23948sdkhjf

Robotplock med frys-zon: ”Perfekt för att bygga upp plockhubbar för e-handlade dagligvaror”

Butiksteknikföretaget Strongpoint samarbetar sedan tidigare med robboteknikföretaget Autostore.

Nu tar man samarbetet ytterligare ett steg vidare, när Strongpoint designar och installerar världens första Autostore-lösning specialbyggd för hantering av matvaror i tre temperaturzoner; rumstemperatur, kyla och nu också fryst.

Autostore har nyligen utvecklat en lösning för att automatisera lagring och plock av frysta varor. Tidigare har Autostores lösningar endast täckt två temperaturzoner. De flesta dagligvaruhandlare har därför använt manuell plockning av frysta varor när de automatiserat sina e-handelstjänster, ett viktigt produktsegment för dagligvaruhandlare.

Samarbetet mellan Strongpoint och Autostore handlar om så kallade micro fulfilment centers, små automatiserade plockhubbar för e-handel.

Strongpoints Sverigechef Magnus Rosén kommenterar:

– Vi ser att denna typ av automatiserade plocklager med temperaturzoner för rumstempererat, kylt och nu också frysta varor kan vara en perfekt lösning för att bygga upp plockhubbar för e-handlade dagligvaror. Sverige är ett land med långa avstånd, genom att sätta upp flera mindre logistikcenter som ett komplement till stora lageranläggningar och butiksnätverket kan dagligvaruaktörerna effektivisera sina transporter och erbjuda snabbare leveranser, säger han till Fri Köpenskap.

– Det fina med ett MFC från Autostore är att det inte tar så mycket plats i anspråk utan kan byggas upp i en redan existerande butik eller lagerlokal. På så sätt kan man dra nytta av effekten av att ha tillgång till en butik med dess fulla sortiment och samtidigt vara hypereffektiv i sin e-handel, avslutar han.

Den första lösningen installeras i den norska storhushållsgrossisten Dlverys anläggning i Sveio. Bland annat räknar man med att minska energikostnaden med 30 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.093