23948sdkhjf

Dani Evanoff: "Vi ska bli ett miljardföretag"

Nystartade Evanoff Group bygger ett paraplyföretag för små nischföretag i livsmedelsbranschen. Men som den sanna entreprenör ägaren, Dani Evanoff är, har han redan en ny start up på gång.

Evanoff Group huserar på 10:e våningen i nybyggda Arenastaden i Solna. Ljuset flödar in och kreativiteten får spela fritt i kontoret som för tankarna till finansdistrikten på Manhattan i New York.

– Läget är väldigt bra, lätt för personalen att ta sig hit och en trevlig plats att vistas på, säger Dani Evanoff, grundare och ägare.

Evanoff Group har funnits ett år. Man hjälper små nischföretag i livsmedelsbranschen, både med kompetens och kapital, att skala upp sina verksamheter.

– De kan vara starka profilerade varumärken men alla små bolag har inte muskler att spela med, säger Dani Evanoff, som inte ser företaget som investerare i första hand utan snarare som operatörer som investerar kapital för att få vara med och göra det man älskar och kan bäst.

Modellen är snarlik och vedertagen i it-sektorn men inte lika självklar inom livsmedelsbranschen.

Dani Evanoff

Aktuell: Blev nyligen största ägare i Taylors & Jones, korvfabrikör med hantverksprägel.

Namn: Dani Evanoff.

Titel: Serieentreprenör.

Ålder: 43 år.

Familj: Gift, en dotter och två bonusbarn.

Bästa maträtt: Assyriska rätten kbeibat. Deg med gryn och bulgur fylld med kött som kokas. Påminner om kroppkaka.

Bästa vara: Paolos fryspizza.

Fritidsintressen: Innebandy. Familjen.

Utbildning: Grundskola och livet.

Bakgrund: Fryshuset. Startade Godisprinsen. Gick ihop med
Karamellkungen 2008 och bildade Candyking, blev Nordens största lösgodisaktör. Lämnade bolaget för annan verksamhet. Åter som stor-ägare. Sålde Candyking till Cloetta.

Förebild: Anders Carlberg som grundade Fryshuset.

Bästa beslutet: Att starta mitt första företag. Lärde mig mycket.

Måtto: Leva som man lär. Kräva mycket och leva efter det själv.
Är nära verksamheten och inte rädd att jobba på golvet.

– Den hjälpen hade jag behövt när jag drog igång mitt första företag.

Dani Evanoff gillar företagande och att utmana det etablerade med nya infallsvinklar. Göra på ett annat sätt. Något han praktiserade redan i Godisprinsen, efter ett försök med sockervadd på burk.

– Jag frågade mig varför det fanns bara en spelare – Karamellkungen – inom lösgodis. Jag ville se om det gick att utmana kungen, och det gick ju.

Vägen till det första företaget var dock inte spikrak. Efter grundskolan hamnade han på Fryshuset i Stockholm.

– Hos Anders Carlberg på Fryshuset fick jag självförtroende. Jag lärde mig ledarskap, organisation och att ta ansvar. Att inget är omöjligt. Efter fem år satt jag i styrelsen.

Att Godisprinsen utmanade Karamellkungen ledde till samgående 2008 under namnet Candyking, som Dani Evanoff dock lämnade för nya utmaningar. Han kom senare tillbaka som koncernchef och ägare till Candyking som såldes till Cloetta 2017. Planenligt stannade han ett år och sedan 2018 är det Evanoff Group som gäller.

Du har hunnit med väldigt mycket. Är du en rastlös person?

– Extremt rastlös och nyfiken. Jag driver på processer, men har också lätt för att släppa det jag inte tror på. Om något äter mig släpper jag och går vidare. Eftersom vi har flera bolag i portföljen som Paolos, Lakritsroten och nu Taylors & Jones, kan jag jobba med projekt som lever och ger energi. Jag behöver inte fokusera på ett bolag.

Vad är det bästa du gjort?

– Det jag gör i dag. Det känns väldigt förkroppsligat med den jag är och det känns som att jag kan agera naturligt i allt jag gör. Sånt blir man genuint lycklig av.

Målet är att skapa en ledande företagsgrupp inom svensk dagligvaruhandel och utmana de större spelarna. Många företag är på väg in under året.

– Vi är unga och hungriga och ska bygga ett miljardbolag. Det är inte omöjligt, i år gör vi 100 miljoner kronor.

Även om Evanoffs affärsidé är att gå in i små nischade bolag inom livsmedel ska man nu dra upp en egen idé.

– Jag kunde inte motstå detta, vi ska snart lansera en start up, avslöjar Dani Evanoff men håller idén hemlig än så länge.

Vad gör du om fem år?

– Fortsätter med det jag gör nu. Vi vill förbättra oss hela tiden. Vi är 18 personer i bolaget nu men det förändras hela tiden och en sak är säker. Vi ska växa och bli större.

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14