23948sdkhjf

Därför älskar och hatar kunderna emv

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Egna märkesvaror ökar – men konsumenternas inställning är kluven.

Så tycker konsumenterna:

Fördelar med emv

  • priset, prisvärdhet

  • lättare att hitta i butik

  • mer sällan slut

Nackdelar med emv

  • sämre kvalitet

  • tråkigare förpackningar

  • färre nyheter

Försäljningen av kedjornas egna märkesvaror, emv, ökar stadigt. De blir också allt populärare hos konsumenterna, trots att inställningen till dem är kluven.

Läs också: Emv mest populärt bland kvinnor

Det visar undersökningsföretaget Yougovs stora Emv-barometer, som nu genomförts för sjätte året.

Undersökningen, som bygger webbintervjuer med över 1 000 svenskar, visar på en fortsatt stark trend där konsumenternas intresse för kedjornas emv ökar.

62 procent av de svarande har en positiv inställning till emv, medan endast 9 procent är negativt inställda. 2013, när undersökningen startade, var motsvarande siffror 55 respektive 17

Fem emv har ökat signifkant i kännedom 2017-18:

Coop

Ica I love eco

Garant Eko

Ica Selection

Ängens

procent. Sedan dess har utvecklingen mot en mer positiv inställning varit stadig.

Läs också: Axfoods ovanliga fisksatsning

Det senaste året, från 2017 till 2018 minskade dessutom de negativt inställda betydligt, från 12 till 9 procent.

Av resultatet framgår också att kvinnor är mer positiva till emv än män, och att yngre gillar emv i

De mest kända egna varumärkena:

Ica 96%

Ica Basic 95%

Eldorado 94%

Coop 94%

Änglamark 93%

Ica I love eco 91%

högre grad än äldre.

Prisvärdhet är det mest avgörande för de konsumenter som ser positivt på emv. De bedöms helt enkelt vara mer prisvärda än leverantörsvarumärken, lvm. Mer än hälften av respondenterna säger sig inte se någon skillnad på på emv och lvm i de faktorer som mäts. De upplever att de får likvärdiga produkter till lägre pris.

Läs också: Willys allt mer poppis bland unga

Men samtidigt upplevs emv ha sämre förpackningsdesign, kvalitet, färre nyheter, mindre sortiment.

25 procent har lägre förtroende för emv än för lvm.

Minst kända egna varumärken:

Premieur 14%

Gyllda 17%

Kvarnvingen 30%

Budget 33%

I högre grad än föregående år upplever konsumenterna att emv står för nytänkande och

innovation, erbjuder ett bra komplement till lvm, gör att det finns fler alternativ, bidrar till ett bättre urval och är ett bra sätt att stötta den egna butiken.

Läs också: Ica toppar varumärkeslistan

Sammantaget är andelen som tror deras inköp kommer att öka större än de som tror att de kommer att minska, vilket tyder på en fortsatt positiv utveckling för emv.

Kategorier där emv ökat mest under fem år:

Chips

Djupfrysta enportionsrättr

Flytande fond

Färsk pizza

Godis

Vad skulle då få konsumenterna att köpa ännu mer emv i framtiden? Bland svaren hittar vi billigare produkter, högre kvalitet och mer närproducerat.

Bättre märkning av ursprungs- och tillverksningsland, bättre utbud av ekologiskt tillsammans med hälsosamma produkter och en ökad sortimentsbredd kan också påverka positivt, skriver Yougov i rapporten.

Det är också tydligt att konsumenterna är polariserade när det gäller kvalitén på emv. Den bedöms väldigt olika.

Läs också: Slopar buräggen i emv

47 procent av konsumenterna bedömer att de har 30 procent eller mer emv i sin månatliga varukorg, vilket är den högsta andelen sedan 2013. I denna grupp är Lidls och Willys veckokunder överrepresenterade.

En majoritet av de som köper mycket emv är intresserade av emv för premiumprodukter, produktinnovationer och ekovaror.

Sämre kvalitet är det som främst driver den negativa attityden till emv, men även att emv på olika sätt slår ut andra varumärken och produkter tas upp. Här finns många som anser att emv är kopior av original. Föga oväntat är bara ett fåtal i gruppen som köper minst positiva till emv.

Känt märke inte lika med hög försäljning

Kännedomen bland konsumenterna om kedjornas egna varumärken är generellt hög. Inte mindre än sex emv är kända av mer än 90 procent av konsumenterna. Inte helt oväntat är det emv från Ica, Coop och Axfood.

Minst känt är Nettos Premieur. Lidls Gyllda och Kvarnvingen har också en del att jobba med, medan kedjans Ängens är ett av de emv som klättrar på kännedomslistan.

Men hög kännedom leder inte alltid till hög försäljning. Största gapet här har Coops varumärken Änglamark och X-tra. X-tra är dessutom det enda egna varumärket, tillsammans med Lidls Gyllda, som backar i kännedom.

Två av de egna varumärkena har ökat antalet regelbundna köpare under förra året. Det är Icas och Coops emv som bara heter ”Ica” och ”Coop”.

Den kategori som skapar störst intresse för emv hos konsumenterna är djupfrysta grönsaker. Det var den enda kategori som ökade senaste året. Därefter kommer pasta, och matoljor som seglar upp på tredje plats. Den tidigare trenden av ökande intresse för emv inom mejeriprodukter har dock avstannat.

Läs också om hur experten jobbar med att ta fram nya egna varumärken.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141