23948sdkhjf

Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

| Av admin | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics, i en krönika om fördelarna med att uppmuntra mobilanvändning i butiken.

Är det bra eller dåligt för försäljningen om dina kunder använder mobiltelefon när de handlar? Det finns forskning som pekar på att mobiltelefonen skäl uppmärksamhet från sortimentet. Fenomenet kallas ”mobile blinders” och relateras till minskad försäljning av impulsartiklar i kassalinjen. Detta begrepp har inhyst en viss tveksamhet till att aktivera kundernas mobiltelefoner medan de handlar.

Läs också: ”Greta ser dig – dags att tänka om”

Jag kan dock meddela att det finns tydligt och inspirerande svar på denna fråga. Svaret kommer från en omfattande studie som Retail Academics varit delaktig i och som blivit publicerad i den prestigefulla tidskriften Journal of Marketing.


Studien påvisar att kundernas mobilanvändande i butik har en positiv effekt på försäljningen. Det marginella tappet i kassalinjen är negligerbart i förhållande till hur mycket försäljningen ökar i resterande delar av butiken.

Försäljningseffekterna kommer från själva mobilanvändandet i sig, det är alltså inte kampanjerbjudande till mobiltelefonen som triggar försäljningsökningarna. Sådana incitament torde driva försäljningen ytterligare.

Hur kommer det då sig att försäljningen ökar för att kunderna stirrar ner i sina mobiltelefoner när det går runt och handlar? Det beror på att kundernas mobilanvändande för med sig två mekanismer:

Läs också: ”Så hårt kontrollerad är din butik”

  1. Butiksbesöken blir längre eftersom kunderna saktar ner när de använder mobiltelefonen. Kundvarvet blir även mindre rutinartat, nya delar av butiken upptäcks, och allt annat lika vet vi att både längre tid i butiken och nya butiksvarv är bra för försäljningen.
     
  2. Tiden kunderna tittar på hyllorna ökar i jämförelse med om de inte använder mobiltelefonen medan de handlar, vilket är en banbrytande insikt. Kunderna fixerar blicken på hyllorna samtidigt som de växlar mellan aktiviteterna. Den så kallade ”autopiloten” bryts och därmed uppmärksammar kunderna fler artiklar vilket leder till fler köpbeslut.

Mitt råd är med andra ord enkelt: butiker bör uppmuntra mobilanvändning genom att exempelvis skicka mobila kuponger eller riktade annonser till kunderna medans de handlar. Det finns säkerligen även andra bra sätt att få kunderna att plocka upp mobiltelefonen en extra gång.

Oavsett hur ni bär er åt kommer det att avleda kunderna och få dem att spendera mer tid med att vandra genom butiken, avvika från sitt rutinmässiga besök och utvärdera butiken annorlunda.

Läs vad forskaren Carl-Philip Ahlbom säger om undersökningen här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så agerar kunderna online

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Arkiv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

De vann Lidls hållbarhetspris

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.166