23948sdkhjf

Stor leverantör skapar nytt varumärke och anställer vd: ”Fördubbla konsumtionen”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

15 produkter lanseras under veckan.

En av Nordens bredaste leverantörer inom sjömat, Insula AS, skapar ett eget varumärke på den svenska marknaden – Fiskeriet.

Läs också: Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Konsumenterna äter sjömat i genomsnitt 1,4 gånger i veckan samtidigt som Livsmedelsverket rekommenderar ett intag två till tre gånger i veckan. Det finns mycket att göra inom sjömat och vårt mål är att dubbla den nuvarande konsumtionen, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet till Fri Köpenskap.

Insula omsätter nästan 7 miljarder kronor och har en imponerande produktportfölj över hela Norden. Företaget hanterar varumärken som Lofoten, Frøya, Hitra, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden och Amanda. Men i Sverige är de främst kända för emv-produktion till bland andra Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.

Mycket fokus har också legat på restauranger och storkök. Nu vill vi ta ett helhetsgrepp på sjömat i dagligvaruhandeln, säger Karolina Nygren.

I ett första skede rör det sig om ett 15-tal nya produkter av allt från färsk fisk till filéer, fiskburgare eller sidor med citronpeppar klara att lägga på grillen. Varorna lanseras hos Ica och Coop under veckan.

Läs också: De blir störst på fisk i Sverige

Det handlar om att förenkla för kunderna. Successivt vill vi bredda oss och väva in fler produkter, konstaterar Karolina Nygren.

Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet. 

För den breda lanseringen har Fiskeriet också fått en egen vd, Jörgen Bergqvist, vars första uppgift blir att sätta varumärket på kartan. Han börjar den 3 juni och har tidigare varit vd bland annat för Delicato och Lego.

Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en i dag fragmenterad kategori, säger Jörgen Bergqvist.

Satsningen ligger helt rätt i tiden, tror Karolina Nygren. Medan kycklingbranschen kapitaliserat på proteinskiftet har det stått relativt stilla på fiskfronten, alla hälso- och miljöaspekter till trots. Det planerar man nu att ändra på.

Läs också: Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker.

Under den här veckan lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Lax backloin passar utmärkt till sushi eller sashimi. 

Om Insula AS:

  • Sjömatkoncern etablerad 2015, med fokus på produktutveckling, produktion och försäljning av av förädlad sjömat till kosumentmarknaden i Norden.
  • Huvudkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Ägs av Kverva AS och företagets ledning.
  • Insulas varumärken: Lofoten, Frøya, Hitra, Fiskeriet, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden, Amanda.
  • 1.100 anställda.

Verksamhetsportfölj:

Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS, Nordic Group AS, Båtsfjordbruket AS, Maritim Food AS, Cibus Drift AS og Conchilia AS.

Sverige: Marenor AB, Lobster Seafood Sweden AB, Fiskeriet Sverige AB

Danmark: Amanda Seafoods AS, Insula Hvide Sande AS, Insula Hanstholm AS.

Finland: Escamar OY.

Mer om: fisk | Fiskeriet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131