23948sdkhjf

Branscherna som befarar mest påverkan på produktionen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De här producenterna är mest pessimistiska.

Coronaepidemin har orsakat stor oro på världens marknader och även om det har rått brist på särskilda varugrupper i butikerna på grund av hamstring har det i nuläget inte funnits signaler på att själva produktionen eller varutillflödet kommer att påverkas negativt när det gäller helheten. Frågar man de svenska dagligvaruproducenterna om den omedelbara framtiden är det svårt att säga om det fortsätter så eller inte. Pasta, konserver och bakprodukter ser ut att kunna få problem framöver

DLF har i en undersökning under perioden 18-23 mars frågat 106 företag som säljer dagligvaror till alla Sveriges dagligvarubutiker samt restauranger och storhushåll och som står för merparten av de volymer som säljs på den svenska marknaden om hur de bedömer sin egen produktionskapacitet samt leveransförmåga för de närmaste två veckorna.

– Man kan konstatera att variationen mellan företagens produktionskapacitet och leveransförmåga är stor. I många varugrupper och under rådande förhållanden verkar situationen vara tillfredsställande, samtidigt som situationen är mer ansträngd i viss varukategorier. Det bör noteras att situationen kan förändras snabb varför undersökningens resultat ska tolkas med viss försiktighet, säger Jörgen Friman, vd för DLF.

Företagen har själv fått välja på en femgradig skala från "mycket sämre" förmåga till "mycket bättre" med "oförändrad" i mitten och även om de flesta håller sig i mitten står några företag ut. Flera företag tror på oförändrad produktionskapacitet samt leveransförmåga, och några företag däribland producenter av färskt matbröd tror till och med på förbättrad förmåga.

Bland de företag där svarande, i olika mängder, svarade att de ansåg att de förväntar sig både minska produktion och leveransförmåga finner man mejeri, kyld färdigmat, flingor, konserver, smaksättning och pasta. Av dessa var 20 procent av pastaproducenterna mycket pessimistiska om produktionen och 20 procent av konservtillverkarna pessimistiska om leveranserna. Allra mest oroade var producenterna av matöverkänslighetsprodukter där hälften trodde på mycket sämre produktionsmöjligheter.

Pappersproducenterna sticker ut i undersökningen där tron på tillverkningen var stor, hälften trodde på något bättre förmåga, samtidigt som hälften av tillverkarna samtidigt trodde på mycket sämre leveransförutsättningar.

I undersökningen tillfrågades även producenterna om sjukskrivningen på deras företag och där framkommer att 44 procent sett en oförändrad sjukskrivning, 42 procent något förhöjd och 10 procent mycket högre än normalt.

– Jag har inte fått några signaler om att sjukskrivningen påverkat produktions- och leveranskapaciteten i någon större omfattning, men detta kan naturligtvis ändras snabbt. De första som svarade på undersökningen gjorde det den 18 mars och situationen kan ha förvärrats under tiden sedan dess, säger Jörgen Friman.

DLF kommer att följa upp med ytterligare en undersökning om leverantörernas bedömning om sina egna förmågor som presenteras i slutet av veckan.

Så många producenter tror på "mycket sämre" produktionskapacitet:

Mejeri: 14 %
Kyld färdigmat och måltidskomplement: 9 %

Läs också: Fortsatt oro bland producenterna
Flingor, müsli och gryn: 13 %
Konserver (kött, fisk, skaldjur, grönsaker,färdiga rätter) och soppor: 17 %
Smaksättning:11 %
Pasta, ris, mos :25 %

Läs också: Vegoboomen syns i siffrorna
Bak & sötningsprodukter :17 %
Matöverkänslighet: 50 %

Så många producent tror på "mycket sämre" leveranskapacitet:

Mejeri: 6 %
Kyld färdigmat och måltidskomplement: 8 %
Flingor, müsli och gryn: 18 %

Läs också: 2030: Vi blir mer som andra länder
Konserver (kött, fisk, skaldjur, grönsaker,färdiga rätter) och soppor: 20 %
All världens mat 17 %
Pasta, ris, mos: 13 %
Bak & sötningsprodukter: 14 %

Läs också: Dagligvaruhandeln växte i oktober
Djur: 25 %
Papper: 50 %

Mer om: DLF
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141