23948sdkhjf

Därför misslyckas så många lanseringar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Martin Moström resonerar i sin krönika om vad som får en produkt att lyckas – eller misslyckas.

Med stöd av stora mängder data, moderna butiker och miljontals kronor investerade i konsumentinsikter lanseras varje år tusentals nyheter i Sverige. Men trots all denna ”kunskap” så misslyckas de flesta produktlanseringar. Inom två år är så många som 80 procent av de nylanserade produkterna borta från butikens hyllor. Miljarder kronor satsas varje år som är bortkastade. Ska vi bara acceptera att detta är vår branschlogik med argumentet att nyheter skapar en dynamik i kategorin?

Läs också: Sex trender om framtidens butiker

Mitt svar är nej. Vi, leverantörer och handel måste börja arbeta på ett nytt sätt för att möta framtiden och tänka mer uthålligt. Det innebär att vi måste börja lära av för att kunna lära om.

Leverantörerna måste börja leverera riktiga nyheter och inte bara varianter på befintliga produkter. I en studie kom man fram till att endast 4 procent av samtliga nylanserade produkter på europanivå var klassade som riktiga nyheter. Resterande 96 procent var kopior eller så hade endast mindre produktförändringar gjorts.

Leverantörer och handel behöver samarbeta på riktigt. Det håller inte längre att komma upp till kedjornas huvudkontor och presentera sina nyheter. Handel och leverantör måste ta utgångspunkt i hur konsumentbehoven verkligen ser ut, hur kunden beter sig i butiken och butikernas lokala profilering.

Tidigt i lanseringsprocessen måste det bestämmas hur och var produkten ska säljas. Kategoritillhörighet, exponeringsmöjligheter samt ett äkta engagemang från butik är centrala frågor för att lyckas. Betänk att av alla de produkter som lanseras i handeln är det inte en enda produkt som inte har fått 100 procent godkännande av konsumenter i en fokusgrupp. Därför är produktens synlighet i butik en nyckelfaktor för framgång.

Läs också: Så överlever du ”butiksdöden”

Slutligen handlar det om förtroendet för varandra. För många leverantörer finns det fortfarande en misstänksamhet mot handelns egna märkesvaror och risken att få sina produkter kopierade. Denna misstänksamhet måste upphöra och samarbetet bli på riktigt. Handeln upplever samtidigt att leverantören inte på allvar förstår vad som är viktigt för dem och deras konkurrensförmåga.

Utvecklingen av handelns egna märkesvaror kommer att accelerera. Detta gör att framtiden för leverantörerna inte kan handla om något annat än innovation och utveckling. För handeln gäller det att ha ett relevant och spännande sortiment som gör att det är värt att besöka butiken.För att uppnå detta så krävs det att vi ger varandra 100 procent förtroende.

Vågar vi det?

Martin Moström, Strategisk rådgivare Shopper Marketing på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tierpbutiken flyttar – blir nästan dubbelt så stor

Så ska östra Birsta utvecklas – KF Fastigheter vill sälja

På nytt jobb
Hon tar över i Skoghall

Eko mot åttonde butiken

Gäng sätter skräck i Willys personal – tvingas anlita vaktbolag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop lägger ner i Avesta – ett år senare än tänkt

Arkiv

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Krönika
"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De är Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Dagligvarugalan
Det här är Årets Syftesdrivna ledare

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De stod för årets matinspiration

Priset för Årets Matinspiration gick till Accademia Di Luca - Medelhavsskolan.

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Säfflehandlare i konkurs

Unga ratar köttet för klimatets skull

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169