Här ska Matvärlden öppna sin största butik

Matvärlden har i dagsläget butiker enbart norr om Stockholm (Tensta, Vällingby och Veddesta), men ledningen har varit tydlig med att kedjan vill växa även i södra delen av Stockholm samt i residensstäder runt Mälardalen.
"Vi har som mål att etablera cirka tio butiker i storstadsregioner", sa Muhittin Tayli till Fri Köpenskap efter att kedjan i höstas valt Axfood-ägda Dagab som ny huvudleverantör.
Efter en markanvisning i Västerås i vintras är det nu klart för den första butiken söder om Stockholm.
Matvärlden och Kungens Kurva Shoppingcenter har skrivit på ett samarbetsavtal som banar väg för en 7 000 kvadratmeter stor livsmedelsbutik med Matvärldens framgångsrika ”all världens mat”-koncept. Butiken kommer att erbjuda alltifrån frukt och grönt, bageri, färskvaror, deli, restaurang och kafé, till svenska matvaror och all världens mat.
– Vi är otroligt glada över det här samarbetsavtalet. Även om det fortfarande är mycket kvar att göra så är vår ambition är att skapa en av Sveriges mest unika dagligvarubutiker med mat från världens alla hörn. Om allting går som planerat så kommer vi att öppna vår största butik hittills – det är verkligen en fantastisk resa vi har framför oss, kommenterar Muhittin Tayli, Matvärldens ägare och vd.
Fortfarande återstår dock både projektering och byggnation. Butiken är planerad att öppna under andra kvartalet 2024.
Parterna ser avtalet som ett första steg i det påbörjade samarbetet.
– Vi vill vara en mötesplats där vi kan erbjuda våra besökare ett brett utbud av butiker, restauranger och caféer, i kombination med positiva upplevelser och inspiration. Därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda våra besökare Matvärldens breda sortiment av mat från hela världen. När vi kommer närmare tiden för öppningen ser vi fram emot att kunna dela mer information, säger Yvonne Arentoft, centrumchef på Kungens Kurva Shoppingcenter.
Matvärldens butik i Vällingby har av Årets butik-juryn utsetts till en av årets tio mest spännande butiker i Sverige. Den 8 september avslöjas om butiken blir en av finalisterna på Dagligvarugalan i oktober.
Artikeln är en del av vårt tema Etableringar.