23948sdkhjf

Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om hur Coop ska behålla sin plats i framtidens digitaliserade dagligvaruhandel.

Vad tror du kommer hända först? Att matbranschen lär sig tech eller att techföretag lär sig mat?

Efter att ha träffat en rad start-ups, studenter och investerare under de senaste månaderna är svaret ganska enkelt. Ica och Axfood må vara våra största konkurrenter i dag, men snart kommer det att vara helt nya aktörer som bygger relationer med våra konsumenter och som antingen direkt äter marknadsandelar på dagligvarumarknaden eller förpassar oss till aktören som ska sköta ”food-pipelinen” i deras personliga och skräddarsydda erbjudanden.

Det är bara att ta på sig en tech-entreprenörs glasögon och titta utifrån på vår bransch. Vår affärsidé är inte omöjlig att kopiera – att hjälpa konsumenter att köpa mat och hushållsartiklar. Marknaden, bara i Sverige, är värd svindlande 250 miljarder. Den domineras av ett fåtal väldigt stora aktörer, som handen på hjärtat, inte direkt ligger i framkant när det gäller digitalisering. Det är näst intill perfekta förutsättningar för både entreprenörer och investerare.

Kravet på förändringar i handeln har nog aldrig varit så stort som i dag och vi ser också att i stort sett alla aktörer nu gör ganska drastiska förändringar av både organisation och erbjudande.

Coop Sverige AB har sedan ett par veckor en ny organisation, till väldigt stor del driven av digitaliseringen. Vi har samlat all vår digitala kompetens i nya enheten Digital. Uppgiften är både att få ett techperspektiv på alla stora beslut vi fattar inom Coop och att mer specifikt räta ut följande fyra frågetecken:

  • · Hur använder vi tech för att göra medlemskapet i Coop mer värdefullt?
  • · Hur driver vi innovation som på riktigt skapar kundnytta?
  • · Hur samlar vi ihop data på ett etiskt, transparant och för kunden värdefullt sätt?
  • · Hur analyserar vi data så att den blir grunden för all vår affärsutveckling och för våra strategiska beslut?

Men att Coop nu lägger in en betydligt högre växel i vår egen digitaliseringsresa kommer knappast avskräcka några start-ups från att ta sig an dagligvarubranschen. Tvärtom så bubblar det av nya idéer och företag.

Hur ska vi då möta denna nya konkurrens? Länge har företag levt i tron att utveckling handlar om konkurrens, säkraste strategin är tillbaka till Darwins ”Survival of the fittest” där ensam och stor är likställt med stark.

Mycket talar för att i framtidens ekonomi kommer begrepp som ”tillsammans” och ”nätverksekonomi” att vara de nya starka krafterna. Var finns då Coop i detta scenario? Jo, där vi alltid varit och i det som är grunden för Coop; genom kooperation – det vill säga att jobba tillsammans för att bli den goda kraften i mat-Sverige.

Vi har under hösten etablerat en öppen innovationsplattform med Norrsken Foundation som första partner. Genom den kommer vi i ett tidigt skede att gå in och stötta och utveckla entreprenörer och deras innovationer. Vi ställer upp med mentorer, kapital, delning av data och ger tillgång till Coops butiker och kanaler.

Innebär detta att vi är framtidsäkrade nu? Knappast. Men vi har öppnat upp Coop för innovationer så väl interna som externa. Och det kommer att skapa det förändringstryck som vi behöver för att ständigt förändras med vår omvärld.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141