23948sdkhjf

Karin Brynell om branschens utmaningar

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Ett nytt dagligvaruindex, en ny plastsorteringsfabrik och ett salthaltsprojekt. Det är några av de konkreta projekt som står på 2019 års agenda för Svensk Dagligvaruhandel och dess vd Karin Brynell. För Fri Köpenskap listar Brynell också några av det nya årets viktigaste branschfrågor.

Läs också: Pragmatisk paragrafryttare hjälper butikerna tolka lagstiftningen

Hösten har präglats av ett politiskt vakuum. Men den långa väntan på ny regering har inte hindrat vd:n för Svensk Dagligvaruhandel från att blicka framåt. Karin Brynell har identifierat tre viktiga branschtrender inför 2019. Jakten på tid och bekvämlighet är den första.

– Där handlar det om att hitta attraktiva måltidslösningar och inspiration i butikerna, inte minst för att konkurrera med restaurangerna. Även näthandeln är viktig ur detta perspektiv, säger Karin Brynell.

Det leder fram till nästa viktiga branschfråga: Digitaliseringen. Med den följer ökade krav på transparens och personanpassade erbjudanden. Utmaningen blir att lyckas ta tillräckligt betalt för den utökade servicen.

Den tredje stora branschfrågan stavas hållbarhet. Karin Brynell lyfter också fram hälsoaspekterna som går hand i hand med hållbarhetsfrågorna.

Läs också: Påsken sänkte marsförsäljningen

– Dagligvaruhandeln har så stor inverkan på människor att det är omöjligt att inte känna ansvar på det området.

De stora branschfrågorna, som hållbarhet, styr förstås också agendan för Svensk Dagligvaruhandel. Förra årets framgång, målet om att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara 2022, följs i år upp med invigningen av den plastsorteringsanläggning som Svensk Dagligvaruhandel, DLF och Platsbranschens Informationsråd, PIR, gemensamt fattat beslut om. Investeringen på 260 miljoner kronor ska ge Europas modernaste plastsorteringsfabrik. Provkörning sker under våren och fabriken ska vara klar att sättas i drift framåt sommaren.

– Nu gäller det att gå från ord till handling och verkligen se till att de plastförpackningar vi har blir återvinningsbara. Matsvinnsarbetet gör vi också gemensamt. Där behöver vi få till nationella mål och mätmetoder. Och nyckelhålsmärkningen har vi tjatat om länge. Det är viktigt att staten, som äger nyckelhålsmärkningen, satsar mer pengar på det. Unga människor vet inte längre vad det står för, säger Karin Brynell.

 Folkhälsofrågorna ligger Karin Brynell personligen varmt om hjärtat. Inom det området befinner sig även saltprojektet där Svensk Dagligvaruhandels sakkunniga inom området hälsa, Mona Lauermann-Orheden, har en viktig roll. Med hjälp av Vinnovapengar ska forskningsprojektet leda fram till sänkta salthalter i livsmedel.

Läs också: Inte bara påsken lyfte säljet i april

Under 2019 fortsätter också lobbyarbetet för att förenkla de regelverk som i dag försvårar för branschen. Ibland för att ingen ens har påtalat dem, menar Karin Brynell. Hon tar ett vardagligt exempel. Bäst före-datumet för ägg gör att massor av ägg måste kastas trots att man vet att äggen inte är dåliga.

– Om vi skulle säga att det här är en sak som driver matsvinn så kanske det finns de som är beredda att hålla med och tänker att den regeln kanske vi kan ta bort.

Att generellt lyfta dagligvaruhandelns roll i samhället är en annan viktig fråga för Svensk Dagligvaruhandel. Ett led i det arbetet är det nya dagligvaruindex som ska lanseras under våren.

– Framför allt kommer det nya indexet att bli mer tillförlitligt. Nu har vi en egen inrapportering till HUI som gör en sammanställning av försäljningsutvecklingen som vi kommer att kunna publicera månadsvis.

Läs också: "Visst kan man tävla i innovationer"

Karin Brynell målar upp en bild av en konfliktfri branschorganisation där medlemsföretagen, det vill säga de stora kedjorna, har samma mål och där resurserna visserligen är begränsade men medarbetarna på Svensk Dagligvaruhandel ändå har möjlighet att göra skillnad på konkurrensneutrala områden.

– Vi måste vara duktiga på att utnyttja den kompetens som finns inom våra medlemsföretag. Det gäller att prioritera och sätta en gräns för hur många olika frågor vi mäktar med att driva.

Samtidigt medger hon att organisationen kan bli bättre på att medverka till att göra branschen mer synlig.

– Vi har synliga och välkända medlemsföretag, men att lyfta branschfrågor generellt kan vi bli mycket bättre på och det hoppas vi bli 2019, avslutar Karin Brynell.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172