23948sdkhjf

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Glädjande besked för landets fiskavdelningar.

De svenska hushållens konsumtion av sjömat har sjunkit varje år sedan 2013. Medan kycklingindustrin har lyckats kapitalisera på proteinskiftet har den svenska konsumtionen av sjömat minskat med 19 procent på fem år.

Men nu är trenden slutligen bruten. Helåret 2018 ökade nämligen hushållens sjömatkonsumtion med 1 procent till ett genomsnitt på 14,24 kilo per hushåll. Det visar siffror från Gfk:s hushållspanel som omfattar 4 000 svenska hushåll.

Det är positivt att trenden är bruten men det finns mycket att göra, menar Sigmund Bjørgo, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Trots att Livsmedelsverket rekommenderar att äta fisk två till tre gånger i veckan så äter de svenska konsumenterna sjömat endast 1,4 gånger i veckan.

Det handlar om att förenkla för kunder som av tidspress eller andra orsaker vill äta direkt eller laga maten snabbt. Pannfärdigt och måltidslösningar är exempel där branschen kan utvecklas mycket, säger Sigmund Bjørgo till Fri Köpenskap.

Som Fri Köpenskap kunde berätta förra veckan kliver nu en av Nordens största leverantörer inom Sjömat, Insula AS, ut med ett helt nytt varumärke, Fiskeriet, som ska elda igång utvecklingen.

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet.

Lax är fortsatt den populäraste fisken på de svenska middagsborden och stod för ökningen av hushållens konsumtion under 2018. 2018 exporterade Norge totalt nästan 38 000 ton lax till Sverige följt av sill på 6 500 ton och torsk på 5 200 ton.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094