23948sdkhjf

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar och hans vapendragare Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop Visby, har båda tatuerat in #coopärcoolt på sina rumpor.

Hur kommer det sig?

– Det började egentligen med en stor miss som vi gjorde i föreningen, berättar Carl-Johan Stålhammar för Fri Köpenskap.

Efter fjolårets torka gick Coop Gotland in och bestämde att allt kött som såldes i deras butiker skulle vara svenskt. Detta för att hjälpa de svenska bönderna som drabbats av foderbrist och tvingats slakta av tidigare än normalt.

– Problemet är att det är lättare sagt än gjort att bara plocka bort varorna. Även om vi försökte stänga alla leveranser så smög det igenom utländskt kött till två butiker för att de missat att klicka av dem i beställningssystemet.

Missen uppmärksammades snabbt av kunder och fick medial spridning av den gotländska pressen.

– Det var ju inte alls bra och vi ville göra något för att gottgöra gotlänningarna som kände sig besvikna. Då gjorde jag en film där jag frågade Markus om han ville anta en utmaning.

Och det är här tatueringarna kommer in i bilden.

– Vi lovade att om kunderna lyckades samla in totalt 30 000 kronor på en vecka till välgörenhet så skulle vi tatuera in #coopärcoolt på våra rövar. Det tog tre dagar så hade vi samlat in 36 000 kronor.

Därefter var det bara att krypa till korset och sedan dess är coola Coop förevigt en del av dem. Fruarna tycks ändå ha tagit det hela med ro.

– Jag sa till min fru att det var Markus idé och Markus sa till sin fru att det var min idé.

Och det fungerade?

– Ja, till en början. Men när hon sedan fick reda på att det var min idé så tyckte hon att jag var en idiot.

Och om ni byter över till Ica då?

Det får vi se då men vi har ju ytterligare varsin skinka att jobba med.

#Coopärcoolt är parollen som Coop Gotland jobbar under. Detta sedan hårdrocksentusiasten Carl-Johan Stålhammar rekryterades från besöks- och event-företaget Wisby Strand.

– Det sista som kunderna förknippar Coop med är ordet coolt – och det är precis det som vi vill ändra på. Vi ska göra Coop coolt igen.

Coop Gotland ökar mest av alla Coops föreningar i landet med en ökning på 9,3 procent 2018 och fortsatt starka ökningstal hittills i år på 6,3 procent. Detta trots att man möter starka fjolårssiffror.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093