23948sdkhjf

Ica – tredje mest omtalade varumärket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men Lidl är uppstickaren när kunderna får säga sitt.

I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.

Läs också: Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Vi är naturligtvis mycket stolta att vi behåller vår topplacering. Ica är ett varumärke som många möter dagligen och att det är ett positivt buzz kring oss ser vi som ett tecken på att vi tillsammans med butikerna lyckas leva upp till vår vision att göra vardagen lite enklare, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.

Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.

Uppstickaren Lidl fortsätter starkt och knappar in på en femte plats när det gäller snabbast ökande varumärken. Med en poängförändring på 2,9 är de listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5.

Det känns jätteroligt och det är det bästa kvitto man kan få eftersom buzz mäter hur kunderna pratar om oss mellan varandra, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: De vann Lidls hållbarhetspris

Bella Goldman. Foto: Siw Kejonen

Resultatet visar inte bara på ett gott marknadsföringsarbete utan också att kedjan håller vad man lovar.

Vi kan snacka hur mycket vi vill men om vi inte lever upp till förväntningarna när kunderna kommer in i butikerna så spelar det ingen roll. Det här är ett recept på att vi lyckats på alla plan, säger hon.

Mycket har handlat om att tvätta bort ett oförtjänt negativt rykte.

Vi har verkligen lyckats nå ut med att lågt pris inte behöver betyda låg kvalitet. Man kan veckohandla goda råvaror till bra pris hos Lidl och det har vi visat för kunderna, konstaterar Bella Goldman och tillägger:

Vi lever som vi lär.

Lidl är det varumärke som växer femte snabbast. 

Mer om: Ica | Lidl | varumärken | Yougov
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Arkiv

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.191