23948sdkhjf

Vill vara lika proffsiga som Kicks och billiga som ÖoB

Med ett brett spann av produkter och erbjudanden för alla plånböcker har Ica Maxi Flygstaden utmärkt sig som skönhetsdestination. – Ständig utveckling och engagerad personal är viktigt för framgången, säger Anette Bengtsson, butikschef på Halmstadsbutiken.

Shoppingturen börjar på skönhetsavdelningen bland erbjudanden som riktar sig till en bred målgrupp. Exponeringar med pushers ger ett välfyllt intryck som bidrar till att skapa säljtryck. Tillsammans med kunderna firas segern på Dagligvarugalan med rabatterade erbjudanden. Vid entrén stannar många förbipasserande och botaniserar i störtexponeringar som är sprängfyllda med tandkräm, tandborstar och munskölj. ”Årets skönhetsavdelning” levererar erbjudanden till alla.

Att köpa in stora volymer och jobba med klipp uppges vara framgångsrikt på såväl hygiensortimentet som på hårvård och make-up. Totalt står skönhetsavdelningen för drygt fyra procent av butikens omsättning, vilket motsvarar en försäljning på cirka 24,5 miljoner kronor.

– Som smink- och modedestination befinner vi oss i ett mellansegment där vi konkurrerar både mot lågpris-kedjor och exklusiva varuhus och kosmetikkedjor. Vi vill kunna ge våra kunder lika proffsiga råd som Kicks och samtidigt hålla nere priserna till ÖoB:s nivåer. Bredden är en utmaning och samtidigt vår styrka, säger Anette Bengtsson.

Engagemang och kunskap är fler nycklar till framgången. Personal ska alltid vara närvarande på avdelningen och när de inte ägnar sig åt hyllvård utövar de kundvård. Närvaron har även en preventiv effekt på snatteri och stölder.

5 tips – så skapas den
bästa skönhetsavdelningen

1. Tillgänglig, engagerad personal på plats som alltid sätter kunden i fokus.

2. Merförsäljningsprodukter på exponeringar nära ”varorna”, till exempel pads vid sminket, handsprit vid handtvålen.

3. Brett sortiment som följer trender och kundens önskemål.

4. Jobba med klipp som skapar prisupplevelse för kunden.

5. Utbildad personal som brinner för ämnet och som kan hjälpa och guida kunden på ett proffsigt sätt.

– Vi ska finnas tillhands för kunderna med tips och råd. Det uppskattas och leder ofta till merförsäljning. Den som köper en mascara är kanske också intresserad av att köpa en conceiler. Blir man sedd tycker man om butiken, stannar längre och handlar mer, förklarar avdelningschef Linnéa Pålsson och berättar att leverantörer och säljare regelbundet anordnar internutbildningar för personalen.

– Vi får lära oss mycket på det sättet. Det är ett populärt inslag bland personalen.

Som i andra butiker har produkter som flytande tvål rakat i höjden under pandemiåret 2020. Munskydd och handsprit, som knappt ens fanns i sortimentet tidigare, har också sålt bra.

Växer gör också intresset för manlig skönhet. Den välfyllda butikshyllan med manliga doft-, hygien- och hudvårdsprodukter har fått en framträdande plats på avdelningen.

Med en stor andel barnfamiljer bland kunderna märks också ökad efterfrågan på barnprodukter.

Men rekordförsäljning i ett produktsegment påverkar ändå bara slutförsäljningen marginellt.

– Den situation vi hade i våras med brist på vissa produkter på grund av hamstring har rättat till sig nu. Generellt kan man dock säga att om man ökar i ett segment riskerar man att tappa i ett annat. Kundens totala inkomst ökar ju inte bara för att hen handlar mer tvål, säger Anette Bengtsson.

Coronasituationen har också påverkat planerna för vissa specialkampanjer och event. Hälsa- och skönhetskvällar tillsammans med kunderna har pausats och lagts på framtiden.

– Vinsten i Dagligvarugalan var en härlig upplevelse men det betyder inte att vi stoppar här och är nöjda. Det händer mycket i sortimentet och vi vill fortsätta att utvecklas. Offentliga tillställningar hoppas vi kunna ta tag i igen så snart som möjligt.

Ica Maxi Flygstaden

Öppnade: 2002.

Handlare: Tommy Fransson.

Omsättning: 610 miljoner kronor (budget 2020).

Anställda: 250 personer.

Antal artiklar: Totalt cirka 35 000.

Säljyta totalt: 6 000 kvadratmeter.

Avdelningens säljyta: 330 kvadratmeter.

Kassalinjer: Sju manuella kassor, 11 självskannings-kassor, åtta självutcheckningskassor.

Öppet: 6–22, alla dagar.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11