23948sdkhjf

Karin Brynell om branschens utmaningar

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Ett nytt dagligvaruindex, en ny plastsorteringsfabrik och ett salthaltsprojekt. Det är några av de konkreta projekt som står på 2019 års agenda för Svensk Dagligvaruhandel och dess vd Karin Brynell. För Fri Köpenskap listar Brynell också några av det nya årets viktigaste branschfrågor.

Hösten har präglats av ett politiskt vakuum. Men den långa väntan på ny regering har inte hindrat vd:n för Svensk Dagligvaruhandel från att blicka framåt. Karin Brynell har identifierat tre viktiga branschtrender inför 2019. Jakten på tid och bekvämlighet är den första.

– Där handlar det om att hitta attraktiva måltidslösningar och inspiration i butikerna, inte minst för att konkurrera med restaurangerna. Även näthandeln är viktig ur detta perspektiv, säger Karin Brynell.

Det leder fram till nästa viktiga branschfråga: Digitaliseringen. Med den följer ökade krav på transparens och personanpassade erbjudanden. Utmaningen blir att lyckas ta tillräckligt betalt för den utökade servicen.

Den tredje stora branschfrågan stavas hållbarhet. Karin Brynell lyfter också fram hälsoaspekterna som går hand i hand med hållbarhetsfrågorna.

– Dagligvaruhandeln har så stor inverkan på människor att det är omöjligt att inte känna ansvar på det området.

De stora branschfrågorna, som hållbarhet, styr förstås också agendan för Svensk Dagligvaruhandel. Förra årets framgång, målet om att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara 2022, följs i år upp med invigningen av den plastsorteringsanläggning som Svensk Dagligvaruhandel, DLF och Platsbranschens Informationsråd, PIR, gemensamt fattat beslut om. Investeringen på 260 miljoner kronor ska ge Europas modernaste plastsorteringsfabrik. Provkörning sker under våren och fabriken ska vara klar att sättas i drift framåt sommaren.

– Nu gäller det att gå från ord till handling och verkligen se till att de plastförpackningar vi har blir återvinningsbara. Matsvinnsarbetet gör vi också gemensamt. Där behöver vi få till nationella mål och mätmetoder. Och nyckelhålsmärkningen har vi tjatat om länge. Det är viktigt att staten, som äger nyckelhålsmärkningen, satsar mer pengar på det. Unga människor vet inte längre vad det står för, säger Karin Brynell.

 Folkhälsofrågorna ligger Karin Brynell personligen varmt om hjärtat. Inom det området befinner sig även saltprojektet där Svensk Dagligvaruhandels sakkunniga inom området hälsa, Mona Lauermann-Orheden, har en viktig roll. Med hjälp av Vinnovapengar ska forskningsprojektet leda fram till sänkta salthalter i livsmedel.

Under 2019 fortsätter också lobbyarbetet för att förenkla de regelverk som i dag försvårar för branschen. Ibland för att ingen ens har påtalat dem, menar Karin Brynell. Hon tar ett vardagligt exempel. Bäst före-datumet för ägg gör att massor av ägg måste kastas trots att man vet att äggen inte är dåliga.

– Om vi skulle säga att det här är en sak som driver matsvinn så kanske det finns de som är beredda att hålla med och tänker att den regeln kanske vi kan ta bort.

Att generellt lyfta dagligvaruhandelns roll i samhället är en annan viktig fråga för Svensk Dagligvaruhandel. Ett led i det arbetet är det nya dagligvaruindex som ska lanseras under våren.

– Framför allt kommer det nya indexet att bli mer tillförlitligt. Nu har vi en egen inrapportering till HUI som gör en sammanställning av försäljningsutvecklingen som vi kommer att kunna publicera månadsvis.

Karin Brynell målar upp en bild av en konfliktfri branschorganisation där medlemsföretagen, det vill säga de stora kedjorna, har samma mål och där resurserna visserligen är begränsade men medarbetarna på Svensk Dagligvaruhandel ändå har möjlighet att göra skillnad på konkurrensneutrala områden.

– Vi måste vara duktiga på att utnyttja den kompetens som finns inom våra medlemsföretag. Det gäller att prioritera och sätta en gräns för hur många olika frågor vi mäktar med att driva.

Samtidigt medger hon att organisationen kan bli bättre på att medverka till att göra branschen mer synlig.

– Vi har synliga och välkända medlemsföretag, men att lyfta branschfrågor generellt kan vi bli mycket bättre på och det hoppas vi bli 2019, avslutar Karin Brynell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.595