23948sdkhjf

Karin Brynell om branschens utmaningar

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Ett nytt dagligvaruindex, en ny plastsorteringsfabrik och ett salthaltsprojekt. Det är några av de konkreta projekt som står på 2019 års agenda för Svensk Dagligvaruhandel och dess vd Karin Brynell. För Fri Köpenskap listar Brynell också några av det nya årets viktigaste branschfrågor.

Läs också: Svag månad för dagligvaruhandeln

Hösten har präglats av ett politiskt vakuum. Men den långa väntan på ny regering har inte hindrat vd:n för Svensk Dagligvaruhandel från att blicka framåt. Karin Brynell har identifierat tre viktiga branschtrender inför 2019. Jakten på tid och bekvämlighet är den första.

– Där handlar det om att hitta attraktiva måltidslösningar och inspiration i butikerna, inte minst för att konkurrera med restaurangerna. Även näthandeln är viktig ur detta perspektiv, säger Karin Brynell.

Det leder fram till nästa viktiga branschfråga: Digitaliseringen. Med den följer ökade krav på transparens och personanpassade erbjudanden. Utmaningen blir att lyckas ta tillräckligt betalt för den utökade servicen.

Den tredje stora branschfrågan stavas hållbarhet. Karin Brynell lyfter också fram hälsoaspekterna som går hand i hand med hållbarhetsfrågorna.

Läs också: Till attack mot skatt på plastkassar

– Dagligvaruhandeln har så stor inverkan på människor att det är omöjligt att inte känna ansvar på det området.

De stora branschfrågorna, som hållbarhet, styr förstås också agendan för Svensk Dagligvaruhandel. Förra årets framgång, målet om att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara 2022, följs i år upp med invigningen av den plastsorteringsanläggning som Svensk Dagligvaruhandel, DLF och Platsbranschens Informationsråd, PIR, gemensamt fattat beslut om. Investeringen på 260 miljoner kronor ska ge Europas modernaste plastsorteringsfabrik. Provkörning sker under våren och fabriken ska vara klar att sättas i drift framåt sommaren.

– Nu gäller det att gå från ord till handling och verkligen se till att de plastförpackningar vi har blir återvinningsbara. Matsvinnsarbetet gör vi också gemensamt. Där behöver vi få till nationella mål och mätmetoder. Och nyckelhålsmärkningen har vi tjatat om länge. Det är viktigt att staten, som äger nyckelhålsmärkningen, satsar mer pengar på det. Unga människor vet inte längre vad det står för, säger Karin Brynell.

 Folkhälsofrågorna ligger Karin Brynell personligen varmt om hjärtat. Inom det området befinner sig även saltprojektet där Svensk Dagligvaruhandels sakkunniga inom området hälsa, Mona Lauermann-Orheden, har en viktig roll. Med hjälp av Vinnovapengar ska forskningsprojektet leda fram till sänkta salthalter i livsmedel.

Läs också: "Visst kan man tävla i innovationer"

Under 2019 fortsätter också lobbyarbetet för att förenkla de regelverk som i dag försvårar för branschen. Ibland för att ingen ens har påtalat dem, menar Karin Brynell. Hon tar ett vardagligt exempel. Bäst före-datumet för ägg gör att massor av ägg måste kastas trots att man vet att äggen inte är dåliga.

– Om vi skulle säga att det här är en sak som driver matsvinn så kanske det finns de som är beredda att hålla med och tänker att den regeln kanske vi kan ta bort.

Att generellt lyfta dagligvaruhandelns roll i samhället är en annan viktig fråga för Svensk Dagligvaruhandel. Ett led i det arbetet är det nya dagligvaruindex som ska lanseras under våren.

– Framför allt kommer det nya indexet att bli mer tillförlitligt. Nu har vi en egen inrapportering till HUI som gör en sammanställning av försäljningsutvecklingen som vi kommer att kunna publicera månadsvis.

Läs också: Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Karin Brynell målar upp en bild av en konfliktfri branschorganisation där medlemsföretagen, det vill säga de stora kedjorna, har samma mål och där resurserna visserligen är begränsade men medarbetarna på Svensk Dagligvaruhandel ändå har möjlighet att göra skillnad på konkurrensneutrala områden.

– Vi måste vara duktiga på att utnyttja den kompetens som finns inom våra medlemsföretag. Det gäller att prioritera och sätta en gräns för hur många olika frågor vi mäktar med att driva.

Samtidigt medger hon att organisationen kan bli bättre på att medverka till att göra branschen mer synlig.

– Vi har synliga och välkända medlemsföretag, men att lyfta branschfrågor generellt kan vi bli mycket bättre på och det hoppas vi bli 2019, avslutar Karin Brynell.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17