23948sdkhjf

City Gross och Jontefonden vann pris

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

På ett år har City Gross lyckats hjälpa en liten lokal familjeföreteelse att bli en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation med fokus på organdonation.

Läs också: Matvärlden köper City Gross-butik

Tack vare kampanjen ”#vänta inte” vann City Gross och Jontefonden tillsammans med Håkansson United och More PR första pris i Gyllene Hjulet i klassen ”Årets Samhällsengagemang” i konkurrens med Loka, Swedbank, Svenska Fotbollförbundet, Friends, Livsmedelshandlarna och Stockholms Central.

– För oss i City Gross-familjen är det givetvis roligt att det här projektet varit så framgångsrikt och nu även uppmärksammas på det här sättet, säger Henrik Weiden, marknads- och e-handelschef på Bergendahls Food.

– Det som en gång började med att personalen i vår butik i Ytterby bestämde sig för att pengarna till deras personalaktiviteter skulle skänkas till en familj, som handlade i butiken och som startat Jontefonden, har nu blivit en nationell välgörenhetsorganisation.

Kampanjen #väntainte hade sin grund i att många är positiva till organdonation men att allt för få har registrerat sig i donationsregistret. Kampanjens syfte var att skapa opinion i frågan, att få fler att ta ställning och att fler drabbade familjer ska få hjälp.

Läs också: Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

–Genomslaget av kampanjens kraft kan tydligt läsas på antalet nyanmälda till Socialstyrelsens Donationsregister, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

Så här lyder juryns motivering:

”På kort tid och med stort personligt engagemang och med små medel har årets vinnare i kategorin Årets samhällsengagemang lyckats skapa en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation, som har fått fler av oss att ta ställning. Detta genom ett fantastiskt engagemang av två familjer. Nu behöver vi inte vänta längre.”

Här är kampanjfilmen:

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Här byggs ny Coop-butik

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17