23948sdkhjf

Dags att reformera kampanjsystemet

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson funderar i en krönika på om det inte krävs nya metoder för att driva kampanj.

Branschen investerar cirka 8 miljarder kronor på kampanjer som har ett enda syfte, att informera om priser. Det sker med utomhusreklam, flygblad och i tv-reklam. Denna investering känns relativt meningslös då den är konkurrensneutral. Vilken annan bransch, med en sådan relation till konsumenterna, upprätthåller prisinformation med hjälp av denna stora mängd pengar?

Läs också: När en vegetarian har hand om charken

Vad är orsaken till att kampanjerna i stort sett ser likadana ut i dag som för 40 år sedan? Allt annat har utvecklats men inte denna kampanjform med fokus på pris.
För några år sedan jämförde vi sättet att kommunicera med konsumenten i kampanjer från 1970-talet, 1980-talet, 1990-talet och 2000-talet. Det enda som man kunde urskilja mellan de olika decennierna var att förpackningen och logotypen förändrats, allt annat lika. Det finns inga bevis på att konsumenten byter inköpsställe sig på grund av priset.

I dagens samhälle finns andra värderingar som borde kommuniceras till konsumenterna för att skapa en bättre lojalitet. Värden som härodlat, närodlat och ekologiskt är tungt vägande skäl. Många kampanjer blir därför totalt meningslösa när idéfattigdomen, som ett resultat av tradition, blir en kommunikationsstandard.

Visserligen är det många som lockas av erbjudanden men i huvudsak fortsätter de att göra sina inköp i sin huvudbutik. Så vad leder denna idéfattigdom till? Möjligtvis att bibehålla lojaliteten bland ”sina egna” men framför allt att urholka lönsamheten.
Leverantörerna som är med och finansierar största delen av dessa investeringar borde vara mer innovativa och kräva ett förändrat sätt att kommunicera med konsumenten.

Om nu utomhusreklam, flygblad och tv är rätt kanaler. Branschen borde byta mönster i större omfattning än i dag och informera om saker som har ett långsiktigt större värde för konsumenten. Men för det krävs det att man måste ta sig ur den idétorka som råder. Som exempel kan nämnas att det inte sällan är samma produkt finns på mer än en kedja samtidigt (denna vecka finns Ahlgrens bilar på Ica och Coop, kycklingbröstfilé på Willys och Coop).

Det är dags att reformera hela kampanjsystemet och då främst i den kommunikation som sker utanför och längre från butiken. Varför ska shoppern fortsatt välja min butik och vad är det som gör att de tar ett medvetet beslut att byta inköpsställe? Denna förändring måste kedjorna och leverantörerna göra tillsammans och troligtvis kommer de som går först och vågar gå utanför traditionen att lyckas bättre än de gör i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Så snabbt ökar Ica på nätet

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

På nytt jobb
Han blir ny vd på Delicato

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142