23948sdkhjf

Liten Nära-butik tänker sno Maxi-julen: ”Jag är billigast på flest fronter”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Viktor Rönn ska sno julen online. Mer än 30 procent av butikens omsättning ska gå via nätet.

Fri Köpenskap har vid tidigare tillfällen berättat om Viktor Rönn som driver Ica Nära Brottbyhallen norr om Stockholm.

Läs också: Coop inför egna leveranstider för 70+

Trots butikens knappa yta och avsides placering tänker Viktor Rönn på sikt göra butiken till landets omsättningsmässigt största dagligvarubutik. Kaxigt kan tyckas, med tanke på att Brottby har drygt 260 invånare.

– Men det ska jag bli. Det handlar om att pressa priserna och hjälpa kunderna att bunkra. Då blir det en bra deal både för mig och kunden, säger han till Fri Köpenskap.

Tillväxtplanen startar redan i jul. En normal vecka motsvarar Viktors onlinehandel smått osannolika 22-23 procent av butikens totala omsättning. Under julhandeln är ambitionen att kliva en bra bit över 30 procent.

– Min e-handel går spikrakt uppåt med rekord praktiskt taget varje vecka. Och jag tänker inte ge mig.

Läs också: Kaos i e-handeln – varor slut, en veckas fördröjning och butiker pausar helt

Men för att förstå hur Viktor Rönn kan ha så höga ambitioner behöver vi reda ut Icas e-handelsmodell och hur deras centrala plocklager fungerar. För att spara butiksyta, optimera plocket och kapa kostnader har Ica Sverige som bekant ett eget centrallager för e-handel i Jordbro.

Alla handlare som befinner sig inom Storstockholmsområdet och vill ägna sig åt e-handel kan välja att prenumerera på Icas centrala e-handel och därmed slippa plocka ordrarna i de egna butikerna. Detta sparar tid och yta i de fysiska butikerna och öppnar upp för mer effektiv logistik.

Men eftersom det centrala plocklagret levererar direkt hem till kunderna kan Viktor Rönn, i motsats till den fysiska butiken, konkurrera med butiker i hela Storstockholm. Lastbilarna behöver aldrig köra förbi Brottby.

Viktor Rönn har gjort sin egen reklamfilm för e-handeln.

Samtidigt får varje enskild Ica-handlare ta del av hela plocklagrets sortiment men sätter sina egna priser på varje enskild vara. Där öppnar sig en möjlighet för Viktor Rönn.

– Det gör att jag kan pressa priserna bortom stormarknadernas. Vi är 7-8 Ica-butiker i Stockholm som på totalen är klasser billigare än alla andra. Ingen kan vara billigast på allt men jag är billigast på flest fronter. Frakten och frukten är två exempel, säger han.

Läs också: Extrem e-handelsökning i spåren av corona: "Vi trodde inte våra ögon"

Men ändå, menar han, går han med svarta siffror på nätet.

– Inte mycket men det går runt. Tricket är att jobba mycket med multipriser. Jag har en bit över 2 000 multipriser vilket förmodligen är flest i hela Sverige även om man jämför med fysiska butiker.

Med multipriser kan han hjälpa kunden att bunkra saker som kattsand, toalettpapper, frysvaror och diskmedel. Egentligen alla typer av tunga och otympliga produkter. Ju fler de köper, desto billigare blir det både för kunden och Viktor.

– Det handlar om att få upp snittköpet så mycket som möjligt. Om kunden köper åtta kilo fryst kyckling istället för två så är det kanon för alla parter. Under den egna fliken i e-handeln, ”Bunkra med Viktor”, samlar jag en massa bunkringsprodukter. Det kan vara allt från sällanköpsvaror till storpack för frysen och skafferiet, gärna i kombination med multipriser.

Läs också: Så ska Coops nya onlineorganisation vässa erbjudandet

Den stora utmaningen för Viktor och hans tillväxtambitioner är att nå igenom bruset. Därför försöker han knyta kontakter med kunderna och synas så mycket han kan.

Bland annat har han anställt en mediekreatör som ska hjälpa honom att nå ut i alla sociala kanaler.

Dessutom har han startat en egen podcast.

– Sedan lägger jag stor vikt i att alltid vara behjälplig mot kunderna online, på samma sätt som jag är i butiken. Bara för att man kontaktar mig online så ska det inte dröja innan man får svar. Jag försöker få till ett lika personligt bemötande online som i fysisk butik.

För att synas digitalt har Viktor Rönn startat egen podcast.

Även egna reklamfilmer, där han presenterar sig själv som prispressaren på nätet, är en del i strategin.

När alla varor inklusive frakt summerats ska Brottbyhallen vara billigast. Sedan är det min uppgift att se till att kassarna blir så många och tunga att det blir en lönsam och snabb tillväxt. Än så länge har jag lyckats bra där.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nyhetsbrev

Nu värderas Ica och Axfood högre

Arkiv

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.174