsäljningen ökar med 40 procent, cerat och läppbalsam med 30 procent och luftfräschare med 28 procent.

– Julen är viktig för dagligvaruhandeln. Förutom julskinka, glögg och pepparkaksdeg så ser vi i försäljningsstatistik från Nielsen att även produkter som marschaller, strumpbyxor, läppbalsam och luftfräschare får ett uppsving, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11