23948sdkhjf

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Det såg mörkt ut för det populära vegetariska varumärket Astrid och aporna när företaget bakom försattes i konkurs i mars förra året. Men räddningen kom i form av två företag, det brittiska vegoföretaget Vbites samt det svenska företaget Kale United.

Läs också: Svenska ärtprodukter – nu hos Ica och Bergendahls

Den här veckan gör flera av Astrid och apornas populära produkter nypremiär på hyllorna.

– De tidigare storsäljarna kommer tillbaka i ett första skede. I fas två kommer lite fler produkter men även lite nya då det skett en del innovationer sedan sist, bland annat en ny intressant växtbaserad burgare och fisk, säger Måns Ullerstam, grundare och vd på Kale United till Fri Köpenskaps systertidning Food Supply.

Men Astrid och aporna är bara en del av av Kale Uniteds omfattande, helt växtbaserade, företagsportfölj som sträcker sig över hela världen.

– Om vi kan försöker vi investera i Sverige eller Skandinavien. Ta till exempel Bärta som är ett spännande bolag i Karlshamn med en extremt naturlig och god produkt. De skulle kunna bli lika stora som Beyond Burger på sikt. Vi tittar först i Skandinavien, sedan tittar vi globalt och sedan tar vi det bästa bolaget, säger Måns Ullerstam.

Läs också: Astrid och aporna tillbaka på hyllorna

Kale United har som mål att förutom att stödja svenska företag även se till att ta hit tidigare okända produkter från resten av världen och på så vis hjälpa till att bredda butikernas vegohyllor.

– Historiskt har veganhyllorna varit smala. Veganer som kommit dit har sett en veganost och sagt "vad skönt, det finns en veganost" och köpt den. Men nu har det börjat bli en differentiering och en kategorisering där det finns mellanskikt med olika produkter och prisskillnader. Det är ett tecken på att hyllan växer.

Men Kale Uniteds mål är ännu större än så.

– Det Kale United som koncept löser är inte bara att vi tar hit de här livsmedlen till den svenska marknaden. Det vi försöker göra är att fungera som ett kooperativ där alla som är intresserade av växtbaserade livsmedel ska kunna köpa en Kale United-aktie, vilket är en till 100 procent växtbaserad aktie. Vi har ungefär 400 medlemmar nu men vi siktar på att bli en vegansk folkaktie.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.14