23948sdkhjf

Techföretagen är Coops nya konkurrenter

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om hur Coop ska behålla sin plats i framtidens digitaliserade dagligvaruhandel.

Vad tror du kommer hända först? Att matbranschen lär sig tech eller att techföretag lär sig mat?

Läs också: Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Efter att ha träffat en rad start-ups, studenter och investerare under de senaste månaderna är svaret ganska enkelt. Ica och Axfood må vara våra största konkurrenter i dag, men snart kommer det att vara helt nya aktörer som bygger relationer med våra konsumenter och som antingen direkt äter marknadsandelar på dagligvarumarknaden eller förpassar oss till aktören som ska sköta ”food-pipelinen” i deras personliga och skräddarsydda erbjudanden.

Det är bara att ta på sig en tech-entreprenörs glasögon och titta utifrån på vår bransch. Vår affärsidé är inte omöjlig att kopiera – att hjälpa konsumenter att köpa mat och hushållsartiklar. Marknaden, bara i Sverige, är värd svindlande 250 miljarder. Den domineras av ett fåtal väldigt stora aktörer, som handen på hjärtat, inte direkt ligger i framkant när det gäller digitalisering. Det är näst intill perfekta förutsättningar för både entreprenörer och investerare.

Kravet på förändringar i handeln har nog aldrig varit så stort som i dag och vi ser också att i stort sett alla aktörer nu gör ganska drastiska förändringar av både organisation och erbjudande.

Coop Sverige AB har sedan ett par veckor en ny organisation, till väldigt stor del driven av digitaliseringen. Vi har samlat all vår digitala kompetens i nya enheten Digital. Uppgiften är både att få ett techperspektiv på alla stora beslut vi fattar inom Coop och att mer specifikt räta ut följande fyra frågetecken:

Läs också: Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

  • · Hur använder vi tech för att göra medlemskapet i Coop mer värdefullt?
  • · Hur driver vi innovation som på riktigt skapar kundnytta?
  • · Hur samlar vi ihop data på ett etiskt, transparant och för kunden värdefullt sätt?
  • · Hur analyserar vi data så att den blir grunden för all vår affärsutveckling och för våra strategiska beslut?

Men att Coop nu lägger in en betydligt högre växel i vår egen digitaliseringsresa kommer knappast avskräcka några start-ups från att ta sig an dagligvarubranschen. Tvärtom så bubblar det av nya idéer och företag.

Hur ska vi då möta denna nya konkurrens? Länge har företag levt i tron att utveckling handlar om konkurrens, säkraste strategin är tillbaka till Darwins ”Survival of the fittest” där ensam och stor är likställt med stark.

Mycket talar för att i framtidens ekonomi kommer begrepp som ”tillsammans” och ”nätverksekonomi” att vara de nya starka krafterna. Var finns då Coop i detta scenario? Jo, där vi alltid varit och i det som är grunden för Coop; genom kooperation – det vill säga att jobba tillsammans för att bli den goda kraften i mat-Sverige.

Vi har under hösten etablerat en öppen innovationsplattform med Norrsken Foundation som första partner. Genom den kommer vi i ett tidigt skede att gå in och stötta och utveckla entreprenörer och deras innovationer. Vi ställer upp med mentorer, kapital, delning av data och ger tillgång till Coops butiker och kanaler.

Innebär detta att vi är framtidsäkrade nu? Knappast. Men vi har öppnat upp Coop för innovationer så väl interna som externa. Och det kommer att skapa det förändringstryck som vi behöver för att ständigt förändras med vår omvärld.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige | tech
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Arkiv

Nu värderas Ica och Axfood högre

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.172