23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Därför misslyckas så många lanseringar

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Ny e-handlare med elbilar: ”Återinföra lanthandeln”

Tredje Automaten på plats – ny utformning och större yta

Coop i nytt initiativ för etisk handel

Plus

Tema Franchise: Mer franchise i sikte för Hemköp och CBS

Samir Cherif, Hemköpshandlarnas ordförande, och Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, vill se fler handlarägda butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Arkiv

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Maxi-handlare kallade Handels för ”äckelfacket” – ber om ursäkt

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Butikschefen skuren vid knivrån

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Avslöjar: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Stillsam prisutveckling i november

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Nya regler, canabinoider och matfusk

Julskinkan krymper

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.165