23948sdkhjf

Fem trender som präglar 2019

| Av admin | Tipsa redaktionen

Richard Danielsson, krönikör på Fri Köpenskap spanar framåt.

Omvärlden blir alltmer komplex. Vi möts av nya innovationer och omvälvande trender i rasande fart, inte minst inom detaljhandeln. Banbrytande utveckling sker inom många områden parallellt. En innovation förlöser nästa.

I ett försök att hänga med söker jag information på nätet och möts av en annan storm; antalet rapporter att läsa. Det sprutar ut rapporter om var detaljhandeln är på väg. Paradoxalt nog har rapportkriget fått mig lugnare. Det är lika oklart för alla, och de flesta rapporter tar upp ungefär samma ämnen. Eftersom ingen vet vilken hittills oupptäckt innovation som står i centrum nästa år blir de flesta rapporter oerhört framåtblickande. Jag har plockat ut olika exempel på populära ämnen som kanske är lite extra intressanta redan i år.

Data som arbetsverktyg. Inte helt oväntat tas data upp i varenda rapport. Data kommer att vara en av huvudbyggstenarna för att nå tillväxt. Förutom att hjälpa till att öka försäljningen kommer data att vara avgörande för verktyg för butiker att förstå kundbeteende och belöna lojalitet. Genom kunddatabaser, AI och machine learning i butik kan arbetet med sortiment och erbjudanden bli effektivt samtidigt som man håller balanserade lagernivåer och förbättrar kundservicen.

Att göra gott ger gott tillbaka. Marknadskrafterna tar en aktivare roll för hållbarhet. Frågor som matavfall och plastförorening skapar rubriker. Detta har översatts till förändrade attityder över generationerna. Konsumenter har blivit mer medvetna om miljöpåverkan av exempelvis plastförpackningar, vilket har lett till innovationer som biologiskt nedbrytbara förpackningar och helt plastfria kategorier i butik. Att minska sitt matsvinn har varit på tapeten länge. Nästa steg för ledande butikskedjor och varumärken handlar om att satsa på miljön mer än enbart sin egen miljöpåverkan.

Sömlös kundresa. Värt att upprepa är även hur de fysiska butikerna kommer att bli mer digitala och erbjuda en mer sömlös kundresa. Teknik kommer att underlätta för kunder att hitta varor, få mer produktinformation och kundspecifika erbjudanden. Den fysiska butiken kommer att försöka kapitalisera på vad det fysiska mötet innebär och samtidigt använda teknik för att erbjuda fördelar som finns online.

Förenkla hälsosam livsstil. Alltfler konsumenter strävar efter att leva mer hälsosamt, men det övergår inte alltid till handling. Det finns stort utrymme att förenkla en mer hälsosam livsstil för konsumenten. Livsmedelsbutikerna kommer att spela en mer aktiv roll i detta.

Sälja var som helst, när som helst. ”Social Commerce” kommer att växa kraftigt från låga nivåer med fler alternativ för att sälja produkter via sociala medier utan att kunden behöver besöka webbshoppen. Det kan handla om klickbara bilder på Instagram eller filmer på Youtube. Detaljister och leverantörer kommer att använda riktad marknadsföring till nya sätt att göra shopping online mer socialt, momentant och bekvämt.

Rickard Danielsson är grundare och styrelseordförande i företaget Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166