23948sdkhjf

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

En rungande majoritet, 9 416 eller 49,3 procent av konsumenterna, röstade fram Alpros vegetabiliska sojagrädde som Årets matbluff 2019.

Läs också: Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Man har inte bara lurat konsumenterna utan också personalen i butikerna, säger Björn Bernhardsson, medgrundare och jurymedlem i den ideella konsumentföreningen Äkta vara som står bakom priset.

Varje år plockar Äkta varas jury ut fem finalister bland de nomineringar som inkommit och därefter avgörs vinnaren genom en öppen omröstning.

– Syftet med tävlingen är att uppmärksamma produkter där man utnyttjar kundernas snabba beslut genom att på framsidan framhäva en sak medan den lagstiftade finstilta innehållsförteckningen säger en annan sak. Alpros produkt är ett praktexemplar på detta, säger Björn Bernhardsson till Fri Köpenskap.

Alpro Cuisine Soya, vispbar och vegetabilisk står det på framsidan.

Läs också: Årets matbluff – alla finalisterna

– Man försöker framhäva att det är en sojaprodukt eftersom det låter bra, men produkten innehåller bara två procent sojaböna, säger Björn Bernhardsson och tillägger:

– I stället innehåller den 25 procent palmolja vilket är en mycket omdebatterad ingrediens. För att göra den vispbar använder man bland annat konsistensmedel och aromämne.

Björn Bernhardsson.

Palmolja är en långväga fettsort som importeras bland annat från Malaysia och Indonesien. Sedan 2014 finns EU-krav på att redovisa palmolja i innehållsförteckningen.

Palmolja används för att det är billigt och mest kritik internationellt har det fått för sitt bidrag till skövling av regnskog. I Norge har debatten pågått betydligt längre än i Sverige och där de kommit långt med att städa bort palmoljan. Det är svårt att hitta palmolja i norskt margarin till exempel, säger Björn Bernhardsson.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Men bluffigheten i produkten slutar inte där, menar Björn Bernhardsson.

– På toppen av förpackningen har man med stora bokstäver skrivit, ”Max 7 grader”, men i själva verket är produkten ultrapastöriserad och kan därmed stå i rumstemperatur i över ett år utan att bli dålig. Det här kanske är en fråga för myndigheterna. Är det verkligen rimligt att man ska få skriva så även om det inte stämmer, undrar Björn Bernhardsson och tillägger:

– Möjligen blir den mer vispbar om den är kall men den behöver verkligen inte stå i butikernas kylar intill grädden och slösa ström. I vissa fall kanske de även lyckats bluffa butikspersonalen, säger han.

Så fördelades rösterna bland finalisterna i Årets matbluff.

Danone, som står bakom Alpro Cuisine Soya, menar att de bara använder palmolja när inga andra alternativ finns.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Det tog oss år att utveckla en Alpro växtbaserad vispgrädde som uppfyllde våra önskningar. Det är inte helt lätt att producera och vi är unika när det gäller att erbjuda ett sådant växtbaserat alternativ på marknaden, säger Maria Mossenberg, pressansvarig hos Danone till Fri Köpenskap.

De vill också poängtera att andelen sojaböna motsvarar samma protein som i traditionell vispgrädde samt att palmoljan är certifierad enligt RSPO-standarden.

WWF stöder användningen av hållbar palmolja av ett antal sociala och ekologiska skäl. När det gäller hållbarhet är det viktigt att bruka marken på ett effektivt sätt. Palmolja ger mer olja per hektar än någon annan gröda, säger Maria Mossenberg.

Men de tar till sig kritiken från konsumenterna.

Denna nominering visar dock att vi bör tänka om när det gäller vår kommunikation av den här specifika produkten. Vi lovar att ta till oss detta och agera, säger hon.

Här kan du läsa mer om övriga finalister samt juryns motiveringar i Årets matbluff.

Mer om: Årets Matbluff
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Ica lanserar klimatkasse

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Nyhetsbrev

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arkiv

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Eurocashbutik blir Willys – öppnar 2021

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så mycket ökade click-and-collect

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Dalsspira vill ta in mer kapital

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Återhämtning för Probi

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.156