23948sdkhjf

Dani Evanoff: "Vi ska bli ett miljardföretag"

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Nystartade Evanoff Group bygger ett paraplyföretag för små nischföretag i livsmedelsbranschen. Men som den sanna entreprenör ägaren, Dani Evanoff är, har han redan en ny start up på gång.

Evanoff Group huserar på 10:e våningen i nybyggda Arenastaden i Solna. Ljuset flödar in och kreativiteten får spela fritt i kontoret som för tankarna till finansdistrikten på Manhattan i New York.

– Läget är väldigt bra, lätt för personalen att ta sig hit och en trevlig plats att vistas på, säger Dani Evanoff, grundare och ägare.

Evanoff Group har funnits ett år. Man hjälper små nischföretag i livsmedelsbranschen, både med kompetens och kapital, att skala upp sina verksamheter.

– De kan vara starka profilerade varumärken men alla små bolag har inte muskler att spela med, säger Dani Evanoff, som inte ser företaget som investerare i första hand utan snarare som operatörer som investerar kapital för att få vara med och göra det man älskar och kan bäst.

Modellen är snarlik och vedertagen i it-sektorn men inte lika självklar inom livsmedelsbranschen.

Dani Evanoff

Aktuell: Blev nyligen största ägare i Taylors & Jones, korvfabrikör med hantverksprägel.

Namn: Dani Evanoff.

Titel: Serieentreprenör.

Ålder: 43 år.

Familj: Gift, en dotter och två bonusbarn.

Bästa maträtt: Assyriska rätten kbeibat. Deg med gryn och bulgur fylld med kött som kokas. Påminner om kroppkaka.

Bästa vara: Paolos fryspizza.

Fritidsintressen: Innebandy. Familjen.

Utbildning: Grundskola och livet.

Bakgrund: Fryshuset. Startade Godisprinsen. Gick ihop med
Karamellkungen 2008 och bildade Candyking, blev Nordens största lösgodisaktör. Lämnade bolaget för annan verksamhet. Åter som stor-ägare. Sålde Candyking till Cloetta.

Förebild: Anders Carlberg som grundade Fryshuset.

Bästa beslutet: Att starta mitt första företag. Lärde mig mycket.

Måtto: Leva som man lär. Kräva mycket och leva efter det själv.
Är nära verksamheten och inte rädd att jobba på golvet.

– Den hjälpen hade jag behövt när jag drog igång mitt första företag.

Dani Evanoff gillar företagande och att utmana det etablerade med nya infallsvinklar. Göra på ett annat sätt. Något han praktiserade redan i Godisprinsen, efter ett försök med sockervadd på burk.

– Jag frågade mig varför det fanns bara en spelare – Karamellkungen – inom lösgodis. Jag ville se om det gick att utmana kungen, och det gick ju.

Vägen till det första företaget var dock inte spikrak. Efter grundskolan hamnade han på Fryshuset i Stockholm.

– Hos Anders Carlberg på Fryshuset fick jag självförtroende. Jag lärde mig ledarskap, organisation och att ta ansvar. Att inget är omöjligt. Efter fem år satt jag i styrelsen.

Att Godisprinsen utmanade Karamellkungen ledde till samgående 2008 under namnet Candyking, som Dani Evanoff dock lämnade för nya utmaningar. Han kom senare tillbaka som koncernchef och ägare till Candyking som såldes till Cloetta 2017. Planenligt stannade han ett år och sedan 2018 är det Evanoff Group som gäller.

Du har hunnit med väldigt mycket. Är du en rastlös person?

– Extremt rastlös och nyfiken. Jag driver på processer, men har också lätt för att släppa det jag inte tror på. Om något äter mig släpper jag och går vidare. Eftersom vi har flera bolag i portföljen som Paolos, Lakritsroten och nu Taylors & Jones, kan jag jobba med projekt som lever och ger energi. Jag behöver inte fokusera på ett bolag.

Vad är det bästa du gjort?

– Det jag gör i dag. Det känns väldigt förkroppsligat med den jag är och det känns som att jag kan agera naturligt i allt jag gör. Sånt blir man genuint lycklig av.

Målet är att skapa en ledande företagsgrupp inom svensk dagligvaruhandel och utmana de större spelarna. Många företag är på väg in under året.

– Vi är unga och hungriga och ska bygga ett miljardbolag. Det är inte omöjligt, i år gör vi 100 miljoner kronor.

Även om Evanoffs affärsidé är att gå in i små nischade bolag inom livsmedel ska man nu dra upp en egen idé.

– Jag kunde inte motstå detta, vi ska snart lansera en start up, avslöjar Dani Evanoff men håller idén hemlig än så länge.

Vad gör du om fem år?

– Fortsätter med det jag gör nu. Vi vill förbättra oss hela tiden. Vi är 18 personer i bolaget nu men det förändras hela tiden och en sak är säker. Vi ska växa och bli större.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Så agerar kunderna online

Nyhetsbrev

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Arkiv

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

De vann Lidls hållbarhetspris

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.178