23948sdkhjf

Nya insikter krävs på ny spelplan

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, vd Retail Academics, i en krönika om hur trenderna online ska läsas.

Retailers har länge påverkats av att affären flyttar från den fysiska butiken till nätet. När beställde vi senast en resa eller köpte musik i en fysisk butik? I min egen familj aviseras alla klädinköp genom en post-avi i brevlådan. Det tog sin tid, men nu är förflyttningen här – även för oss i matbranschen.

Jag upplever ett markant ökat intresse av online-handel från leverantörerna till de stora matvarukedjorna. Det är såklart ingen nyhet, vi har pratat om den här utvecklingen de senaste åren. Men så länge 98 procent av den totala affären fortfarande genererades via fysiska butiker, har det varit svårt att på riktigt flytta fokus till online-affären. Men så plötsligt händer det.

När tillväxten i vår bransch nu kommer från online-köp måste vi lära oss hur vi tillsammans med våra kunder driver affären i en ny kanal. Behöver vi helt nya metoder? Eller kan vi översätta vår category management-metod, sedan 20 år utvecklad i fysisk butik, till online-affären? Jag tror att det enkla svaret på frågan är ja. Men vi måste samtidigt förstå att vi ger oss in på en helt ny spelplan som kräver nya insikter och som i hög grad påverkar hur vi fortsatt bygger våra kategorier.

Omsorg om artikelvård

För att hitta produkter i den fysiska butiken brukar vi inom kategori och kampanj prata om roll, placering och synlighet. Översatt behöver vi förstå hur våra shoppers hittar rätt kategori när de handlar på nätet. Är det genom kategori- eller textsökning? När vi vet vilka sökord shoppern använder måste vi säkerställa att varumärket har rätt produktnamn och beskrivning i den information vi skickar till våra kunder. Artikelvård har därför aldrig varit viktigare.

Optimerat planogram underlättar köpet online

När shoppern väl hittat in till vår kategori brukar vi traditionellt angripa hyllan utifrån ett insiktsdrivet planogram som ska hjälpa till att navigera. Samma angreppssätt är giltigt även online, men vi måste förstå att här ser shoppern betydligt färre artiklar. Studier från Retail Academics visar att nästan 80 procent av köpen konverteras på de första sex raderna (!). Den insikten måste ligga till grund för hur vi, tillsammans med våra kunder, optimerar vårt planogram för att underlätta handlandet.

Traditionell metod med nya insikter

På det här viset kan vi fortsätta att koda av kategorin online utifrån ett traditionellt category management-perspektiv. Min erfarenhet är att frågeställningarna ofta är sig lika vid fysisk handel och i butik online – med den stora skillnaden att vi behöver fylla kategoriböckerna med nya insikter för att kunna ta rätt beslut om hur vi bäst hanterar vår kategori. Många spännande frågor kommer att dyka upp under den fortsatta resan. En av de viktigaste är hur vi bygger ett sortiment när shoppern inte längre har en hel hylla att ta ställning till.

Patrik Thulin, vd Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Nyhetsbrev

Arkiv

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.219