23948sdkhjf

Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin på Retail Academics i en krönika om att öka kundförståelsen.

Mina barn har uppnått den ålder där de blir allt mer medvetna om vad som händer i världen. Jag fick därför en ljum respons när jag förklarade att mitt arbete går ut på att hjälpa företag att förstå hur vi beter oss i butik, i syfte att sälja mer. Ökad konsumtion rimmar inte särskilt väl med deras insikter om hållbarhet. Mina barn har givetvis rätt, vilket får mig att fundera på hur vi som älskar försäljning ska förhålla oss till framtidens uppenbara utmaningar?

Vi på Retail Academics hjälper kunder att ta reda på vad som är viktigt när vi handlar mat i butik. I studie efter studie kan vi se att miljöfrågan hamnar allt högre upp på agendan. Det gläder mig att branschen har koll på frågan och att vi hela tiden ser nya initiativ som tar oss framåt, bland annat genom fokus på matsvinn och förpackningsutveckling. Men i den stora mängd information som öser över oss – och som inte allt för sällan ger olika svar – så är det inte helt lätt att ta medvetna beslut när vi handlar mat.

Låt oss fundera över hur vi fungerar när vi handlar. För att klara av att möta alla butikens intryck har vi ett perceptuellt filter som skyddar oss från överbelastning av hjärnan. Vi går mycket på rutin och av alla 10 000-tals produkter på en stormarknad så ser vi bara 80 stycken. Väl i kategorin agerar vi ofta som radiostyrda och uppfattar bara ett par produkter, oftast just de som vi är vana vid att handla. Betänk också att en ”vanlig” familj i Sverige bara handlar 140 olika varor per år. Så för att bryta shopperns autopilot och påverka köpet behöver vi använda alla knep vi har i verktygslådan.

Vi vet att det är bråttom att ställa om till ett mer hållbart samhälle. Vi vet också att det finns en stor vilja hos kunderna att bidra. Det är tur för oss som älskar försäljning att våra kunder är påverkbara även när det kommer till att göra bra och upplysta val.
Jag tror att de butiks- och kategoriägare som hittar sätt att hjälpa konsumenten att i köpögonblicket fatta faktabaserade beslut för att välja rätt produkter för framtiden blir rikligt belönade.

Här finns stora möjligheter att vinna konkurrenskraft och ökad försäljning redan imorgon. Ur det perspektivet kan vi alla som dagligen pysslar med ökad försäljning ha en väldigt ljus framtid och vår kompetens kommer bli än mer hett eftertraktad.

Jag ska provtrycka idén på mina barn. Jag ska placera resonemanget i en mer hållbar samtid och förklara att pappa arbetar med att förstå hur kunderna handlar i butik för att kunna sälja mer BRA saker. Hoppas det går hem.

Patrik Thulin, CEO på Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Nyhetsbrev

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Arkiv

Coop Värmland flyttar flytten

Julskinkan krymper

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Nya regler, canabinoider och matfusk

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Så agerar kunderna online

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Midsona ändrar i koncernledningen

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.204