23948sdkhjf

Karin Brynell om branschens utmaningar

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Ett nytt dagligvaruindex, en ny plastsorteringsfabrik och ett salthaltsprojekt. Det är några av de konkreta projekt som står på 2019 års agenda för Svensk Dagligvaruhandel och dess vd Karin Brynell. För Fri Köpenskap listar Brynell också några av det nya årets viktigaste branschfrågor.

Läs också: Dagligvaruhanden rusade i maj

Hösten har präglats av ett politiskt vakuum. Men den långa väntan på ny regering har inte hindrat vd:n för Svensk Dagligvaruhandel från att blicka framåt. Karin Brynell har identifierat tre viktiga branschtrender inför 2019. Jakten på tid och bekvämlighet är den första.

– Där handlar det om att hitta attraktiva måltidslösningar och inspiration i butikerna, inte minst för att konkurrera med restaurangerna. Även näthandeln är viktig ur detta perspektiv, säger Karin Brynell.

Det leder fram till nästa viktiga branschfråga: Digitaliseringen. Med den följer ökade krav på transparens och personanpassade erbjudanden. Utmaningen blir att lyckas ta tillräckligt betalt för den utökade servicen.

Den tredje stora branschfrågan stavas hållbarhet. Karin Brynell lyfter också fram hälsoaspekterna som går hand i hand med hållbarhetsfrågorna.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

– Dagligvaruhandeln har så stor inverkan på människor att det är omöjligt att inte känna ansvar på det området.

De stora branschfrågorna, som hållbarhet, styr förstås också agendan för Svensk Dagligvaruhandel. Förra årets framgång, målet om att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara 2022, följs i år upp med invigningen av den plastsorteringsanläggning som Svensk Dagligvaruhandel, DLF och Platsbranschens Informationsråd, PIR, gemensamt fattat beslut om. Investeringen på 260 miljoner kronor ska ge Europas modernaste plastsorteringsfabrik. Provkörning sker under våren och fabriken ska vara klar att sättas i drift framåt sommaren.

– Nu gäller det att gå från ord till handling och verkligen se till att de plastförpackningar vi har blir återvinningsbara. Matsvinnsarbetet gör vi också gemensamt. Där behöver vi få till nationella mål och mätmetoder. Och nyckelhålsmärkningen har vi tjatat om länge. Det är viktigt att staten, som äger nyckelhålsmärkningen, satsar mer pengar på det. Unga människor vet inte längre vad det står för, säger Karin Brynell.

 Folkhälsofrågorna ligger Karin Brynell personligen varmt om hjärtat. Inom det området befinner sig även saltprojektet där Svensk Dagligvaruhandels sakkunniga inom området hälsa, Mona Lauermann-Orheden, har en viktig roll. Med hjälp av Vinnovapengar ska forskningsprojektet leda fram till sänkta salthalter i livsmedel.

Läs också: Magnus Johansson ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Under 2019 fortsätter också lobbyarbetet för att förenkla de regelverk som i dag försvårar för branschen. Ibland för att ingen ens har påtalat dem, menar Karin Brynell. Hon tar ett vardagligt exempel. Bäst före-datumet för ägg gör att massor av ägg måste kastas trots att man vet att äggen inte är dåliga.

– Om vi skulle säga att det här är en sak som driver matsvinn så kanske det finns de som är beredda att hålla med och tänker att den regeln kanske vi kan ta bort.

Att generellt lyfta dagligvaruhandelns roll i samhället är en annan viktig fråga för Svensk Dagligvaruhandel. Ett led i det arbetet är det nya dagligvaruindex som ska lanseras under våren.

– Framför allt kommer det nya indexet att bli mer tillförlitligt. Nu har vi en egen inrapportering till HUI som gör en sammanställning av försäljningsutvecklingen som vi kommer att kunna publicera månadsvis.

Läs också: Så rusade dagligvaruhandeln i mars

Karin Brynell målar upp en bild av en konfliktfri branschorganisation där medlemsföretagen, det vill säga de stora kedjorna, har samma mål och där resurserna visserligen är begränsade men medarbetarna på Svensk Dagligvaruhandel ändå har möjlighet att göra skillnad på konkurrensneutrala områden.

– Vi måste vara duktiga på att utnyttja den kompetens som finns inom våra medlemsföretag. Det gäller att prioritera och sätta en gräns för hur många olika frågor vi mäktar med att driva.

Samtidigt medger hon att organisationen kan bli bättre på att medverka till att göra branschen mer synlig.

– Vi har synliga och välkända medlemsföretag, men att lyfta branschfrågor generellt kan vi bli mycket bättre på och det hoppas vi bli 2019, avslutar Karin Brynell.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

1

Nu stänger Netto för gott

Matöppet efter Coop

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.112