Så satsade Ica Nära-butiken på matglädje i eget kök
Inte bara stora butiker kan satsa på eget kök och matlagning. Flera butiker i Ica Nära-storlek har egna kök. Senast ut i raden är Ica Nära Näsbydal i Täby norr om Stockholm.
– Marcus hade en idé om att han ville nå ut med att vara bäst på mat, till sina kunder, säger projektledaren Tina Scherman från Culinarica.

Marcus Ahlén passade på att köpa pizzerian som låg vägg i vägg med butiken. När väggen var nerslagen skapades 250 kvadratmeter butiksyta som fylldes med färskvaror och det nya köket, som byggts upp med hjälp av konsulter från Culinarica inom Ica Butikskonsult.
– Vi har byggt upp ett minikök där man både kan laga mat från grunden och jobba med att montera matlådor, berättar projektledaren Tina Scherman från Culinarica.
De har hjälpt butiken att rita en layout med en ny maskinpark som är anpassad efter vad butiken vill producera och servera. Här finns ugnar från Rational och en kombimaskin från Frima, som klarar det mesta inom matlagning.
Ugnarna är av samma typ som finns i många butiker.
– Men det går att göra så mycket mer än att grilla kyckling i dem, säger Marcus Ahlén.
– Vi har också tagit fram ett nytt uttryck som utgår från Marcus tankar om mat. Det skulle vara ”kök”; här lagar vi mat med en inbjudande, familjär känsla.
Namnet var kunderna med och röstade fram, det blev ”Matglädjen”.
– Det lyfter vi fram på matlådorna etiketter och skyltar i och utanför butiken, berättar Tina Scherman.
Som i andra projekt hjälper Culinarica också till med driftsättning, ekonomi, kalkylering, utbildning av personal och framtagande av sortiment tillsammans med butiken.
När handlaren Marcus Ahlén genomförde köpet och projektet fick han både ett kök och större butiksyta. Han passade då på och gjorde om inredningen i hela butiken.
– Totalt har allt kostat 6,5 miljoner kronor, berättar han.
Här berättar Tina Scherman och Marcus Ahlén om satsningen:
Tina och Marcus