23948sdkhjf

Så tänker butikerna i krisen: Kapar på färskt – satsar på fryst

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coronakrisen får handlare och butikschefer att tänka om: ”Vi kommer inte prata så mycket delikatess de närmaste månaderna”.

Utbrottet av covid-19 i landet har satt en oerhörd press på butikerna. Dagligvaruhandeln går på högvarv när restaurangbranschen lider och kunderna väljer att bunkra varor.

Läs också: De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

I samband med skarpa uppmaningar att vara hemma vid minsta symptom har sjukskrivningarna dessutom ökat vilket skapar särskilt tryck på personalen som nu går på knäna.

Detta kombinerat med det faktum att efterfrågan skiftats till varor med längre hållbarhet har fått butiker och kedjor att tänka om. Toalettpapper och konserver lyfts ut i gavelexponeringar och den frysta delen går som tåget. Istället tar färskvarorna stryk.

– Jag tror inte att vi kommer att prata så mycket om delikatess och färska räkor på lösvikt de närmaste tre månaderna. Sedan tror jag att det här kommer att klinga av och återgå till det normala, även om själva viruset fortsätter, säger Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby till Fri Köpenskap.

Under förra veckan valde Coop Gotland att helt slopa tidigare marknadsföringsplaner och istället ut med annonser i lokalpressen med 100 procent fokus på gotländska produkter. Av dessa var det torrvarorna som sålde bäst.

Läs också: Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

– Labans vetemjöl och Gotlandsägg var de som presterade bäst av alla varor i annonsen, konstaterar Markus Wahlgren.

Försäljningen i delikatessen har minskat med 20-30 procent samtidigt som kolonialvaror och fryst skjutit i höjden.

– Det gör att vi ställer om mot mer fryst och kolonial. Vi lägger färre timmar i delikatessen och trycker in mer i andra avdelningar. Sedan har online ökat med 400 procent så där har vi gått från tre till tolv personer.

På sikt tror han att krisen kommer att bli ytterligare en katalysator för lokalproducerade varor.

Läs också: Butiker, kommuner och organisationer samarbetar för att hjälpa riskgrupper

– Det är något som kommer starkt successivt och det här blir nog en ögonöppnare. Jag tror att kunderna ställer sig frågan, behöver vi verkligen importerat lamm när vi har hagarna fulla här på Gotland? Behöver vi importerad svamp och ”fastlandssnus”?

Även hos Ica Kvantum Focus i Göteborg är trenden tydlig.

Lösvikt tappar väldigt mycket och samma med det vi tillverkar själva, som bageri och restaurangmat. Istället ökar fryst, paket och burkar, säger handlaren Peter Runqvist.

Bland många varor är det fortfarande hål i hyllorna och online har precis som hos andra skjutit i höjden.

Läs också: Coop inför egna leveranstider för 70+

– Hårdbröd, pasta, mjöl, socker, tvål och papper jobbar vi febrilt för att få in, men i dagsläget har vi inte hunnit tänka så mycket utan har fullt sjå att få upp varorna på hyllorna.

Tror du att ni kommer att vrida om försäljning/exponering och prioritera ned färskt och delikatess?

– Ja, det kan man tänka sig. Om det visar sig att det är det är andra varor som kunden vill ha så ändrar vi oss bara vi lyckas få fram varorna.

Gymnasium och högskolor undervisar just nu på distans och om detta skulle växa även till att omfatta grundskola tror Anders Wehler, butikschef på Hemköp Torsplan, att efterfrågan ändras ytterligare.

– Om det blir så tror jag att det kommer att bli en hel del halvfabrikatsvaror och färdigpackade luncher, säger han.

Mer om: Corona
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Ny vd på Dava Foods

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Nyhetsbrev

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Arkiv

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Brist på svensk färs i butikerna

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Butik i konkurs i Oxelösund

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.109