23948sdkhjf

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

En rungande majoritet, 9 416 eller 49,3 procent av konsumenterna, röstade fram Alpros vegetabiliska sojagrädde som Årets matbluff 2019.

Läs också: Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Man har inte bara lurat konsumenterna utan också personalen i butikerna, säger Björn Bernhardsson, medgrundare och jurymedlem i den ideella konsumentföreningen Äkta vara som står bakom priset.

Varje år plockar Äkta varas jury ut fem finalister bland de nomineringar som inkommit och därefter avgörs vinnaren genom en öppen omröstning.

– Syftet med tävlingen är att uppmärksamma produkter där man utnyttjar kundernas snabba beslut genom att på framsidan framhäva en sak medan den lagstiftade finstilta innehållsförteckningen säger en annan sak. Alpros produkt är ett praktexemplar på detta, säger Björn Bernhardsson till Fri Köpenskap.

Alpro Cuisine Soya, vispbar och vegetabilisk står det på framsidan.

Läs också: Årets matbluff – alla finalisterna

– Man försöker framhäva att det är en sojaprodukt eftersom det låter bra, men produkten innehåller bara två procent sojaböna, säger Björn Bernhardsson och tillägger:

– I stället innehåller den 25 procent palmolja vilket är en mycket omdebatterad ingrediens. För att göra den vispbar använder man bland annat konsistensmedel och aromämne.

Björn Bernhardsson.

Palmolja är en långväga fettsort som importeras bland annat från Malaysia och Indonesien. Sedan 2014 finns EU-krav på att redovisa palmolja i innehållsförteckningen.

Palmolja används för att det är billigt och mest kritik internationellt har det fått för sitt bidrag till skövling av regnskog. I Norge har debatten pågått betydligt längre än i Sverige och där de kommit långt med att städa bort palmoljan. Det är svårt att hitta palmolja i norskt margarin till exempel, säger Björn Bernhardsson.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Men bluffigheten i produkten slutar inte där, menar Björn Bernhardsson.

– På toppen av förpackningen har man med stora bokstäver skrivit, ”Max 7 grader”, men i själva verket är produkten ultrapastöriserad och kan därmed stå i rumstemperatur i över ett år utan att bli dålig. Det här kanske är en fråga för myndigheterna. Är det verkligen rimligt att man ska få skriva så även om det inte stämmer, undrar Björn Bernhardsson och tillägger:

– Möjligen blir den mer vispbar om den är kall men den behöver verkligen inte stå i butikernas kylar intill grädden och slösa ström. I vissa fall kanske de även lyckats bluffa butikspersonalen, säger han.

Så fördelades rösterna bland finalisterna i Årets matbluff.

Danone, som står bakom Alpro Cuisine Soya, menar att de bara använder palmolja när inga andra alternativ finns.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Det tog oss år att utveckla en Alpro växtbaserad vispgrädde som uppfyllde våra önskningar. Det är inte helt lätt att producera och vi är unika när det gäller att erbjuda ett sådant växtbaserat alternativ på marknaden, säger Maria Mossenberg, pressansvarig hos Danone till Fri Köpenskap.

De vill också poängtera att andelen sojaböna motsvarar samma protein som i traditionell vispgrädde samt att palmoljan är certifierad enligt RSPO-standarden.

WWF stöder användningen av hållbar palmolja av ett antal sociala och ekologiska skäl. När det gäller hållbarhet är det viktigt att bruka marken på ett effektivt sätt. Palmolja ger mer olja per hektar än någon annan gröda, säger Maria Mossenberg.

Men de tar till sig kritiken från konsumenterna.

Denna nominering visar dock att vi bör tänka om när det gäller vår kommunikation av den här specifika produkten. Vi lovar att ta till oss detta och agera, säger hon.

Här kan du läsa mer om övriga finalister samt juryns motiveringar i Årets matbluff.

Mer om: Årets Matbluff
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156