23948sdkhjf

Så agerar kunderna online

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Hur skiljer sig kundernas beteende egentligen när de handlar online och i fysisk butik.

Läs också: Klimatinformation sänker avtrycket

– Vad sker i mötet mellan handelns nya sätt att arbeta och kundernas ofta vanemässiga beteenden?

Det är en fråga som Sara Rosengren, professor i företagsekonomi med inriktning mot retailing på Handelshögskolan och chef för Centre for Retailing, ställt sig i sin forskning.

I en frukostföreläsning, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, presenterade hon forskningsläget på tre områden; digitalisering, hållbarhet och synen på konsumtion och ägande.

– När det gäller digitalisering är villkoren för sällanköpshandeln och dagligvaruhandeln väldigt olika, sade hon.

Läs också: Hon ska göra Rise synligt på livsmedelskartan

För dagligvaruhandeln sammanfattade hon aktuell forskning i fyra punkter:

  • Kunder är mer benägna att prova nya produkter i fysisk butik än på nätet.

  • Kunder är mer benägna att köpa på impuls i fysiskt butik än på nätet.

  • Kunder är mer benägna att välja samma varumärken på nätet.

  • Kunder är mer benägna att välja emv på nätet.

– De som har studerat mobilköp ser en ännu tydligare bild, där köper man nästan bara kända produkter. Det finns också studier som visar att man köper betydligt mindre onyttiga produkter på nätet.

Hon pekade också på ytterligare en viktig skillnad mellan sällanköpshandeln och dagligvaruhandeln.

– I dagligvaruhandeln är utbudet snarare mindre på nätet än i butik, till skillnad från sällanköpshandeln, där man pratar om ”endless isles”.

Läs också: ”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Eftersom konsumtion genom en skärm är mer symbolisk och distanserad än miljön i en fysisk butik, är det lättare för konsumenterna att värja sig mot intryck, betonade Sara Rosengren.

Ett annat område där kunderna efterfrågar vägledning är hållbarhet.

– Enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning tycker kunderna att det är handeln som ska hjälpa dem med hållbara val.

Kundernas attityder avspeglas dock inte alltid i deras beteenden.

Läs också: Lämnar Handelsrådet för universitet

– Hur ska man se på kund, kundnytta och kunderbjudanden om kunden säger att hen vill handla hållbart, men inte gör det?

Det är ingen enkel fråga att svara på, men det är viktigt att vi gör det, framhöll Rosengren.

– Vad är viktigast; att få kunden att välja rätt eller att välja mer?

Några exempel på det förstnämnda är Mat.ses och Ica klimatavtrycksredovisning. Dansk Supermarket provade tidigare en ”eko-klubb” där man betalade 20 kronor i månaden, och då fick 20 procents rabatt på det ekologiska sortimentet.

– Det är en annan typ av värden än vad vi traditionellt har jobbat med.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mathem dubblar i Göteborg

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.189