Sabis vd: ”Håll i hatten nu kör vi”
Madeleine Brehmer, kommer till mötet med Fri Köpenskap som en frisk fläkt och glädjespridare. Platsen är Sabis restaurang, Petite Sabis, i Fältöversten på Östermalm i Stockholm. Sedan mars 2020, just när pandemin fick fäste i landet, är hon chef på familjeföretaget,
– Det har varit tufft med mycket förhandlingar om hyresnedsättningar och omfördelning av personal mellan affärsområdena.
Sabis är på gång att öppna sin sjätte butik, i Sickla, Nacka. Den här gången, och trots foten på gasen, finns nya situationer att ta hänsyn till. Prisstrategi är en sådan.
– Det är en fråga där vi i branschen måste samarbeta. Prisfrågan kan vara en het potatis men vårt samarbete med Hemköp är väldigt bra. Konsumenten måste förstå att priset inte är inom vår kontroll. Och priset skiljer sig mellan produktkategorier. Vi får byta sortiment till del. Sedan är det viktigt med fina relationer till leverantörerna. Störst möjlighet till förhandling är med enskilda leverantörer. Vi får också lyfta fram mindre priskänsliga varor för att inspirera med och nya recept.
Sedan 2010 har butiksverksamheten utvecklats med målet att vara den bästa butiken på den lokala marknaden med matinspiration och glädje.
– Men framgången bygger på kunskap hos butiksmedarbetarna så nu är vi glada att kunna fokusera på utbildning igen.
Sabis satsar stort på att inspirera och leda kunden rätt till varor med matrecept och genom samexponeringar. Sortimentet utvecklas och i tre av butikerna finns varm och kall buffé i restaurangen. Sabis satsar på fler restauranger och i Nackabutiken, Hemköp Sickla, blir den integrerad.
1. Vad har du fokuserat på hittills?
– Omförhandla hyresavtal, permitteringar, hyresstöd och krispaket. Det har varit extrem krishantering på bred front inom våra restauranger, hotell och butiker. Både ekonomiskt och flödesmässigt. Ett hästjobb, där vi lyckades hålla hög moral och tänka långsiktigt genom att behålla så många medarbetare vi kunde.
– Vi var väl rustade med ett starkt bolag med stark ekonomi. Med all verksamhet i samma bolag har vi haft en fördel och kunnat flyttat medarbetare från restaurang till butikerna, som har burit oss.
2. Vad är viktigast just nu?
– Vi går in i hetluften med väldigt mycket tillväxt och utveckling. Det är otroligt kul. Efter inköpsstopp gasar vi rejält. Den nya butiken i Sickla som öppnar den 1 september är ett exempel.
– Men nu är också tid att prata med samarbetspartner och medarbetarna. Återuppta det vi är bra på – att utveckla medarbetare.
3. Vad händer inom 5 år?
– Om fem år har vi vuxit mycket, särskilt på hotell, med en 50-procentig tillväxt. Vi har minst sju butiker och inom restaurang och service har vi nya spännande objekt. Vi kommer till exempel att öppna en stor ny enhet i Hagastaden den 1 december. Omsättningen blir i år 1,1 miljard kronor och 1,5 miljarder inom fem år. Vi jobbar med vår vision, ”Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten”.
Tillbakagången till Dagab som grossist 2011 och Hemköpsskylten har lett till att man utvecklat ett samarbete kring olika frågor inom hela Hemköpskedjan och tillsammans kämpat för ett bättre prisvärde. Madeleine Brehmer uppfattar också att Sabis och Axfood har samsyn inom hållbarhetsområdet med grön energi.
Fördelen med att vara handlare i Hemköpskedjan är att man kan driva flera butiker och äga butikslägena själv, vilket var en förutsättning när Vi-butikerna, där Sabis är medlem, gick in i Hemköp.
– Det viktiga var att vi skulle fortsätta vara fria handlare. Själva samarbetet sker kring marknadsprogrammet, kassasystem, kundkort, sortiment och även kring effektiv butiksdrift. Vi får ett jättefint stöd från Hemköp. I övrigt är vi helt självständiga.
Madeleine Brehmer tror på en viktig roll för den fysiska butiken och blickar då ännu längre fram än fem år.
– Vi är sociala varelser och vill möta andra människor. Vi gillar också en inspirerande butik. Visst kommer vi på sikt att ha e-handel men i dag är det inte lönsamt. Vi öppnar också fler butiker samt restauranger och hotell på uppdrag.
Sedan 2010 driver Madeleine Brehmer tillsammans med systern Caroline Cederblad, styrelseordförande, Sabis i tredje generationen. Det var dock aldrig självklart att systrarna skulle ta över.
– Det var vårt eget val helt och hållet. Pappa var noga med att vi skulle göra det för att det är roligt.
Hotell är en sida systrarna utvecklat med start vid successionen 2010.
– Lagandan är nyckeln. Vi värnar verkligen medarbetarna och har väldigt starkt kundfokus. Det är inte svårare än så. Vi är jävligt ihärdiga och långsiktiga. Hotell var ett nytt område, men vi hade drivit restaurang och konferens tidigare. Vi ville bygga starka destinationer, resorthotell, där Fågelbro, Krusenberg herrgård och Smådalarö Gård ingår.
2021 placerade sig systrarna på plats nummer 70 av 125 kvinnor i DI:s ”mäktigaste kvinnor”-lista (och är även med på årets lista som publicerades efter att den här intervjun genomfördes).
– Det var otroligt roligt och gav en stolthet i organisationen med fina rektioner, som ”Vi jobbar för två tjejer som uppmärksammas”. Vi brukar inte vara så mycket i media och jag märkte att samarbetspartner fick en aha-upplevelse, att vi är ett miljardbolag.
MADELEINE BREHMER
Namn: Madeleine Brehmer, vd på familjeägda Sabis. Sitter i styrelsen för Vi-butikerna, en medlemsorganisation för fria handlare med
32 butiker.
Aktuell: Öppnar butik i Sickla, Nacka, sydost om Stockholm.
Ålder: 44 år.
Bor:Lidingö.
Familj: Man, Johan, och sönerna Wilhelm och Alfred samt bassethunden Zingo.
Utbildning: Ekonom, magisterexamen med inriktning marknad och strategi vid Stockholm universitet.
Fritid: Familj, natur, jakt, padel och styrketräning.
Bakgrund: Ett par år på Arla, ”en kul och bra skola”. 17 år i familjeföretaget på olika poster. Marknadschef, försäljningschef, nyetableringar och affärsområdes-chef inom både restaurang och butik.
Förebild: Föräldrarna. En stark grundvärdering att familjen går först.
Bästa beslut: Säga ja till mannen när han friade.
Hon funderar noga innan hon svarar på frågan om sin ledarstil.
– Jag är ganska närvarande och jobbar mycket med feedback. Det är nära till beslut och jag är bollplank för medarbetarna. Det är viktigt att bygga trygga grupper och skapa förtroende i arbetslaget och att vara tydlig. Jag växlar mellan drift och strategi hela tiden.
På vilket sätt märker du att ni har makt?
– Någon enstaka gång har vi fått lite mer respekt från en tuff fastighetsägare. Men vi är så avslappnade och glada, så det kan vara svårt att bli respekterad som kvinna i den här positionen. Man måste ta sig ton och visa att man är kunnig. Också ta plats fysiskt i rummet. Själv försöker jag visa respekt för att få detsamma tillbaka.
SABIS
Grundat 1874
- Sabis Fältöversten
- Hemköp Näsbypark
- Hemköp Gullmarsplan
- Hemköp Fruängen
- Hemköp Tullinge
- Hemköp Sickla i Nacka öppnar
i september
- Tre resorthotell
- Restaurang och servicetjänster
på 20 enheter i Stockholm
Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.