23948sdkhjf

Ica – tredje mest omtalade varumärket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men Lidl är uppstickaren när kunderna får säga sitt.

I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.

Läs också: Lidl varnar för Brexit

Vi är naturligtvis mycket stolta att vi behåller vår topplacering. Ica är ett varumärke som många möter dagligen och att det är ett positivt buzz kring oss ser vi som ett tecken på att vi tillsammans med butikerna lyckas leva upp till vår vision att göra vardagen lite enklare, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.

Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.

Uppstickaren Lidl fortsätter starkt och knappar in på en femte plats när det gäller snabbast ökande varumärken. Med en poängförändring på 2,9 är de listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5.

Det känns jätteroligt och det är det bästa kvitto man kan få eftersom buzz mäter hur kunderna pratar om oss mellan varandra, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: Icas nya butikskoncept – följ med in

Bella Goldman. Foto: Siw Kejonen

Resultatet visar inte bara på ett gott marknadsföringsarbete utan också att kedjan håller vad man lovar.

Vi kan snacka hur mycket vi vill men om vi inte lever upp till förväntningarna när kunderna kommer in i butikerna så spelar det ingen roll. Det här är ett recept på att vi lyckats på alla plan, säger hon.

Mycket har handlat om att tvätta bort ett oförtjänt negativt rykte.

Vi har verkligen lyckats nå ut med att lågt pris inte behöver betyda låg kvalitet. Man kan veckohandla goda råvaror till bra pris hos Lidl och det har vi visat för kunderna, konstaterar Bella Goldman och tillägger:

Vi lever som vi lär.

Lidl är det varumärke som växer femte snabbast. 

Mer om: Ica | Lidl | varumärken | Yougov
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Lidl varnar för Brexit

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Arkiv

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Succé för storpantsautomaterna

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Matkasseföretag till fem nya orter

Nu är Icas bacon helsvensk

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Minskad försäljning för convenience

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176