23948sdkhjf

De fann varandra via FMCG-mentorskap

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Redan klart att det blir en ny omgång i höst av mentorprogrammet för FMCG-kvinnor.

FMCG-branschens första mentorprogram för kvinnor har gått i mål. Julia Kronlund och hennes mentor Siri Wikander är precis som Madeleine Eklund och hennes mentor Anette Björnlund eniga om att det har varit ett mycket givande utbyte.

Läs också: Kvinna inom FMCG? – sök nytt mentorstipendium

Bakom fast-moving consumer goods-branschens första mentorprogram för kvinnor finns nätverket Ladies of FMCG, som drivs av konsulterna Hanna Mannberg och Veronica Kumlien. Nätverket startades i januari 2018 och bara ett år senare har det första mentorprogrammet hunnit genomföra sin avslutningsträff och en ny omgång planeras.

Fri Köpenskap var med när mentorer och adepter träffades för att summera sina lärdomar.

– Det har varit enormt givande, säger Julia Kronlund, vd för Sevan.

– Givande för oss båda två, tillägger hennes mentor Siri Wikander, som har titeln director of people growth på Scandic Hotels.

Läs också: FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

I deras fall har samtalen framför allt varit fokuserade på strategi- och affärsfrågor.

– Vi har benat i olika utmaningar och så har vi delat med oss av varandras nätverk, säger Siri Wikander.

Anette Björnlund, media och kommunikationschef på Valio, har haft Madeleine Eklund, trade marketing professional food service på Barilla, som adept. De två understryker också hur mentorprogrammet skapat nya kontaktytor.

– Anette har mer kunskap och erfarenhet och det har varit spännande att få en inblick i hennes vardag. Men hela gruppen att bidragit till att ge mig ett större nätverk, säger Madeleine Eklund.

Läs också: Så rankas leverantörerna

– Jag tror att man i ett kvinnligt nätverk lägger upp saker på ett lite annat sätt, som gör att man känner sig lite tryggare, säger Anette Björnlund, som uppskattat upplägget med uppstyrda teman där hela gruppen har träffats ihop.

Julia Kronlund, som själv redan är vd och i höstas prisades för sitt ledarskap på Dagligvarugalan, har värdesatt att kunna prata med en person som står utanför hennes egen verksamhet och som kan vara totalt objektiv.

– Det handlar om ett ständigt lärande. Man behöver mentorer som utmanar en från alla olika fronter.

Erfarenheterna från det första mentorsprogrammet har överlag varit så positiva att Veronica Kumlien och Hanna Mannberg redan öppnat för ansökningar till en ny omgång. Totalt tio adeptplatser finns det att slåss om till höstens program (mer info här). Avgörande är att matchningen blir rätt.

Läs också: Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

Inför det första programmet delade Ladies of FMCG också ut fyra stipendier ihop med Fri Köpenskap och Academic Search.

– Vi fick in fantastiskt många ansökningar. Därför hoppas vi hitta samarbetspartners som vill dela ut stipendier även till hösten mentorprogram, säger Veronica Kumlien.

Utöver mentorprogrammet så ordnar Ladies of FMCG även nätverksträffar och mingel. Just nu är dessutom Hanna Mannberg och Veronica Kumlien i startgroparna med en undersökning. Planen är att ta fram ett eget Ladies Career Index, en unik undersökning om vad kvinnor i branschen värdesätter hos sina arbetsgivare och vilka arbetsplatser de rekommenderar till andra.

Undersökningen kommer att skickas ut till nätverkets cirka 1 200 medlemmar i början av mars. Resultatet presenteras senare i vår.

Mer om: FMCG | Ladies of FMCG
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152