23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Därför misslyckas så många lanseringar

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Fastighetsägaren tänker vidta rättsliga åtgärder.

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så mycket ökade click-and-collect

Nyhetsbrev

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Arkiv

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Dalsspira vill ta in mer kapital

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Återhämtning för Probi

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Coop-vd kan bli årets chef

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125