23948sdkhjf

Dani Evanoff: "Vi ska bli ett miljardföretag"

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Nystartade Evanoff Group bygger ett paraplyföretag för små nischföretag i livsmedelsbranschen. Men som den sanna entreprenör ägaren, Dani Evanoff är, har han redan en ny start up på gång.

Evanoff Group huserar på 10:e våningen i nybyggda Arenastaden i Solna. Ljuset flödar in och kreativiteten får spela fritt i kontoret som för tankarna till finansdistrikten på Manhattan i New York.

– Läget är väldigt bra, lätt för personalen att ta sig hit och en trevlig plats att vistas på, säger Dani Evanoff, grundare och ägare.

Evanoff Group har funnits ett år. Man hjälper små nischföretag i livsmedelsbranschen, både med kompetens och kapital, att skala upp sina verksamheter.

– De kan vara starka profilerade varumärken men alla små bolag har inte muskler att spela med, säger Dani Evanoff, som inte ser företaget som investerare i första hand utan snarare som operatörer som investerar kapital för att få vara med och göra det man älskar och kan bäst.

Modellen är snarlik och vedertagen i it-sektorn men inte lika självklar inom livsmedelsbranschen.

Dani Evanoff

Aktuell: Blev nyligen största ägare i Taylors & Jones, korvfabrikör med hantverksprägel.

Namn: Dani Evanoff.

Titel: Serieentreprenör.

Ålder: 43 år.

Familj: Gift, en dotter och två bonusbarn.

Bästa maträtt: Assyriska rätten kbeibat. Deg med gryn och bulgur fylld med kött som kokas. Påminner om kroppkaka.

Bästa vara: Paolos fryspizza.

Fritidsintressen: Innebandy. Familjen.

Utbildning: Grundskola och livet.

Bakgrund: Fryshuset. Startade Godisprinsen. Gick ihop med
Karamellkungen 2008 och bildade Candyking, blev Nordens största lösgodisaktör. Lämnade bolaget för annan verksamhet. Åter som stor-ägare. Sålde Candyking till Cloetta.

Förebild: Anders Carlberg som grundade Fryshuset.

Bästa beslutet: Att starta mitt första företag. Lärde mig mycket.

Måtto: Leva som man lär. Kräva mycket och leva efter det själv.
Är nära verksamheten och inte rädd att jobba på golvet.

– Den hjälpen hade jag behövt när jag drog igång mitt första företag.

Dani Evanoff gillar företagande och att utmana det etablerade med nya infallsvinklar. Göra på ett annat sätt. Något han praktiserade redan i Godisprinsen, efter ett försök med sockervadd på burk.

– Jag frågade mig varför det fanns bara en spelare – Karamellkungen – inom lösgodis. Jag ville se om det gick att utmana kungen, och det gick ju.

Vägen till det första företaget var dock inte spikrak. Efter grundskolan hamnade han på Fryshuset i Stockholm.

– Hos Anders Carlberg på Fryshuset fick jag självförtroende. Jag lärde mig ledarskap, organisation och att ta ansvar. Att inget är omöjligt. Efter fem år satt jag i styrelsen.

Att Godisprinsen utmanade Karamellkungen ledde till samgående 2008 under namnet Candyking, som Dani Evanoff dock lämnade för nya utmaningar. Han kom senare tillbaka som koncernchef och ägare till Candyking som såldes till Cloetta 2017. Planenligt stannade han ett år och sedan 2018 är det Evanoff Group som gäller.

Du har hunnit med väldigt mycket. Är du en rastlös person?

– Extremt rastlös och nyfiken. Jag driver på processer, men har också lätt för att släppa det jag inte tror på. Om något äter mig släpper jag och går vidare. Eftersom vi har flera bolag i portföljen som Paolos, Lakritsroten och nu Taylors & Jones, kan jag jobba med projekt som lever och ger energi. Jag behöver inte fokusera på ett bolag.

Vad är det bästa du gjort?

– Det jag gör i dag. Det känns väldigt förkroppsligat med den jag är och det känns som att jag kan agera naturligt i allt jag gör. Sånt blir man genuint lycklig av.

Målet är att skapa en ledande företagsgrupp inom svensk dagligvaruhandel och utmana de större spelarna. Många företag är på väg in under året.

– Vi är unga och hungriga och ska bygga ett miljardbolag. Det är inte omöjligt, i år gör vi 100 miljoner kronor.

Även om Evanoffs affärsidé är att gå in i små nischade bolag inom livsmedel ska man nu dra upp en egen idé.

– Jag kunde inte motstå detta, vi ska snart lansera en start up, avslöjar Dani Evanoff men håller idén hemlig än så länge.

Vad gör du om fem år?

– Fortsätter med det jag gör nu. Vi vill förbättra oss hela tiden. Vi är 18 personer i bolaget nu men det förändras hela tiden och en sak är säker. Vi ska växa och bli större.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Nyhetsbrev

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Håkan Börjesson, handlare hos Ica Supermarket BBB i Sunne.

Arkiv

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Walmart tar tempen på sina anställda

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.109