23948sdkhjf

Få kunder anmäler prisfusk

| Av Helen Preutz/TT | Tipsa redaktionen

Två påsar ruccolasallad för 40 kronor — är det billigt eller dyrt? Det beror såklart på innehållets vikt.

Läs också: CBS vd i en stor intervju om priserna: ”Sänker vi inte så finns vi inte”

Men trots att det är ett lagkrav struntar många matbutiker i att ange kilopris.

Färdigförpackad sallad, exotiska frukter och grönsaker som mango och avokado hör till varor som ofta prissätts styckvis och saknar angivet kilopris. Det innebär att kunden själv får gå till vågen för att få fram kilopriset.

– Jag tror att kilopriset kan verka avskräckande. Vill man sälja mer av den dyra varan är det ju osmart att sätta ut kilopriset, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.

Vid torghandel är det extra vanligt att försäljare anger priset på frukt och grönsaker per styck i stället för per kilo eller liter.

Läs också: Svårt att hitta hållbart kött

Enligt prisinformationslagen måste dock priset för en produkt per kilo, liter, meter eller "annat vanligen använt mått för produkten" anges.

Men trots att många försäljare uppenbarligen bryter mot lagen väljer att färre att anmäla prisfusket, säger Maria Wiezell.

– Nu känns det som att vi har accepterat att mango och avokado säljs med styckpris. Vi konsumenter har nog glömt bort att vi har rätt att få veta kilopriset också.

Att benägenheten att anmäla har minskat tror hon beror på en rad faktorer. Till exempel har matpriserna sjunkit i förhållande till exempel boendepriserna. Svenskarnas resande kan också tänkas påverka då andra länder inte har samma krav på prisinformation.

Läs också: Coop ”Netto” mycket billigare än Stora Coop: ”Varför ska man ens gå dit?”

Men Maria Wiezell skulle gärna se att fler faktiskt skickade in en anmälan när de upptäckte prisfusk.

– Ju flitigare vi som konsumenter är med att anmäla, ju större incitament har Konsumentverket att agera, eftersom de vill agera i sådant som stör konsumenterna mest, säger hon.

Enligt Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, får myndigheten in mellan fem och tio anmälningar i månaden gällande felaktig prisinformation.

Butiker som fortsätter att bryta mot prisinformationslagen kan straffas med vite eller böter.

Läs också: Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

– Det som kan hända är att vi öppnar ett ärende mot företaget, i de flesta fall den enskilda butiken, och uppmärksammar dem på de brister som verkar finnas. I de flesta fall väljer företaget att rätta sig och således blir det inga andra följder, säger Anna Lindström.

Skulle butiken inte rätta sig eller om parterna tolkar lagen på olika sätt kan Konsumentombudsmannen förelägga företaget att rätta sin marknadsföring, vilket är förenat med vite. Företaget kan även dömas till böter i Patent- och marknadsdomstolen. I praktiken är det mycket ovanligt att det senare händer.

– Det är ingenting i närtid som rör livsmedel och jämförpris, säger Anna Lindström.

Fakta: Prisinformationslagen

  • Priset för en vara ska anges dels per förpackning, dels per kilo, liter, meter eller det mått som används för varan.

  • För varor som säljs i lösvikt räcker det med jämförpris, men det ska finnas möjlighet att ta reda på kostnaden innan betalningen sker.

  • Jämförpriset är till för att du som konsument på ett enkelt sätt ska kunna jämföra olika varor och se vilken som är billigast oavsett förpackningsstorlek.

Källa: Hallå Konsument

Källa: TT
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Nyhetsbrev

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Arkiv

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

1

Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Konstnärlig mjölk

Matpriserna stilla under julen - kaffe sjönk

Butik i Hyltebruk bygger ut

Butiken sålde kaffe för 125 000 på en dag

Förbeställningar på Facebook säkrade rekord.

Årets matbluff – alla finalisterna

162 nomineringar har blivit fem finalister. Här är produkterna som lurat kunderna mest, enligt Äkta vara.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

Ica-handlare vill riva: ”Jag tänker inte kylkonvertera”

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Maxat Maxi i jul

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Eldrivna kylfordon för stadstransport av livsmedel

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Framgångsrikt hylltest i Maxibutik

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.156