Minna Björklund kom till Coop som ansvarig för kategori och inköp för fem och ett halvt år sedan, efter tio år inom textil- och optikbranschen. Hon brinner för hållbarhet, och det var också anledningen till att hon aktivt sökte sig till Coop.
– Mat är något alla behöver och jag kände att det är viktigt att jobba med mat. Det var till Coop jag ville. Jag började som kategorichef för brödaffären. Därefter har jag haft lite olika roller innan jag sladdade in på evm för två år sedan, säger Minna Björklund, evm-chef på Coop Sverige.
Coop väljer att kalla varor från deras egna märken för evm (egna varumärken) till skillnad från övriga branschen som säger emv, alltså egna märkesvaror. Coop har tre emv; Coop, Xtra och Änglamark. Minna Björklund arbetar med samtliga.
– Jag ser alla varumärken som en enhet där var och en enskilt fyller sitt eget syfte. Utifrån det sätts strategin för hur vi ska arbeta och är länken till respektive kedja, där jag sitter i samråd med dem och pratar om vad vi behöver göra. Jag är lite som evm-spindeln i nätet.
Hur en emv-vara kommer till kan ske på flera olika sätt.
– Jag arbetar hela tiden tätt med våra produktutvecklare, som heller inte är avgränsade till ett varumärke. Vi gör sortimentsanalyser och ser var vi har ett gap att fylla, åker på mässor och ser om det finns produkter som vi inte har på den svenska marknaden.
Tre frågor
Var är det roligaste med ditt jobb?
Det är att gå till jobbet varje dag och att kunna arbeta med våra varumärken. Särskilt med Änglamark, som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Mitt hjärta är hållbarhet som jag är väldigt stolt över att få arbeta med. Det är 13:e året i rad som Änglamark vinner det ärofyllda Sustainable Brand Index.
Den största förändringen den senaste tiden?
Det är ju One Coop. Vi började för ungefär två år sedan och det löper över flera år. Det är en förändringsresa som vi har lagt otroligt mycket arbete bakom. Med ett långt förarbete, bland annat med designen. De första produkterna började rulla ut för ett år sedan och innan sommaren passerade vi 500 artiklar. Vi beräknas vara klara i slutet på 2025.
Var är det man inte känner till med ditt jobb?
Det skulle vara att förstå hur mycket jobb och tid vi lägger ned på design och kommunikation på våra förpackningar. Vilket vi också känner en stolthet i. Vi är ett litet designteam men jobbar väldigt intensivt med hur evm-varorna ska se ut i hyllan.
När bestämmer ni i vilket av de tre olika koncepten som en produkt ska hamna?
– Det är något av det första vi gör i produktutvecklingsprocessen, och när vi har kommit fram till en produkt tar mitt designteam tag i arbetet kring design och förpackning. Vi fokuserar på kundens behov och hur den ska presenteras i hyllan med mera. En tidslinje från det att vi tar fram en produkt till att den blir färdig är lång. Cirka 40 till 50 veckor från idé till att den är ute i butik.
Vilka incitament har ni för att ni ska göra en emv-vara?
– Det kan vara olika. Det kommer det från våra produktutvecklare inom evm, som för ett tag sedan var på Sial-mässan i Paris. Men framför allt utgår våra produktutvecklare från sortimentsanalyser, som också ser vad det finns för möjligheter hos våra leverantörer. Sedan grottar vi ned oss i rapporter från andra länder och trendspanar vad det är som flyger i andra länder.
Efter sommaren gick Coop stort ut med en gemensam design för de nordiska länderna, som de kallar One Coop. Det arbetet påbörjades för flera år sedan med ett tydligt syfte.
– Vi har arbetat under flera år på detaljnivå där vi har gått igenom artikel för artikel, eller koncept för koncept. Där har vi skapat design och förpackningsstorlek som passar alla fyra länder. Fördelarna är att vi får fyra gånger så stor volym att förhandla med, säger hon och tillägger:
– Hela syftet med One Coop är att vi vill kunna erbjuda våra kunder så prisvärda produkter som möjligt. Har vi till exempel alla artiklar på taco i alla fyra länder så kommer vi att få ned priserna när vi sitter på de volymerna. Det är en styrka jämfört med tidigare.
Emv har blivit kritiserat för att det bara står för lågt pris och att de knuffar ut så kallade avm, det vill säga andra märkesvaror, från butikshyllorna. Men att emv bara står för ett lågt pris är inget Minna Björklund håller med om.
– Jag tycker att evm har gått från att vara en del av butikens billigare sortiment till att man förväntar sig en viss kvalitet. Det ska vara gott och smaka minst lika bra, eller bättre, än andra varumärken som de valt tidigare. Så det fyller även andra syften än bara priset.
Jag tycker att evm har gått från att vara en del av butikens billigare sortiment till att man förväntar sig en viss kvalitet.
Hur ser emv-utvecklingen ut de närmsta fem åren?
– Evm har utvecklats väldigt fort från 1980-talets Blåvitt till i dag. Jag ser att vi fortsatt kommer att jobba vidare med innovation, hållbarhetsdeklaration och hållbarhet. Men framför allt med perspektivet, hur kan kunderna överlag göra lättare val i butik. Det behöver vi jobba mer med de kommande åren, avslutar Minna Björklund.
Minna Björklund
Titel: Evm-chef Coop Sverige.
Bakgrund: Jobbat med kategori och inköp inom textil, optik, lågpris inom små och stora bolag.
Utbildning: Magisterexamen i företagsekonomi, kandidatexamen i miljövetenskap.
Familj: Två barn, 12 och 15 år.
Fritidsintressen: Matlagning, träning (bland annat ridning), härligt häng med familj och vänner.
Mentor: Jag har en mentor sedan ett internt mentorsprogram som jag deltog i. Så värdefullt att ha en mentor att bolla stort och smått med under återkommande luncher.
Bästa beslut: Att börja jobba i dagligvaruhandeln, en otroligt spännande och utvecklande bransch!



