23948sdkhjf

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Hur avtalen mellan handlarna/franchisetagarna och kedjorna ser ut brukar vara omgärdat av sekretess, och är definitivt inget som kedjorna frivilligt skyltar med.

Så här ser i alla fall Icahandlarnas grundavtal med Ica ut, enligt intervjusvar i examensarbetet som nämns nedan:

  • Icahandlarna betalar en abonnemangsavgift på 2,41 procent samt en royalty på 1,5 procent av omsättningen.

  • Sedan delas butikens vinst till hälften med Ica Sverige.

  • Alla Icahandlare har tillgång till ett basutbud av tjänster och har möjlighet att lägga till tjänster inom alla verksamhetsområden, exempelvis tillgång till e-handelsplattformen och stöd vid implementeringen.

”Ica har en drivkraft som kommer från handlaren själv, det kan ingen centraliserad organisation ge.”

Ett utmärkt tillfälle till inblick i hur Icas handlare upplever sin roll och hur de ser på sin egen och konkurrenternas organisationer ges i det ambitiösa examensarbetet ”Den olönsamma e-handeln för dagligvaror – Möjligheter och utmaningar i en decentraliserad organisation” av civilekonomerna Mimmi Hellsten och Sophie Johansson från Linköpings universitet.

I uppsatsen, som är en fallstudie över Icas införande av e-handel, har de genomfört intervjuer med en rad Icahandlare, som ger en fördjupad bild av handlarerfarenheten.

”Det 'känns i luften' hos konkurrenter att det inte finns någon handlare och med andra ord ingen som är ytterst ansvarig”, säger en av handlarna.

Dessutom ”finns det en uthållighet inom organisationen i allt från prissättning till marknadsföring vilket de andra dagligvaruhandelsaktörerna saknar”, säger en annan.

Det lokala entreprenörskapet formar en lösningsorienterad kultur vilket även gör dem flexibla.

En handlare jämför Ica med Coop och beskriver att ”på Coop kommer direktiv från huvudkontoret och på Ica kommer det istället riktlinjer”.

Förhållandet mellan handlarna och Ica Sverige som franchisegivare är dock inte helt oproblematiskt. Handlarnas lokala tänk och snabba beslutsvägar i butikerna kolliderar ibland med centralorganisationens mer byråkratiska och förhållningssätt och betonande av helheten.

Flera av intervjupersonera återkommer till att “de har inte samma känsla som vi i butikerna”.

Hemköps handlare och CBS vill se mer franchise.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125