23948sdkhjf

Techföretagen är Coops nya konkurrenter

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om hur Coop ska behålla sin plats i framtidens digitaliserade dagligvaruhandel.

Vad tror du kommer hända först? Att matbranschen lär sig tech eller att techföretag lär sig mat?

Läs också: Så ska Coop minska matsvinnet – nytt storavtal

Efter att ha träffat en rad start-ups, studenter och investerare under de senaste månaderna är svaret ganska enkelt. Ica och Axfood må vara våra största konkurrenter i dag, men snart kommer det att vara helt nya aktörer som bygger relationer med våra konsumenter och som antingen direkt äter marknadsandelar på dagligvarumarknaden eller förpassar oss till aktören som ska sköta ”food-pipelinen” i deras personliga och skräddarsydda erbjudanden.

Det är bara att ta på sig en tech-entreprenörs glasögon och titta utifrån på vår bransch. Vår affärsidé är inte omöjlig att kopiera – att hjälpa konsumenter att köpa mat och hushållsartiklar. Marknaden, bara i Sverige, är värd svindlande 250 miljarder. Den domineras av ett fåtal väldigt stora aktörer, som handen på hjärtat, inte direkt ligger i framkant när det gäller digitalisering. Det är näst intill perfekta förutsättningar för både entreprenörer och investerare.

Kravet på förändringar i handeln har nog aldrig varit så stort som i dag och vi ser också att i stort sett alla aktörer nu gör ganska drastiska förändringar av både organisation och erbjudande.

Coop Sverige AB har sedan ett par veckor en ny organisation, till väldigt stor del driven av digitaliseringen. Vi har samlat all vår digitala kompetens i nya enheten Digital. Uppgiften är både att få ett techperspektiv på alla stora beslut vi fattar inom Coop och att mer specifikt räta ut följande fyra frågetecken:

Läs också: Coop omorganiserar – kommunikationsdirektören lämnar

  • · Hur använder vi tech för att göra medlemskapet i Coop mer värdefullt?
  • · Hur driver vi innovation som på riktigt skapar kundnytta?
  • · Hur samlar vi ihop data på ett etiskt, transparant och för kunden värdefullt sätt?
  • · Hur analyserar vi data så att den blir grunden för all vår affärsutveckling och för våra strategiska beslut?

Men att Coop nu lägger in en betydligt högre växel i vår egen digitaliseringsresa kommer knappast avskräcka några start-ups från att ta sig an dagligvarubranschen. Tvärtom så bubblar det av nya idéer och företag.

Hur ska vi då möta denna nya konkurrens? Länge har företag levt i tron att utveckling handlar om konkurrens, säkraste strategin är tillbaka till Darwins ”Survival of the fittest” där ensam och stor är likställt med stark.

Mycket talar för att i framtidens ekonomi kommer begrepp som ”tillsammans” och ”nätverksekonomi” att vara de nya starka krafterna. Var finns då Coop i detta scenario? Jo, där vi alltid varit och i det som är grunden för Coop; genom kooperation – det vill säga att jobba tillsammans för att bli den goda kraften i mat-Sverige.

Vi har under hösten etablerat en öppen innovationsplattform med Norrsken Foundation som första partner. Genom den kommer vi i ett tidigt skede att gå in och stötta och utveckla entreprenörer och deras innovationer. Vi ställer upp med mentorer, kapital, delning av data och ger tillgång till Coops butiker och kanaler.

Innebär detta att vi är framtidsäkrade nu? Knappast. Men vi har öppnat upp Coop för innovationer så väl interna som externa. Och det kommer att skapa det förändringstryck som vi behöver för att ständigt förändras med vår omvärld.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige | tech
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avslöjar: Coop inför prisgaranti: ”Kan bli dyrt då Willys är 8 procent billigare”

Stora Coop ger dubbla pengarna tillbaka om varan är billigare hos någon konkurrent.

Ledare
”Liten kan bli stor – bara man vågar”

Så ska Stora Coops nya 4 000 kvadratmeters gränsbutik se ut: ”Fullfjädrad”

Handelsplatsen beräknas öppna i april 2020.

Plus

Butiksspaning: Hemköps flaggskepp flaggar i topp

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop-butik i Sundsvall invigd

Arkiv

HK Scan Sveriges vd avgår

Ica-handlare vikarierar i reklamsåpan

Här öppnar Arla eget flaggskepp

På nytt jobb
Han blir ny presschef hos Axfood

Plus

Chefsintervjun
Arlas vd välkomnar debatten om mjölkens framtid

Ny fossilfri barriärförpackning

Matsmart till Danmark

Snart öppnar Lidls tredje centrallager – 200 anställs

Inledningsvis ska 41 butiker få sina varor från det nya lagret.

Plus

Dagligvarugalan
Strategiskt beslut bakom Lidls prisade hållbarhet

Lidl om det pris de helst ville vinna på Dagligvarugalan 2019.

Frifräsare öppnar butik vid Coops tidigare lokaler

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

Dagligvaruhandeln växte i oktober

Plus

Mötet
Hon designar hos Ica – från New York

Mari Karlsson designar förpackningar på andra sidan Atlanten.

Nya vd:n hyllar Hemköp: ”Ett väldigt spännande koncept”

Hemköps nya vd Simone Margulies tycker att konceptet ligger i tiden.

Plus

Så gick det för Coops kontantfria butik

Räv till attack hos Willys – jagade kunder och bet

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Hemköp

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Rootfruit säkrar miljonavtal

Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

De ska sköta Coop Norrbottens kommunikation

På nytt jobb
Hon tar över Ica i Skelleftehamn

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Då öppnar Hemköp Västerås

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.16