23948sdkhjf

Stor leverantör skapar nytt varumärke och anställer vd: ”Fördubbla konsumtionen”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

15 produkter lanseras under veckan.

En av Nordens bredaste leverantörer inom sjömat, Insula AS, skapar ett eget varumärke på den svenska marknaden – Fiskeriet.

Läs också: Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Konsumenterna äter sjömat i genomsnitt 1,4 gånger i veckan samtidigt som Livsmedelsverket rekommenderar ett intag två till tre gånger i veckan. Det finns mycket att göra inom sjömat och vårt mål är att dubbla den nuvarande konsumtionen, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet till Fri Köpenskap.

Insula omsätter nästan 7 miljarder kronor och har en imponerande produktportfölj över hela Norden. Företaget hanterar varumärken som Lofoten, Frøya, Hitra, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden och Amanda. Men i Sverige är de främst kända för emv-produktion till bland andra Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.

Mycket fokus har också legat på restauranger och storkök. Nu vill vi ta ett helhetsgrepp på sjömat i dagligvaruhandeln, säger Karolina Nygren.

I ett första skede rör det sig om ett 15-tal nya produkter av allt från färsk fisk till filéer, fiskburgare eller sidor med citronpeppar klara att lägga på grillen. Varorna lanseras hos Ica och Coop under veckan.

Läs också: Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Det handlar om att förenkla för kunderna. Successivt vill vi bredda oss och väva in fler produkter, konstaterar Karolina Nygren.

Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet. 

För den breda lanseringen har Fiskeriet också fått en egen vd, Jörgen Bergqvist, vars första uppgift blir att sätta varumärket på kartan. Han börjar den 3 juni och har tidigare varit vd bland annat för Delicato och Lego.

Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en i dag fragmenterad kategori, säger Jörgen Bergqvist.

Satsningen ligger helt rätt i tiden, tror Karolina Nygren. Medan kycklingbranschen kapitaliserat på proteinskiftet har det stått relativt stilla på fiskfronten, alla hälso- och miljöaspekter till trots. Det planerar man nu att ändra på.

Läs också: Coop fimpar fisklådor av frigolit

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker.

Under den här veckan lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Lax backloin passar utmärkt till sushi eller sashimi. 

Om Insula AS:

  • Sjömatkoncern etablerad 2015, med fokus på produktutveckling, produktion och försäljning av av förädlad sjömat till kosumentmarknaden i Norden.
  • Huvudkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Ägs av Kverva AS och företagets ledning.
  • Insulas varumärken: Lofoten, Frøya, Hitra, Fiskeriet, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden, Amanda.
  • 1.100 anställda.

Verksamhetsportfölj:

Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS, Nordic Group AS, Båtsfjordbruket AS, Maritim Food AS, Cibus Drift AS og Conchilia AS.

Sverige: Marenor AB, Lobster Seafood Sweden AB, Fiskeriet Sverige AB

Danmark: Amanda Seafoods AS, Insula Hvide Sande AS, Insula Hanstholm AS.

Finland: Escamar OY.

Mer om: fisk | Fiskeriet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Visbybutiken mest hållbar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194