23948sdkhjf

City Gross och Jontefonden vann pris

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

På ett år har City Gross lyckats hjälpa en liten lokal familjeföreteelse att bli en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation med fokus på organdonation.

Läs också: Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

Tack vare kampanjen ”#vänta inte” vann City Gross och Jontefonden tillsammans med Håkansson United och More PR första pris i Gyllene Hjulet i klassen ”Årets Samhällsengagemang” i konkurrens med Loka, Swedbank, Svenska Fotbollförbundet, Friends, Livsmedelshandlarna och Stockholms Central.

– För oss i City Gross-familjen är det givetvis roligt att det här projektet varit så framgångsrikt och nu även uppmärksammas på det här sättet, säger Henrik Weiden, marknads- och e-handelschef på Bergendahls Food.

– Det som en gång började med att personalen i vår butik i Ytterby bestämde sig för att pengarna till deras personalaktiviteter skulle skänkas till en familj, som handlade i butiken och som startat Jontefonden, har nu blivit en nationell välgörenhetsorganisation.

Kampanjen #väntainte hade sin grund i att många är positiva till organdonation men att allt för få har registrerat sig i donationsregistret. Kampanjens syfte var att skapa opinion i frågan, att få fler att ta ställning och att fler drabbade familjer ska få hjälp.

Läs också: Bergendahls får ny finanschef

–Genomslaget av kampanjens kraft kan tydligt läsas på antalet nyanmälda till Socialstyrelsens Donationsregister, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

Så här lyder juryns motivering:

”På kort tid och med stort personligt engagemang och med små medel har årets vinnare i kategorin Årets samhällsengagemang lyckats skapa en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation, som har fått fler av oss att ta ställning. Detta genom ett fantastiskt engagemang av två familjer. Nu behöver vi inte vänta längre.”

Här är kampanjfilmen:

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Arkiv

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142