23948sdkhjf

Fem trender som präglar 2019

| Av admin | Tipsa redaktionen

Richard Danielsson, krönikör på Fri Köpenskap spanar framåt.

Omvärlden blir alltmer komplex. Vi möts av nya innovationer och omvälvande trender i rasande fart, inte minst inom detaljhandeln. Banbrytande utveckling sker inom många områden parallellt. En innovation förlöser nästa.

I ett försök att hänga med söker jag information på nätet och möts av en annan storm; antalet rapporter att läsa. Det sprutar ut rapporter om var detaljhandeln är på väg. Paradoxalt nog har rapportkriget fått mig lugnare. Det är lika oklart för alla, och de flesta rapporter tar upp ungefär samma ämnen. Eftersom ingen vet vilken hittills oupptäckt innovation som står i centrum nästa år blir de flesta rapporter oerhört framåtblickande. Jag har plockat ut olika exempel på populära ämnen som kanske är lite extra intressanta redan i år.

Data som arbetsverktyg. Inte helt oväntat tas data upp i varenda rapport. Data kommer att vara en av huvudbyggstenarna för att nå tillväxt. Förutom att hjälpa till att öka försäljningen kommer data att vara avgörande för verktyg för butiker att förstå kundbeteende och belöna lojalitet. Genom kunddatabaser, AI och machine learning i butik kan arbetet med sortiment och erbjudanden bli effektivt samtidigt som man håller balanserade lagernivåer och förbättrar kundservicen.

Att göra gott ger gott tillbaka. Marknadskrafterna tar en aktivare roll för hållbarhet. Frågor som matavfall och plastförorening skapar rubriker. Detta har översatts till förändrade attityder över generationerna. Konsumenter har blivit mer medvetna om miljöpåverkan av exempelvis plastförpackningar, vilket har lett till innovationer som biologiskt nedbrytbara förpackningar och helt plastfria kategorier i butik. Att minska sitt matsvinn har varit på tapeten länge. Nästa steg för ledande butikskedjor och varumärken handlar om att satsa på miljön mer än enbart sin egen miljöpåverkan.

Sömlös kundresa. Värt att upprepa är även hur de fysiska butikerna kommer att bli mer digitala och erbjuda en mer sömlös kundresa. Teknik kommer att underlätta för kunder att hitta varor, få mer produktinformation och kundspecifika erbjudanden. Den fysiska butiken kommer att försöka kapitalisera på vad det fysiska mötet innebär och samtidigt använda teknik för att erbjuda fördelar som finns online.

Förenkla hälsosam livsstil. Alltfler konsumenter strävar efter att leva mer hälsosamt, men det övergår inte alltid till handling. Det finns stort utrymme att förenkla en mer hälsosam livsstil för konsumenten. Livsmedelsbutikerna kommer att spela en mer aktiv roll i detta.

Sälja var som helst, när som helst. ”Social Commerce” kommer att växa kraftigt från låga nivåer med fler alternativ för att sälja produkter via sociala medier utan att kunden behöver besöka webbshoppen. Det kan handla om klickbara bilder på Instagram eller filmer på Youtube. Detaljister och leverantörer kommer att använda riktad marknadsföring till nya sätt att göra shopping online mer socialt, momentant och bekvämt.

Rickard Danielsson är grundare och styrelseordförande i företaget Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Surtantens lägger ner

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Här byggs ny Coop-butik

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193