23948sdkhjf

Dags att reformera kampanjsystemet

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson funderar i en krönika på om det inte krävs nya metoder för att driva kampanj.

Branschen investerar cirka 8 miljarder kronor på kampanjer som har ett enda syfte, att informera om priser. Det sker med utomhusreklam, flygblad och i tv-reklam. Denna investering känns relativt meningslös då den är konkurrensneutral. Vilken annan bransch, med en sådan relation till konsumenterna, upprätthåller prisinformation med hjälp av denna stora mängd pengar?

Läs också: Butiksspaning: Rymligt och rent

Vad är orsaken till att kampanjerna i stort sett ser likadana ut i dag som för 40 år sedan? Allt annat har utvecklats men inte denna kampanjform med fokus på pris.
För några år sedan jämförde vi sättet att kommunicera med konsumenten i kampanjer från 1970-talet, 1980-talet, 1990-talet och 2000-talet. Det enda som man kunde urskilja mellan de olika decennierna var att förpackningen och logotypen förändrats, allt annat lika. Det finns inga bevis på att konsumenten byter inköpsställe sig på grund av priset.

I dagens samhälle finns andra värderingar som borde kommuniceras till konsumenterna för att skapa en bättre lojalitet. Värden som härodlat, närodlat och ekologiskt är tungt vägande skäl. Många kampanjer blir därför totalt meningslösa när idéfattigdomen, som ett resultat av tradition, blir en kommunikationsstandard.

Visserligen är det många som lockas av erbjudanden men i huvudsak fortsätter de att göra sina inköp i sin huvudbutik. Så vad leder denna idéfattigdom till? Möjligtvis att bibehålla lojaliteten bland ”sina egna” men framför allt att urholka lönsamheten.
Leverantörerna som är med och finansierar största delen av dessa investeringar borde vara mer innovativa och kräva ett förändrat sätt att kommunicera med konsumenten.

Om nu utomhusreklam, flygblad och tv är rätt kanaler. Branschen borde byta mönster i större omfattning än i dag och informera om saker som har ett långsiktigt större värde för konsumenten. Men för det krävs det att man måste ta sig ur den idétorka som råder. Som exempel kan nämnas att det inte sällan är samma produkt finns på mer än en kedja samtidigt (denna vecka finns Ahlgrens bilar på Ica och Coop, kycklingbröstfilé på Willys och Coop).

Det är dags att reformera hela kampanjsystemet och då främst i den kommunikation som sker utanför och längre från butiken. Varför ska shoppern fortsatt välja min butik och vad är det som gör att de tar ett medvetet beslut att byta inköpsställe? Denna förändring måste kedjorna och leverantörerna göra tillsammans och troligtvis kommer de som går först och vågar gå utanför traditionen att lyckas bättre än de gör i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141