23948sdkhjf

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

En rungande majoritet, 9 416 eller 49,3 procent av konsumenterna, röstade fram Alpros vegetabiliska sojagrädde som Årets matbluff 2019.

Man har inte bara lurat konsumenterna utan också personalen i butikerna, säger Björn Bernhardsson, medgrundare och jurymedlem i den ideella konsumentföreningen Äkta vara som står bakom priset.

Varje år plockar Äkta varas jury ut fem finalister bland de nomineringar som inkommit och därefter avgörs vinnaren genom en öppen omröstning.

– Syftet med tävlingen är att uppmärksamma produkter där man utnyttjar kundernas snabba beslut genom att på framsidan framhäva en sak medan den lagstiftade finstilta innehållsförteckningen säger en annan sak. Alpros produkt är ett praktexemplar på detta, säger Björn Bernhardsson till Fri Köpenskap.

Alpro Cuisine Soya, vispbar och vegetabilisk står det på framsidan.

– Man försöker framhäva att det är en sojaprodukt eftersom det låter bra, men produkten innehåller bara två procent sojaböna, säger Björn Bernhardsson och tillägger:

– I stället innehåller den 25 procent palmolja vilket är en mycket omdebatterad ingrediens. För att göra den vispbar använder man bland annat konsistensmedel och aromämne.

Björn Bernhardsson.

Palmolja är en långväga fettsort som importeras bland annat från Malaysia och Indonesien. Sedan 2014 finns EU-krav på att redovisa palmolja i innehållsförteckningen.

Palmolja används för att det är billigt och mest kritik internationellt har det fått för sitt bidrag till skövling av regnskog. I Norge har debatten pågått betydligt längre än i Sverige och där de kommit långt med att städa bort palmoljan. Det är svårt att hitta palmolja i norskt margarin till exempel, säger Björn Bernhardsson.

Men bluffigheten i produkten slutar inte där, menar Björn Bernhardsson.

– På toppen av förpackningen har man med stora bokstäver skrivit, ”Max 7 grader”, men i själva verket är produkten ultrapastöriserad och kan därmed stå i rumstemperatur i över ett år utan att bli dålig. Det här kanske är en fråga för myndigheterna. Är det verkligen rimligt att man ska få skriva så även om det inte stämmer, undrar Björn Bernhardsson och tillägger:

– Möjligen blir den mer vispbar om den är kall men den behöver verkligen inte stå i butikernas kylar intill grädden och slösa ström. I vissa fall kanske de även lyckats bluffa butikspersonalen, säger han.

Så fördelades rösterna bland finalisterna i Årets matbluff.

Danone, som står bakom Alpro Cuisine Soya, menar att de bara använder palmolja när inga andra alternativ finns.

Det tog oss år att utveckla en Alpro växtbaserad vispgrädde som uppfyllde våra önskningar. Det är inte helt lätt att producera och vi är unika när det gäller att erbjuda ett sådant växtbaserat alternativ på marknaden, säger Maria Mossenberg, pressansvarig hos Danone till Fri Köpenskap.

De vill också poängtera att andelen sojaböna motsvarar samma protein som i traditionell vispgrädde samt att palmoljan är certifierad enligt RSPO-standarden.

WWF stöder användningen av hållbar palmolja av ett antal sociala och ekologiska skäl. När det gäller hållbarhet är det viktigt att bruka marken på ett effektivt sätt. Palmolja ger mer olja per hektar än någon annan gröda, säger Maria Mossenberg.

Men de tar till sig kritiken från konsumenterna.

Denna nominering visar dock att vi bör tänka om när det gäller vår kommunikation av den här specifika produkten. Vi lovar att ta till oss detta och agera, säger hon.

Här kan du läsa mer om övriga finalister samt juryns motiveringar i Årets matbluff.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079