23948sdkhjf

Så agerar kunderna online

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Hur skiljer sig kundernas beteende egentligen när de handlar online och i fysisk butik.

Läs också: Lämnar Handelsrådet för universitet

– Vad sker i mötet mellan handelns nya sätt att arbeta och kundernas ofta vanemässiga beteenden?

Det är en fråga som Sara Rosengren, professor i företagsekonomi med inriktning mot retailing på Handelshögskolan och chef för Centre for Retailing, ställt sig i sin forskning.

I en frukostföreläsning, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, presenterade hon forskningsläget på tre områden; digitalisering, hållbarhet och synen på konsumtion och ägande.

– När det gäller digitalisering är villkoren för sällanköpshandeln och dagligvaruhandeln väldigt olika, sade hon.

Läs också: De tar plats i Handelns ekonomiska råd

För dagligvaruhandeln sammanfattade hon aktuell forskning i fyra punkter:

  • Kunder är mer benägna att prova nya produkter i fysisk butik än på nätet.

  • Kunder är mer benägna att köpa på impuls i fysiskt butik än på nätet.

  • Kunder är mer benägna att välja samma varumärken på nätet.

  • Kunder är mer benägna att välja emv på nätet.

– De som har studerat mobilköp ser en ännu tydligare bild, där köper man nästan bara kända produkter. Det finns också studier som visar att man köper betydligt mindre onyttiga produkter på nätet.

Hon pekade också på ytterligare en viktig skillnad mellan sällanköpshandeln och dagligvaruhandeln.

– I dagligvaruhandeln är utbudet snarare mindre på nätet än i butik, till skillnad från sällanköpshandeln, där man pratar om ”endless isles”.

Läs också: Här får handelsforskningen nya miljoner

Eftersom konsumtion genom en skärm är mer symbolisk och distanserad än miljön i en fysisk butik, är det lättare för konsumenterna att värja sig mot intryck, betonade Sara Rosengren.

Ett annat område där kunderna efterfrågar vägledning är hållbarhet.

– Enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning tycker kunderna att det är handeln som ska hjälpa dem med hållbara val.

Kundernas attityder avspeglas dock inte alltid i deras beteenden.

Läs också: De orsakar mest svinn: ”Lönsamt öka personalen”

– Hur ska man se på kund, kundnytta och kunderbjudanden om kunden säger att hen vill handla hållbart, men inte gör det?

Det är ingen enkel fråga att svara på, men det är viktigt att vi gör det, framhöll Rosengren.

– Vad är viktigast; att få kunden att välja rätt eller att välja mer?

Några exempel på det förstnämnda är Mat.ses och Ica klimatavtrycksredovisning. Dansk Supermarket provade tidigare en ”eko-klubb” där man betalade 20 kronor i månaden, och då fick 20 procents rabatt på det ekologiska sortimentet.

– Det är en annan typ av värden än vad vi traditionellt har jobbat med.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa fem Netto som blir Coop

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Picadeli lanserar "Picabowl"

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Nyhetsbrev

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Arkiv

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Kyrkor startar egen matbutik

City Gross lägger småbutikerna på is

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica lägger ned Supermarket-butik

Ica sponsrar Food Tech 2020

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Förvandlade pelare till säljande display

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

City Gross satsar på hälsa

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Köttbulleföretag i konkurs

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.109