23948sdkhjf

Nya insikter krävs på ny spelplan

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, vd Retail Academics, i en krönika om hur trenderna online ska läsas.

Retailers har länge påverkats av att affären flyttar från den fysiska butiken till nätet. När beställde vi senast en resa eller köpte musik i en fysisk butik? I min egen familj aviseras alla klädinköp genom en post-avi i brevlådan. Det tog sin tid, men nu är förflyttningen här – även för oss i matbranschen.

Jag upplever ett markant ökat intresse av online-handel från leverantörerna till de stora matvarukedjorna. Det är såklart ingen nyhet, vi har pratat om den här utvecklingen de senaste åren. Men så länge 98 procent av den totala affären fortfarande genererades via fysiska butiker, har det varit svårt att på riktigt flytta fokus till online-affären. Men så plötsligt händer det.

När tillväxten i vår bransch nu kommer från online-köp måste vi lära oss hur vi tillsammans med våra kunder driver affären i en ny kanal. Behöver vi helt nya metoder? Eller kan vi översätta vår category management-metod, sedan 20 år utvecklad i fysisk butik, till online-affären? Jag tror att det enkla svaret på frågan är ja. Men vi måste samtidigt förstå att vi ger oss in på en helt ny spelplan som kräver nya insikter och som i hög grad påverkar hur vi fortsatt bygger våra kategorier.

Omsorg om artikelvård

För att hitta produkter i den fysiska butiken brukar vi inom kategori och kampanj prata om roll, placering och synlighet. Översatt behöver vi förstå hur våra shoppers hittar rätt kategori när de handlar på nätet. Är det genom kategori- eller textsökning? När vi vet vilka sökord shoppern använder måste vi säkerställa att varumärket har rätt produktnamn och beskrivning i den information vi skickar till våra kunder. Artikelvård har därför aldrig varit viktigare.

Optimerat planogram underlättar köpet online

När shoppern väl hittat in till vår kategori brukar vi traditionellt angripa hyllan utifrån ett insiktsdrivet planogram som ska hjälpa till att navigera. Samma angreppssätt är giltigt även online, men vi måste förstå att här ser shoppern betydligt färre artiklar. Studier från Retail Academics visar att nästan 80 procent av köpen konverteras på de första sex raderna (!). Den insikten måste ligga till grund för hur vi, tillsammans med våra kunder, optimerar vårt planogram för att underlätta handlandet.

Traditionell metod med nya insikter

På det här viset kan vi fortsätta att koda av kategorin online utifrån ett traditionellt category management-perspektiv. Min erfarenhet är att frågeställningarna ofta är sig lika vid fysisk handel och i butik online – med den stora skillnaden att vi behöver fylla kategoriböckerna med nya insikter för att kunna ta rätt beslut om hur vi bäst hanterar vår kategori. Många spännande frågor kommer att dyka upp under den fortsatta resan. En av de viktigaste är hur vi bygger ett sortiment när shoppern inte längre har en hel hylla att ta ställning till.

Patrik Thulin, vd Retail Academics

Mer om: Retail Academic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Ica Maxi Kalmar, Ica City Knalleland, Kronfågel och Julia Kronlund om hur de förvaltat priserna från Dagligvarugalan 2018.

Från Shanghai till Värmdö

Livsmedelskedjorna i Sverige vill samarbeta med Moby Mart, den obemannade butiken som kommer hit nu, på ett eller annat sätt. Men även de största i världen håller ögonen på den svenska semimobila butiken.

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Premiären för Coops nya skånska ess närmar sig.

Arkiv

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

1

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

På nytt jobb
Evanoff Group rekryterar produktchef från Ica

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Nu sjunker matpriserna

Coop söker nya franchisetagare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172