23948sdkhjf

Nya insikter krävs på ny spelplan

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, vd Retail Academics, i en krönika om hur trenderna online ska läsas.

Retailers har länge påverkats av att affären flyttar från den fysiska butiken till nätet. När beställde vi senast en resa eller köpte musik i en fysisk butik? I min egen familj aviseras alla klädinköp genom en post-avi i brevlådan. Det tog sin tid, men nu är förflyttningen här – även för oss i matbranschen.

Jag upplever ett markant ökat intresse av online-handel från leverantörerna till de stora matvarukedjorna. Det är såklart ingen nyhet, vi har pratat om den här utvecklingen de senaste åren. Men så länge 98 procent av den totala affären fortfarande genererades via fysiska butiker, har det varit svårt att på riktigt flytta fokus till online-affären. Men så plötsligt händer det.

När tillväxten i vår bransch nu kommer från online-köp måste vi lära oss hur vi tillsammans med våra kunder driver affären i en ny kanal. Behöver vi helt nya metoder? Eller kan vi översätta vår category management-metod, sedan 20 år utvecklad i fysisk butik, till online-affären? Jag tror att det enkla svaret på frågan är ja. Men vi måste samtidigt förstå att vi ger oss in på en helt ny spelplan som kräver nya insikter och som i hög grad påverkar hur vi fortsatt bygger våra kategorier.

Omsorg om artikelvård

För att hitta produkter i den fysiska butiken brukar vi inom kategori och kampanj prata om roll, placering och synlighet. Översatt behöver vi förstå hur våra shoppers hittar rätt kategori när de handlar på nätet. Är det genom kategori- eller textsökning? När vi vet vilka sökord shoppern använder måste vi säkerställa att varumärket har rätt produktnamn och beskrivning i den information vi skickar till våra kunder. Artikelvård har därför aldrig varit viktigare.

Optimerat planogram underlättar köpet online

När shoppern väl hittat in till vår kategori brukar vi traditionellt angripa hyllan utifrån ett insiktsdrivet planogram som ska hjälpa till att navigera. Samma angreppssätt är giltigt även online, men vi måste förstå att här ser shoppern betydligt färre artiklar. Studier från Retail Academics visar att nästan 80 procent av köpen konverteras på de första sex raderna (!). Den insikten måste ligga till grund för hur vi, tillsammans med våra kunder, optimerar vårt planogram för att underlätta handlandet.

Traditionell metod med nya insikter

På det här viset kan vi fortsätta att koda av kategorin online utifrån ett traditionellt category management-perspektiv. Min erfarenhet är att frågeställningarna ofta är sig lika vid fysisk handel och i butik online – med den stora skillnaden att vi behöver fylla kategoriböckerna med nya insikter för att kunna ta rätt beslut om hur vi bäst hanterar vår kategori. Många spännande frågor kommer att dyka upp under den fortsatta resan. En av de viktigaste är hur vi bygger ett sortiment när shoppern inte längre har en hel hylla att ta ställning till.

Patrik Thulin, vd Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Nu öppnar City Gross i Linköping – se invigningsbilderna

Rootfruit säkrar miljonavtal

Hon blir ny vd för Hemköp

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Första spadtaget för unik Ica Supermarket vid skiddestination

Arkiv
Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

De ska sköta Coop Norrbottens kommunikation

På nytt jobb
Hon tar över Ica i Skelleftehamn

Personalen varslad – nu stänger anrik Hemköp

Den anrika Hemköpsbutiken i centrala Mölndal stänger på fredag.

Mathem i nytt samarbete med fastighetsägare – gratis mat rakt in i kylen

Hemköpsbutiken prisades

Dråpslag för handlare när p-regler ändras – läget går från fyra till två

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

3

Avslöjar: Coop chockhöjer Netto-priserna innan omställning

60 procent av artiklarna har höjts med i snitt 6 procent på fem veckor.

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

Då öppnar Hemköp Västerås

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.142