23948sdkhjf

Därför misslyckas så många lanseringar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Martin Moström resonerar i sin krönika om vad som får en produkt att lyckas – eller misslyckas.

Med stöd av stora mängder data, moderna butiker och miljontals kronor investerade i konsumentinsikter lanseras varje år tusentals nyheter i Sverige. Men trots all denna ”kunskap” så misslyckas de flesta produktlanseringar. Inom två år är så många som 80 procent av de nylanserade produkterna borta från butikens hyllor. Miljarder kronor satsas varje år som är bortkastade. Ska vi bara acceptera att detta är vår branschlogik med argumentet att nyheter skapar en dynamik i kategorin?

Läs också: Adoptera en butik – där föds idéerna

Mitt svar är nej. Vi, leverantörer och handel måste börja arbeta på ett nytt sätt för att möta framtiden och tänka mer uthålligt. Det innebär att vi måste börja lära av för att kunna lära om.

Leverantörerna måste börja leverera riktiga nyheter och inte bara varianter på befintliga produkter. I en studie kom man fram till att endast 4 procent av samtliga nylanserade produkter på europanivå var klassade som riktiga nyheter. Resterande 96 procent var kopior eller så hade endast mindre produktförändringar gjorts.

Leverantörer och handel behöver samarbeta på riktigt. Det håller inte längre att komma upp till kedjornas huvudkontor och presentera sina nyheter. Handel och leverantör måste ta utgångspunkt i hur konsumentbehoven verkligen ser ut, hur kunden beter sig i butiken och butikernas lokala profilering.

Tidigt i lanseringsprocessen måste det bestämmas hur och var produkten ska säljas. Kategoritillhörighet, exponeringsmöjligheter samt ett äkta engagemang från butik är centrala frågor för att lyckas. Betänk att av alla de produkter som lanseras i handeln är det inte en enda produkt som inte har fått 100 procent godkännande av konsumenter i en fokusgrupp. Därför är produktens synlighet i butik en nyckelfaktor för framgång.

Läs också: Vinst att samarbeta med leverantörer

Slutligen handlar det om förtroendet för varandra. För många leverantörer finns det fortfarande en misstänksamhet mot handelns egna märkesvaror och risken att få sina produkter kopierade. Denna misstänksamhet måste upphöra och samarbetet bli på riktigt. Handeln upplever samtidigt att leverantören inte på allvar förstår vad som är viktigt för dem och deras konkurrensförmåga.

Utvecklingen av handelns egna märkesvaror kommer att accelerera. Detta gör att framtiden för leverantörerna inte kan handla om något annat än innovation och utveckling. För handeln gäller det att ha ett relevant och spännande sortiment som gör att det är värt att besöka butiken.För att uppnå detta så krävs det att vi ger varandra 100 procent förtroende.

Vågar vi det?

Martin Moström, Strategisk rådgivare Shopper Marketing på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nya Coop-chefen: "Flera digitala piloter på väg ut redan nu"

Coops nya tekniksnille Amer Mohammed: ”Antingen blir vi bäst i världen – eller så får jag sparken".

1

Kunder rasar efter Lidls hån mot Hemköp – nu backar kedjan

CBS vd i en stor intervju om priserna: ”Sänker vi inte så finns vi inte”

Coop, med CBS i täten, är på sin största prisoffensiv någonsin – och tanken är att den ska fortsätta. "CBS har haft bråttom fram tills nu och vi kommer att behöva ha bråttom en stund till", säger Christian Wijkström, vd.

Ny Ica Supermarket planeras öppna innan påsk 2021

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefen har ordet
”Frustrationen växer kring livsmedelskontrollen”

Arkiv

Max flyttar in hos Stora Coop

Freetrailer – nu även till Kvantum

Icabutiken ger rabatt till alla barnfamiljer

Go-teknik i Amazons nya matkedja

Karin E Svensson årets MBA-stipendiat

Hemköp packar utsorterad frukt

Coops egen havredryck gör entré

2030: Vi blir mer som andra länder

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Utredningar får vårdklinikerna att ta ett steg tillbaka.

Ica-handlaren slutar sälja glasflaskor

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Plus

Butiksspaning: Hemköps flaggskepp i topp

Så ska Stora Coops nya 4 000 kvadratmeters gränsbutik se ut: ”Fullfjädrad”

Handelsplatsen beräknas öppna i april 2020.

Coop-butik i Sundsvall invigd

Ica-handlare vikarierar i reklamsåpan

Ledare
”Liten kan bli stor – bara man vågar”

På nytt jobb
Han blir ny presschef hos Axfood

HK Scan Sveriges vd avgår

Ny fossilfri barriärförpackning

Plus

Chefsintervjun
Arlas vd välkomnar debatten om mjölkens framtid

Matsmart till Danmark

Frifräsare öppnar butik vid Coops tidigare lokaler

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

Dagligvaruhandeln växte i oktober

Räv till attack hos Willys – jagade kunder och bet

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Rootfruit säkrar miljonavtal

Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.152