23948sdkhjf

Fem trender som präglar 2019

Richard Danielsson, krönikör på Fri Köpenskap spanar framåt.

Omvärlden blir alltmer komplex. Vi möts av nya innovationer och omvälvande trender i rasande fart, inte minst inom detaljhandeln. Banbrytande utveckling sker inom många områden parallellt. En innovation förlöser nästa.

I ett försök att hänga med söker jag information på nätet och möts av en annan storm; antalet rapporter att läsa. Det sprutar ut rapporter om var detaljhandeln är på väg. Paradoxalt nog har rapportkriget fått mig lugnare. Det är lika oklart för alla, och de flesta rapporter tar upp ungefär samma ämnen. Eftersom ingen vet vilken hittills oupptäckt innovation som står i centrum nästa år blir de flesta rapporter oerhört framåtblickande. Jag har plockat ut olika exempel på populära ämnen som kanske är lite extra intressanta redan i år.

Data som arbetsverktyg. Inte helt oväntat tas data upp i varenda rapport. Data kommer att vara en av huvudbyggstenarna för att nå tillväxt. Förutom att hjälpa till att öka försäljningen kommer data att vara avgörande för verktyg för butiker att förstå kundbeteende och belöna lojalitet. Genom kunddatabaser, AI och machine learning i butik kan arbetet med sortiment och erbjudanden bli effektivt samtidigt som man håller balanserade lagernivåer och förbättrar kundservicen.

Att göra gott ger gott tillbaka. Marknadskrafterna tar en aktivare roll för hållbarhet. Frågor som matavfall och plastförorening skapar rubriker. Detta har översatts till förändrade attityder över generationerna. Konsumenter har blivit mer medvetna om miljöpåverkan av exempelvis plastförpackningar, vilket har lett till innovationer som biologiskt nedbrytbara förpackningar och helt plastfria kategorier i butik. Att minska sitt matsvinn har varit på tapeten länge. Nästa steg för ledande butikskedjor och varumärken handlar om att satsa på miljön mer än enbart sin egen miljöpåverkan.

Sömlös kundresa. Värt att upprepa är även hur de fysiska butikerna kommer att bli mer digitala och erbjuda en mer sömlös kundresa. Teknik kommer att underlätta för kunder att hitta varor, få mer produktinformation och kundspecifika erbjudanden. Den fysiska butiken kommer att försöka kapitalisera på vad det fysiska mötet innebär och samtidigt använda teknik för att erbjuda fördelar som finns online.

Förenkla hälsosam livsstil. Alltfler konsumenter strävar efter att leva mer hälsosamt, men det övergår inte alltid till handling. Det finns stort utrymme att förenkla en mer hälsosam livsstil för konsumenten. Livsmedelsbutikerna kommer att spela en mer aktiv roll i detta.

Sälja var som helst, när som helst. ”Social Commerce” kommer att växa kraftigt från låga nivåer med fler alternativ för att sälja produkter via sociala medier utan att kunden behöver besöka webbshoppen. Det kan handla om klickbara bilder på Instagram eller filmer på Youtube. Detaljister och leverantörer kommer att använda riktad marknadsföring till nya sätt att göra shopping online mer socialt, momentant och bekvämt.

Rickard Danielsson är grundare och styrelseordförande i företaget Retail Academics

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125