23948sdkhjf

Fem trender som präglar 2019

| Av admin | Tipsa redaktionen

Richard Danielsson, krönikör på Fri Köpenskap spanar framåt.

Omvärlden blir alltmer komplex. Vi möts av nya innovationer och omvälvande trender i rasande fart, inte minst inom detaljhandeln. Banbrytande utveckling sker inom många områden parallellt. En innovation förlöser nästa.

I ett försök att hänga med söker jag information på nätet och möts av en annan storm; antalet rapporter att läsa. Det sprutar ut rapporter om var detaljhandeln är på väg. Paradoxalt nog har rapportkriget fått mig lugnare. Det är lika oklart för alla, och de flesta rapporter tar upp ungefär samma ämnen. Eftersom ingen vet vilken hittills oupptäckt innovation som står i centrum nästa år blir de flesta rapporter oerhört framåtblickande. Jag har plockat ut olika exempel på populära ämnen som kanske är lite extra intressanta redan i år.

Data som arbetsverktyg. Inte helt oväntat tas data upp i varenda rapport. Data kommer att vara en av huvudbyggstenarna för att nå tillväxt. Förutom att hjälpa till att öka försäljningen kommer data att vara avgörande för verktyg för butiker att förstå kundbeteende och belöna lojalitet. Genom kunddatabaser, AI och machine learning i butik kan arbetet med sortiment och erbjudanden bli effektivt samtidigt som man håller balanserade lagernivåer och förbättrar kundservicen.

Att göra gott ger gott tillbaka. Marknadskrafterna tar en aktivare roll för hållbarhet. Frågor som matavfall och plastförorening skapar rubriker. Detta har översatts till förändrade attityder över generationerna. Konsumenter har blivit mer medvetna om miljöpåverkan av exempelvis plastförpackningar, vilket har lett till innovationer som biologiskt nedbrytbara förpackningar och helt plastfria kategorier i butik. Att minska sitt matsvinn har varit på tapeten länge. Nästa steg för ledande butikskedjor och varumärken handlar om att satsa på miljön mer än enbart sin egen miljöpåverkan.

Sömlös kundresa. Värt att upprepa är även hur de fysiska butikerna kommer att bli mer digitala och erbjuda en mer sömlös kundresa. Teknik kommer att underlätta för kunder att hitta varor, få mer produktinformation och kundspecifika erbjudanden. Den fysiska butiken kommer att försöka kapitalisera på vad det fysiska mötet innebär och samtidigt använda teknik för att erbjuda fördelar som finns online.

Förenkla hälsosam livsstil. Alltfler konsumenter strävar efter att leva mer hälsosamt, men det övergår inte alltid till handling. Det finns stort utrymme att förenkla en mer hälsosam livsstil för konsumenten. Livsmedelsbutikerna kommer att spela en mer aktiv roll i detta.

Sälja var som helst, när som helst. ”Social Commerce” kommer att växa kraftigt från låga nivåer med fler alternativ för att sälja produkter via sociala medier utan att kunden behöver besöka webbshoppen. Det kan handla om klickbara bilder på Instagram eller filmer på Youtube. Detaljister och leverantörer kommer att använda riktad marknadsföring till nya sätt att göra shopping online mer socialt, momentant och bekvämt.

Rickard Danielsson är grundare och styrelseordförande i företaget Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149