23948sdkhjf

Dags att reformera kampanjsystemet

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson funderar i en krönika på om det inte krävs nya metoder för att driva kampanj.

Branschen investerar cirka 8 miljarder kronor på kampanjer som har ett enda syfte, att informera om priser. Det sker med utomhusreklam, flygblad och i tv-reklam. Denna investering känns relativt meningslös då den är konkurrensneutral. Vilken annan bransch, med en sådan relation till konsumenterna, upprätthåller prisinformation med hjälp av denna stora mängd pengar?

Läs också: Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Vad är orsaken till att kampanjerna i stort sett ser likadana ut i dag som för 40 år sedan? Allt annat har utvecklats men inte denna kampanjform med fokus på pris.
För några år sedan jämförde vi sättet att kommunicera med konsumenten i kampanjer från 1970-talet, 1980-talet, 1990-talet och 2000-talet. Det enda som man kunde urskilja mellan de olika decennierna var att förpackningen och logotypen förändrats, allt annat lika. Det finns inga bevis på att konsumenten byter inköpsställe sig på grund av priset.

I dagens samhälle finns andra värderingar som borde kommuniceras till konsumenterna för att skapa en bättre lojalitet. Värden som härodlat, närodlat och ekologiskt är tungt vägande skäl. Många kampanjer blir därför totalt meningslösa när idéfattigdomen, som ett resultat av tradition, blir en kommunikationsstandard.

Visserligen är det många som lockas av erbjudanden men i huvudsak fortsätter de att göra sina inköp i sin huvudbutik. Så vad leder denna idéfattigdom till? Möjligtvis att bibehålla lojaliteten bland ”sina egna” men framför allt att urholka lönsamheten.
Leverantörerna som är med och finansierar största delen av dessa investeringar borde vara mer innovativa och kräva ett förändrat sätt att kommunicera med konsumenten.

Om nu utomhusreklam, flygblad och tv är rätt kanaler. Branschen borde byta mönster i större omfattning än i dag och informera om saker som har ett långsiktigt större värde för konsumenten. Men för det krävs det att man måste ta sig ur den idétorka som råder. Som exempel kan nämnas att det inte sällan är samma produkt finns på mer än en kedja samtidigt (denna vecka finns Ahlgrens bilar på Ica och Coop, kycklingbröstfilé på Willys och Coop).

Det är dags att reformera hela kampanjsystemet och då främst i den kommunikation som sker utanför och längre från butiken. Varför ska shoppern fortsatt välja min butik och vad är det som gör att de tar ett medvetet beslut att byta inköpsställe? Denna förändring måste kedjorna och leverantörerna göra tillsammans och troligtvis kommer de som går först och vågar gå utanför traditionen att lyckas bättre än de gör i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så agerar kunderna online

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Arkiv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

De vann Lidls hållbarhetspris

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.188