Östenssons ägare: Om butiken inte är lätthandlad är jag där och petar
Hon har tillsammans med sin man, tillika delägare, lämnat över driften av parets nio butiker och ett centralkök till en extern vd. Som ägare har Karina Lindblad och Håkan Lindblad numera styrelsemöten och veckovisa möten med vd Anders Lindblom.
– Och när jag handlar och ser fel i butiken hör jag av mig till affärschefen.
För ett par veckor sedan öppnade Östenssons Folkungavallen i Linköping i ett område som breder ut sig centralt.
– Det blev ett väldigt bra mottagande. Många som bodde i närheten kom gåendes, säger ägaren Karina Lindblad från fjällstugan i Storhogna där höstfärgerna sprakar utanför fönstret.
Att butiken är just lätthandlat ligger henne varmast om hjärtat. Hon vill att de som bygger butiken ska ha en inköpslista med exempelvis bakgrejor.
– De varorna ska finnas i närheten av varandra. Det är logistiken i butiken.
Hon exemplifierar med ströbröd som av tradition finns vid knäckebröd eftersom Wasabröd och Skogaholm levererar det.
– Äntligen finns det vid mjölet. Man får stå på sig.
Sedan 1996 har Karina Lindblad varit en av Östenssons ägare. Då gjordes generationsskiftet och tillsammans med brodern Bengt Östensson blev hon hux flux ägare. Hon var 40 år och skrattar när hon får frågan om hur hon kände.
– Vi kommer inte att göra som pappa gjorde. Han sade: ”Nu är det dags att ta över.” Vi var inte förberedda.
Syskonen är väldigt olika och 2001 klev brodern av och Håkan Lindblad blev delägare. Som en följd av det abrupta övertagandet har paret tillsammans med sina barn gått en utbildning inom family business network. Två barn jobbar i företaget och paret vill att de ska vara förberedda, något hon önskat för egen del.
– Pappa var kvar flera år i driften av företaget, mer som ett stöd för oss. Men det har fört med sig att vi som ägare nu har en ledningsgrupp som sköter allt genom ägardirektivet. Vd:n och affärschefen är vår kanal. Vi kan se saker i butiken och ha synpunkter. Det är lite frustrerande att saker tar lite tid. Jag är van vid att det ska hända nu, helst i går.
Karina Lindblad har känt sin man sedan tonåren. De har haft olika roller i företaget och hon säger att det går hur bra som helst att jobba ihop.

– Det är viktigt att ha roligt och en bra magkänsla.
Hon ser tillbaka på uppväxten som till stor del var i butiken.
– Det var spännande. Det var mitt liv. Föräldrarna var noga, vi fick aldrig gå och ta mat. Det fick vi lära oss. Båda jobbade i butiken, mamma med marknadsföringen och textning av skyltar. Pappa var inte hemma så mycket men närvarande när han väl var det. Båda har stöttat.
Det hon fått med sig är att det är mycket mer jobb än man anar. Och att etablera sig på en ny marknad inte är helt lätt. Det måste ges tid.
– Det är en fördel jag fått med mig. En nackdel var att vara en Östensson i Motala under uppväxten. Man var aldrig var anonym. Mamma sade ”tänk på företaget gör inget dumt”. Jag var ju redan så ordentlig. Så skulle jag aldrig säga till barnen, bestämde jag. Och så blev det.
En händelse hon minns med stolthet från uppväxten var när den nya Motala-butiken öppnade 1975.
– Det var en jättebutik. Wow, så stolt jag kände mig. Vi barn köpte en stor bukett blommor till föräldrarna.
Från 2001 och fram till i dag finns mycket att lyfta fram. Vad är viktigast?
– Jösses, så mycket vi har gjort. Det är viktigt att det är rent och fräscht och det ska vara kul att komma tillbaka. Men våra medarbetare är det viktigaste.
Men en särskild händelse hon är extra stolt över under tiden hon drivit företaget med sin man är Vadstena-butiken 2004-2005. Butiken inreddes tillsammans med en arkitekt.
– Det blev bra med speciella lampor som gjorde butiken. Det var skojigt att jobba med en sådan person. Det blev också en ögonöppnare för vad man kan göra. Kanske hade jag jobbat med inredning om jag inte haft butiker. Vem vet, säger hon och tillstår att hon gillar inredning. Hon berättar att fjällstugan har inretts väldigt roligt.
Mötet med människor har varit det roligaste under yrkeslivet.
– Alla gillar inte människor. Det gör jag. Det som är så spännande är att det är en utmaning.
På frågan vad som händer framöver säger hon att det finns idéer.
– Men man behöver inte alltid expandera utan kan utveckla butiken. Ibland måste förändringar till.
Karina Lindblad
Aktuell: Öppnar sin nionde butik i Östenssons företagsgrupp.
Ålder: 67 år.
Familj: Man och fyra barn. Tre flickor och en pojke, mellan 44 år och 32 år.
Bor: Motala. Fjällstuga i Storhogna, sommarstuga på Torrö.
Favoriträtt: Grönt före kött.
Favoritprodukt: Avokado.
Roligaste delen i jobbet: Mötet med människor, kunder eller personal. Och att utveckla verksamheten.
Bakgrund: Började att hjälpa till på helger och lov. Man stod upp i kassan på den tiden och det fanns ettöringar och tvåöringar. Dragits till att utveckla personal och butikerna.
Utbildning: Gymnasial bankskola i Linköping. Lanthushållsskola i Borghamn, söder om Vadstena. En av de bättre saker jag gjort och något alla skulle göra. Man fick stycka kött, näringsberäkna, väva och lära sig städa. Haft så mycket nytta av det.
Fritid: Älskar att sticka – min stora passion nu. Två mopsar och elva barnbarn som jag är mycket med. Skidor.
Förebild: Hur gjorde pappa, tänker jag ofta. Han har gjort väldigt mycket bra. För ett par veckor sedan öppnade vi ny butik, nu skulle pappa varit med.
Mål: Både företag och familj: Viktigt att det känns bra. Det ska dofta gott och våra duktiga medarbetare ska må bra. Doftar det inte gott märks det. Det är ett stort ansvar med nio butiker. De ska vara krispiga och de ska underhållas. Det är ett mål och vårt ansvar.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.