23948sdkhjf

Därför älskar och hatar kunderna emv

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Egna märkesvaror ökar – men konsumenternas inställning är kluven.

Så tycker konsumenterna:

Fördelar med emv

  • priset, prisvärdhet

  • lättare att hitta i butik

  • mer sällan slut

Nackdelar med emv

  • sämre kvalitet

  • tråkigare förpackningar

  • färre nyheter

Försäljningen av kedjornas egna märkesvaror, emv, ökar stadigt. De blir också allt populärare hos konsumenterna, trots att inställningen till dem är kluven.

Läs också: Varsel när Coop byter köttleverantör

Det visar undersökningsföretaget Yougovs stora Emv-barometer, som nu genomförts för sjätte året.

Undersökningen, som bygger webbintervjuer med över 1 000 svenskar, visar på en fortsatt stark trend där konsumenternas intresse för kedjornas emv ökar.

62 procent av de svarande har en positiv inställning till emv, medan endast 9 procent är negativt inställda. 2013, när undersökningen startade, var motsvarande siffror 55 respektive 17

Fem emv har ökat signifkant i kännedom 2017-18:

Coop

Ica I love eco

Garant Eko

Ica Selection

Ängens

procent. Sedan dess har utvecklingen mot en mer positiv inställning varit stadig.

Läs också: Ica toppar varumärkeslistan

Det senaste året, från 2017 till 2018 minskade dessutom de negativt inställda betydligt, från 12 till 9 procent.

Av resultatet framgår också att kvinnor är mer positiva till emv än män, och att yngre gillar emv i

De mest kända egna varumärkena:

Ica 96%

Ica Basic 95%

Eldorado 94%

Coop 94%

Änglamark 93%

Ica I love eco 91%

högre grad än äldre.

Prisvärdhet är det mest avgörande för de konsumenter som ser positivt på emv. De bedöms helt enkelt vara mer prisvärda än leverantörsvarumärken, lvm. Mer än hälften av respondenterna säger sig inte se någon skillnad på på emv och lvm i de faktorer som mäts. De upplever att de får likvärdiga produkter till lägre pris.

Läs också: Ica vann europeiskt EMV-pris

Men samtidigt upplevs emv ha sämre förpackningsdesign, kvalitet, färre nyheter, mindre sortiment.

25 procent har lägre förtroende för emv än för lvm.

Minst kända egna varumärken:

Premieur 14%

Gyllda 17%

Kvarnvingen 30%

Budget 33%

I högre grad än föregående år upplever konsumenterna att emv står för nytänkande och

innovation, erbjuder ett bra komplement till lvm, gör att det finns fler alternativ, bidrar till ett bättre urval och är ett bra sätt att stötta den egna butiken.

Läs också: Slopar buräggen i emv

Sammantaget är andelen som tror deras inköp kommer att öka större än de som tror att de kommer att minska, vilket tyder på en fortsatt positiv utveckling för emv.

Kategorier där emv ökat mest under fem år:

Chips

Djupfrysta enportionsrättr

Flytande fond

Färsk pizza

Godis

Vad skulle då få konsumenterna att köpa ännu mer emv i framtiden? Bland svaren hittar vi billigare produkter, högre kvalitet och mer närproducerat.

Bättre märkning av ursprungs- och tillverksningsland, bättre utbud av ekologiskt tillsammans med hälsosamma produkter och en ökad sortimentsbredd kan också påverka positivt, skriver Yougov i rapporten.

Det är också tydligt att konsumenterna är polariserade när det gäller kvalitén på emv. Den bedöms väldigt olika.

Läs också: Emv större vinnare i nätbutiken

47 procent av konsumenterna bedömer att de har 30 procent eller mer emv i sin månatliga varukorg, vilket är den högsta andelen sedan 2013. I denna grupp är Lidls och Willys veckokunder överrepresenterade.

En majoritet av de som köper mycket emv är intresserade av emv för premiumprodukter, produktinnovationer och ekovaror.

Sämre kvalitet är det som främst driver den negativa attityden till emv, men även att emv på olika sätt slår ut andra varumärken och produkter tas upp. Här finns många som anser att emv är kopior av original. Föga oväntat är bara ett fåtal i gruppen som köper minst positiva till emv.

Känt märke inte lika med hög försäljning

Kännedomen bland konsumenterna om kedjornas egna varumärken är generellt hög. Inte mindre än sex emv är kända av mer än 90 procent av konsumenterna. Inte helt oväntat är det emv från Ica, Coop och Axfood.

Minst känt är Nettos Premieur. Lidls Gyllda och Kvarnvingen har också en del att jobba med, medan kedjans Ängens är ett av de emv som klättrar på kännedomslistan.

Men hög kännedom leder inte alltid till hög försäljning. Största gapet här har Coops varumärken Änglamark och X-tra. X-tra är dessutom det enda egna varumärket, tillsammans med Lidls Gyllda, som backar i kännedom.

Två av de egna varumärkena har ökat antalet regelbundna köpare under förra året. Det är Icas och Coops emv som bara heter ”Ica” och ”Coop”.

Den kategori som skapar störst intresse för emv hos konsumenterna är djupfrysta grönsaker. Det var den enda kategori som ökade senaste året. Därefter kommer pasta, och matoljor som seglar upp på tredje plats. Den tidigare trenden av ökande intresse för emv inom mejeriprodukter har dock avstannat.

Läs också om hur experten jobbar med att ta fram nya egna varumärken.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Arkiv

Han går in i Icas valberedning

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158