23948sdkhjf

Techföretagen är Coops nya konkurrenter

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om hur Coop ska behålla sin plats i framtidens digitaliserade dagligvaruhandel.

Vad tror du kommer hända först? Att matbranschen lär sig tech eller att techföretag lär sig mat?

Läs också: De hade landets nöjdaste Coopkunder

Efter att ha träffat en rad start-ups, studenter och investerare under de senaste månaderna är svaret ganska enkelt. Ica och Axfood må vara våra största konkurrenter i dag, men snart kommer det att vara helt nya aktörer som bygger relationer med våra konsumenter och som antingen direkt äter marknadsandelar på dagligvarumarknaden eller förpassar oss till aktören som ska sköta ”food-pipelinen” i deras personliga och skräddarsydda erbjudanden.

Det är bara att ta på sig en tech-entreprenörs glasögon och titta utifrån på vår bransch. Vår affärsidé är inte omöjlig att kopiera – att hjälpa konsumenter att köpa mat och hushållsartiklar. Marknaden, bara i Sverige, är värd svindlande 250 miljarder. Den domineras av ett fåtal väldigt stora aktörer, som handen på hjärtat, inte direkt ligger i framkant när det gäller digitalisering. Det är näst intill perfekta förutsättningar för både entreprenörer och investerare.

Kravet på förändringar i handeln har nog aldrig varit så stort som i dag och vi ser också att i stort sett alla aktörer nu gör ganska drastiska förändringar av både organisation och erbjudande.

Coop Sverige AB har sedan ett par veckor en ny organisation, till väldigt stor del driven av digitaliseringen. Vi har samlat all vår digitala kompetens i nya enheten Digital. Uppgiften är både att få ett techperspektiv på alla stora beslut vi fattar inom Coop och att mer specifikt räta ut följande fyra frågetecken:

Läs också: Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

  • · Hur använder vi tech för att göra medlemskapet i Coop mer värdefullt?
  • · Hur driver vi innovation som på riktigt skapar kundnytta?
  • · Hur samlar vi ihop data på ett etiskt, transparant och för kunden värdefullt sätt?
  • · Hur analyserar vi data så att den blir grunden för all vår affärsutveckling och för våra strategiska beslut?

Men att Coop nu lägger in en betydligt högre växel i vår egen digitaliseringsresa kommer knappast avskräcka några start-ups från att ta sig an dagligvarubranschen. Tvärtom så bubblar det av nya idéer och företag.

Hur ska vi då möta denna nya konkurrens? Länge har företag levt i tron att utveckling handlar om konkurrens, säkraste strategin är tillbaka till Darwins ”Survival of the fittest” där ensam och stor är likställt med stark.

Mycket talar för att i framtidens ekonomi kommer begrepp som ”tillsammans” och ”nätverksekonomi” att vara de nya starka krafterna. Var finns då Coop i detta scenario? Jo, där vi alltid varit och i det som är grunden för Coop; genom kooperation – det vill säga att jobba tillsammans för att bli den goda kraften i mat-Sverige.

Vi har under hösten etablerat en öppen innovationsplattform med Norrsken Foundation som första partner. Genom den kommer vi i ett tidigt skede att gå in och stötta och utveckla entreprenörer och deras innovationer. Vi ställer upp med mentorer, kapital, delning av data och ger tillgång till Coops butiker och kanaler.

Innebär detta att vi är framtidsäkrade nu? Knappast. Men vi har öppnat upp Coop för innovationer så väl interna som externa. Och det kommer att skapa det förändringstryck som vi behöver för att ständigt förändras med vår omvärld.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Läs mer om: Coop Sverige | tech
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157