23948sdkhjf

Fem trender som präglar 2019

| Av admin | Tipsa redaktionen

Richard Danielsson, krönikör på Fri Köpenskap spanar framåt.

Omvärlden blir alltmer komplex. Vi möts av nya innovationer och omvälvande trender i rasande fart, inte minst inom detaljhandeln. Banbrytande utveckling sker inom många områden parallellt. En innovation förlöser nästa.

Läs också: Nya insikter krävs på ny spelplan

I ett försök att hänga med söker jag information på nätet och möts av en annan storm; antalet rapporter att läsa. Det sprutar ut rapporter om var detaljhandeln är på väg. Paradoxalt nog har rapportkriget fått mig lugnare. Det är lika oklart för alla, och de flesta rapporter tar upp ungefär samma ämnen. Eftersom ingen vet vilken hittills oupptäckt innovation som står i centrum nästa år blir de flesta rapporter oerhört framåtblickande. Jag har plockat ut olika exempel på populära ämnen som kanske är lite extra intressanta redan i år.

Data som arbetsverktyg. Inte helt oväntat tas data upp i varenda rapport. Data kommer att vara en av huvudbyggstenarna för att nå tillväxt. Förutom att hjälpa till att öka försäljningen kommer data att vara avgörande för verktyg för butiker att förstå kundbeteende och belöna lojalitet. Genom kunddatabaser, AI och machine learning i butik kan arbetet med sortiment och erbjudanden bli effektivt samtidigt som man håller balanserade lagernivåer och förbättrar kundservicen.

Att göra gott ger gott tillbaka. Marknadskrafterna tar en aktivare roll för hållbarhet. Frågor som matavfall och plastförorening skapar rubriker. Detta har översatts till förändrade attityder över generationerna. Konsumenter har blivit mer medvetna om miljöpåverkan av exempelvis plastförpackningar, vilket har lett till innovationer som biologiskt nedbrytbara förpackningar och helt plastfria kategorier i butik. Att minska sitt matsvinn har varit på tapeten länge. Nästa steg för ledande butikskedjor och varumärken handlar om att satsa på miljön mer än enbart sin egen miljöpåverkan.

Sömlös kundresa. Värt att upprepa är även hur de fysiska butikerna kommer att bli mer digitala och erbjuda en mer sömlös kundresa. Teknik kommer att underlätta för kunder att hitta varor, få mer produktinformation och kundspecifika erbjudanden. Den fysiska butiken kommer att försöka kapitalisera på vad det fysiska mötet innebär och samtidigt använda teknik för att erbjuda fördelar som finns online.

Förenkla hälsosam livsstil. Alltfler konsumenter strävar efter att leva mer hälsosamt, men det övergår inte alltid till handling. Det finns stort utrymme att förenkla en mer hälsosam livsstil för konsumenten. Livsmedelsbutikerna kommer att spela en mer aktiv roll i detta.

Sälja var som helst, när som helst. ”Social Commerce” kommer att växa kraftigt från låga nivåer med fler alternativ för att sälja produkter via sociala medier utan att kunden behöver besöka webbshoppen. Det kan handla om klickbara bilder på Instagram eller filmer på Youtube. Detaljister och leverantörer kommer att använda riktad marknadsföring till nya sätt att göra shopping online mer socialt, momentant och bekvämt.

Rickard Danielsson är grundare och styrelseordförande i företaget Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto-pilot under luppen: Här är prisskillnaden – före och efter Coop

100 produkter har jämförts. Före och efter pilottestet inletts.

Då öppnar ny Stora Coop – 3 000 kvadratmeter

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Handels stämmer Coop på halv miljon

Dagligvarugalan
De levererar blomster till Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Arkiv

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

DVI: Augusti stark månad

Han går in i Icas valberedning

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175