23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Säljarna rycker ut och plockar varor

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Uber i miljardaffär om matleveranser

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Nyhetsbrev

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Arkiv

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125