23948sdkhjf

Därför misslyckas så många lanseringar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Martin Moström resonerar i sin krönika om vad som får en produkt att lyckas – eller misslyckas.

Med stöd av stora mängder data, moderna butiker och miljontals kronor investerade i konsumentinsikter lanseras varje år tusentals nyheter i Sverige. Men trots all denna ”kunskap” så misslyckas de flesta produktlanseringar. Inom två år är så många som 80 procent av de nylanserade produkterna borta från butikens hyllor. Miljarder kronor satsas varje år som är bortkastade. Ska vi bara acceptera att detta är vår branschlogik med argumentet att nyheter skapar en dynamik i kategorin?

Läs också: Adoptera en butik – där föds idéerna

Mitt svar är nej. Vi, leverantörer och handel måste börja arbeta på ett nytt sätt för att möta framtiden och tänka mer uthålligt. Det innebär att vi måste börja lära av för att kunna lära om.

Leverantörerna måste börja leverera riktiga nyheter och inte bara varianter på befintliga produkter. I en studie kom man fram till att endast 4 procent av samtliga nylanserade produkter på europanivå var klassade som riktiga nyheter. Resterande 96 procent var kopior eller så hade endast mindre produktförändringar gjorts.

Leverantörer och handel behöver samarbeta på riktigt. Det håller inte längre att komma upp till kedjornas huvudkontor och presentera sina nyheter. Handel och leverantör måste ta utgångspunkt i hur konsumentbehoven verkligen ser ut, hur kunden beter sig i butiken och butikernas lokala profilering.

Tidigt i lanseringsprocessen måste det bestämmas hur och var produkten ska säljas. Kategoritillhörighet, exponeringsmöjligheter samt ett äkta engagemang från butik är centrala frågor för att lyckas. Betänk att av alla de produkter som lanseras i handeln är det inte en enda produkt som inte har fått 100 procent godkännande av konsumenter i en fokusgrupp. Därför är produktens synlighet i butik en nyckelfaktor för framgång.

Läs också: Vinst att samarbeta med leverantörer

Slutligen handlar det om förtroendet för varandra. För många leverantörer finns det fortfarande en misstänksamhet mot handelns egna märkesvaror och risken att få sina produkter kopierade. Denna misstänksamhet måste upphöra och samarbetet bli på riktigt. Handeln upplever samtidigt att leverantören inte på allvar förstår vad som är viktigt för dem och deras konkurrensförmåga.

Utvecklingen av handelns egna märkesvaror kommer att accelerera. Detta gör att framtiden för leverantörerna inte kan handla om något annat än innovation och utveckling. För handeln gäller det att ha ett relevant och spännande sortiment som gör att det är värt att besöka butiken.För att uppnå detta så krävs det att vi ger varandra 100 procent förtroende.

Vågar vi det?

Martin Moström, Strategisk rådgivare Shopper Marketing på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här räddar Icabutiken fredagarna på fritidsgården

Plus

Chefen har ordet
Kontanterna kan bli handelns Svarte Petter

Här är butiken som vägrar släppa in "matbluffarna"

Överraskningen – gränshandeln minskade

Fodi ligger ute för bud – men kedjorna nobbar e-handlaren

Nyhetsbrev

Plus

Chefsintervjun
Stor intervju med Mathems vd – allt om lagret, miljonerna, ekonomin och nya samarbeten

Inte ens en femtedel av Mathems nya tillskott på 500 miljoner går till lagret – så ska resten användas för att dubbla omsättningen inom tre år. Bland annat förs samtal om ett djupt samarbete kring apoteksvaror.

Arkiv

Fontana i stort samarbete med Norrmejerier – bräcker Ica med besked

Lanserar svensk Grilloumi och dubblar Icas volymer.

Matöppet-butik i konkurs

På nytt jobb
Löfbergs vd invald i europeisk branschorganisation

På nytt jobb
Nya förstärkningar i Mathems ledningsgrupp

Plus

Så ser gränshandeln ut – unika siffror

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Coop Varberg ökade trots svag sommar

Coop närmar sig nytt prestigeläge i Varberg

Här vill Lidl etablera ny butik

Plus

Då öppnar nya Maxi

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Bagerierna som säljer flest semlor

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

"Världens mat" med nya ägare

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Garant plastbantar 20 ton

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.205