23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Därför misslyckas så många lanseringar

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Shoppingturismen fortsätter att öka

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Uppsalaföretag startar egen butik

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Willys allt mer poppis bland unga

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Paolos får extra säljskjuts

Matpriserna sjönk i september

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Ica-handlare signerar historisk trygghetsöverenskommelse

Kommun, polis och Ica-handlare ska samverka för att skapa trygghet.

Dystra toner på Fast Moving

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Formbar färs är årets dagligvara

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Plus

Matpriskollen: Så hanterar Willys priserna

På nytt jobb
Handlare går från Nära till Supermarket

Coop Värmland säljer ännu mer mark: "Ekonomiskt tillskott"

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.207