23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Säljarna rycker ut och plockar varor

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ytterligare en Netto läggs ned

1

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare in i hetluften direkt: ”Spännande och utvecklande”

Den 1 april tillträdde Johanna Isaksson som ny handlare hos Ica Kvantum i Åhus.

Coronaviruset
Coop i samarbete med Äldrekontakt

Paolos går in i frysdisken

Nyhetsbrev

Coronaviruset
Maxi-butik skänkte 200 ”Foppatofflor” till intensivvården

Arkiv

Nästan helt digital stämma i KF

Coronaviruset
Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Uppsving för matkassar i orostider

Icagruppen delar upp utdelningen

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Coronaviruset
Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Signum återuppstår – på burk

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

De tar över "Världens mat"

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Ny vd på Dava Foods

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125