23948sdkhjf

Så tänker butikerna i krisen: Kapar på färskt – satsar på fryst

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coronakrisen får handlare och butikschefer att tänka om: ”Vi kommer inte prata så mycket delikatess de närmaste månaderna”.

Utbrottet av covid-19 i landet har satt en oerhörd press på butikerna. Dagligvaruhandeln går på högvarv när restaurangbranschen lider och kunderna väljer att bunkra varor.

Läs också: Så mycket ökade Ica och Hjärtat under coronapandemin

I samband med skarpa uppmaningar att vara hemma vid minsta symptom har sjukskrivningarna dessutom ökat vilket skapar särskilt tryck på personalen som nu går på knäna.

Detta kombinerat med det faktum att efterfrågan skiftats till varor med längre hållbarhet har fått butiker och kedjor att tänka om. Toalettpapper och konserver lyfts ut i gavelexponeringar och den frysta delen går som tåget. Istället tar färskvarorna stryk.

– Jag tror inte att vi kommer att prata så mycket om delikatess och färska räkor på lösvikt de närmaste tre månaderna. Sedan tror jag att det här kommer att klinga av och återgå till det normala, även om själva viruset fortsätter, säger Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby till Fri Köpenskap.

Under förra veckan valde Coop Gotland att helt slopa tidigare marknadsföringsplaner och istället ut med annonser i lokalpressen med 100 procent fokus på gotländska produkter. Av dessa var det torrvarorna som sålde bäst.

Läs också: Så informerar Ica om smittspridningen

– Labans vetemjöl och Gotlandsägg var de som presterade bäst av alla varor i annonsen, konstaterar Markus Wahlgren.

Försäljningen i delikatessen har minskat med 20-30 procent samtidigt som kolonialvaror och fryst skjutit i höjden.

– Det gör att vi ställer om mot mer fryst och kolonial. Vi lägger färre timmar i delikatessen och trycker in mer i andra avdelningar. Sedan har online ökat med 400 procent så där har vi gått från tre till tolv personer.

På sikt tror han att krisen kommer att bli ytterligare en katalysator för lokalproducerade varor.

Läs också: Coop i samarbete med Äldrekontakt

– Det är något som kommer starkt successivt och det här blir nog en ögonöppnare. Jag tror att kunderna ställer sig frågan, behöver vi verkligen importerat lamm när vi har hagarna fulla här på Gotland? Behöver vi importerad svamp och ”fastlandssnus”?

Även hos Ica Kvantum Focus i Göteborg är trenden tydlig.

Lösvikt tappar väldigt mycket och samma med det vi tillverkar själva, som bageri och restaurangmat. Istället ökar fryst, paket och burkar, säger handlaren Peter Runqvist.

Bland många varor är det fortfarande hål i hyllorna och online har precis som hos andra skjutit i höjden.

Läs också: Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

– Hårdbröd, pasta, mjöl, socker, tvål och papper jobbar vi febrilt för att få in, men i dagsläget har vi inte hunnit tänka så mycket utan har fullt sjå att få upp varorna på hyllorna.

Tror du att ni kommer att vrida om försäljning/exponering och prioritera ned färskt och delikatess?

– Ja, det kan man tänka sig. Om det visar sig att det är det är andra varor som kunden vill ha så ändrar vi oss bara vi lyckas få fram varorna.

Gymnasium och högskolor undervisar just nu på distans och om detta skulle växa även till att omfatta grundskola tror Anders Wehler, butikschef på Hemköp Torsplan, att efterfrågan ändras ytterligare.

– Om det blir så tror jag att det kommer att bli en hel del halvfabrikatsvaror och färdigpackade luncher, säger han.

Mer om: Corona
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Nyhetsbrev

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Arkiv

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157