23948sdkhjf

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hemköps nya Take Away-koncept i butiken i Mall of Scandinavia norr om Stockholm har fått en flygande start.

– Även om vi bara varit igång en kort tid har vi startat väldigt starkt. Vi har en stor tro på att det här kommer att bli en succé för oss, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog till Fri Köpenskap.

Konceptet består av många olika delar och är byggt i ett modulsystem för att enkelt kunna skalas upp och ned. Maten utgår från frukost, lunch och middag.

– De passar de olika storlekarna vi har både på våra egenägda och handlarägda butiker. Om man är en liten butik så har man inte eget kök och egna kockar utan kanske snarare en lösning där man värmer upp mat i butiken och säljer till kunderna i den typ av buffélösning som vi har. Men det beror lite på vad för yta som finns, berättar Thomas Gäreskog.

Det är det stora konceptet som testas i Mall of Scandinavia och det lilla konceptet kommer att testas I butiken vid Odenplan i Stockholm. Vilken butik som får testa mellan-konceptet är ännu inte klart.

Vi börjar med att provköra de olika koncepten under året och sedan kanske vi gör några justeringar under våren. Planen är att vi ska kunna rulla ut under nästa år, säger Thomas Gäreskog.

Bortsett från Tempos 120-130 butiker har Hemköp har ungefär 65 egenägda butiker och 120 handlarägda butiker.

Handlarna ser potentialen och följer det här noga. De kommer naturligtvis att få ta del av konceptet och det är mycket därför som vi bygger i ett modulsystem. Storleken och förutsättningarna varierar.

Basen i det stora konceptet är butikens varmmatsbuffé och en kallmatsbuffé där Hemköp använder sig av egna kockar och kallskänkor. Sushi Daily erbjuder butikslagad sushi och Urban Deli står för ett brett utbud av spännande produkter. Även ett pizzakoncept direkt från Italien finns där Hemköp kan sälja pizzorna antingen kylda i delikatessavdelningen eller värma upp på plats.

Inom Garant har Axfood plockat fram ett särskilt kombinationskoncept som kallas ”Matmekano” där kunderna plockar ihop olika delar och på så sätt bildar sig en måltid. För det lilla konceptet rör det sig främst om produkterna.

Det kanske främst är produkterna och en salladsbar man har att utgå ifrån, men det finns mycket bra färdigpackad kyld mat som gör att man kan positionera sig bra i det området även med mindre yta. Sortimentet är likartat i de olika formaten men omfattningen skiljer sig baserat på yta.

Thomas Gäreskog tror också att konceptet är särskilt gångbart hos Hemköp.

Vi har butikslägen som ligger i bra lägen utifrån hur kunderna rör sig, kollektivtrafiken och hur de arbetar. Vi såg tidigt att det finns en möjlighet att ta ett steg när det gäller måltidslösningar.

Läs mer om konceptet här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078