23948sdkhjf

Nils Eric Näslund: Intåg i sommarhagen

Jag anknyter till Vilhelm Peterson-Berger och hans vackra musikstycke vid denna den svenskaste av alla högtider. Till midsommar går hela det svenska folket in i sommarhagen och blir bildligt talat kvar där en bit in i augusti.

Nils Eric Näslund, dagligvaruveteranoch krönikörFrån matjessill till kräftor, för att tala i branschtermer.Därmed kan också det första halvåret summeras. Jag skrev i en framtidskrönika i första numret av Fri Köpenskap om tre fokusområden: Samarbetsklimatet handel - industri, obalansen inom dagligvaruhandeln, och kommande uppmärksamhet kring miljö - och klimatfrågor. Och det har verkligen hänt en hel del.Handelns sätt att bemöta sina leverantörer fick en omfattande medial bevakning, och resultatet blev signaler om förbättrad lyhördhet och anpassning till den enskilda leverantörens position och konkurrenssituation. Vad som de facto skett i de enskilda samtalen vet bara de berörda aktörerna, men vapenskramlen verkar ha tystnat och det är väl ett hälsotecken, utifrån sett. De olustiga bojkotterna lyser numera med sin frånvaro.I en fortsatt mycket stark marknad går handelsaktörerna åt lite olika håll. Ica överraskade med ett försämrat resultat och verkar ha stukat båda fötterna, en i Norge och en i Helsingborg. Willys har taggat upp sin marknadsföring avsevärt, precis som aviserat, och Strålman håller ett stadigt tag om sedelbuntarna i ett gott kvartalsresultat för Axfood.Kooperationen kan, äntligen, vara på G. Resultattappet minskar, investeringsviljan är större än på trettio år, marknadssatsningarna likaså. Om det räcker ända fram återstår att se, men den nya ledningen ger verkligen järnet!Halvårets runner-up är tvivelsutan Lidl. Kedjan tar djärva kliv, både rörande etableringar, sortimentsanpassning och marknadskommunikation. Ett avslöjande av försäljningssiffror tror jag skulle visa på en klar marknadsvinnare.Klimatfrågorna behöver knappt kommenteras, området är glödhett och kommer att så förbli lång tid framöver. Den stora frågan just nu är: Kommer det att bli ett samverkans - eller konkurrensområde för branschens stora aktörer? Vi får se.Nominera en pristagare! Det är min semesteruppmaning till alla Fri Köpenskaps läsare! När du sitter där vid metspöet eller ligger i hängmattan, låt dina tankar kretsa kring angenäma upplevelser och minnen från det senaste året, med anknytning till mat och livsmedel. Och sådana har vi ju alla, oavsett det gäller ett möte med en ny butik eller upptäckten av nya, spännande produkter i butikshyllan. När du bestämt dig för något du känner dig särskilt nöjd med, tag steget fullt ut. Klicka här och nominera din kandidat till Stora Dagligvarupriset!Till skillnad från andra, liknande branschtävlingar, är vi inte bara ute efter störst, bäst och vackrast. Det blir tjatigt och poänglöst i längden och tillför inte branschen ett smack.Nej här har alla chansen, alla som ansträngt sig och prövat nya och annorlunda grepp för att nå framgång på marknaden. I den här tävlingen premieras den som använt huvudet, utmanat sin kreativitet, spänt bågen lite mer än andra. Så skall det vara!Avslutningsvis önskar jag krönikans läsare en angenäm sommar och hälsar hjärtligt välkommen till Sörmland! Den matintresserade kan besöka vilken bokhandel som helst härnere och förvärva boken ”En matresa genom Sörmland”. Sen är det bara att kasta sig ut i kulinariska äventyr i det vackraste av sommarlandskap! Gör det!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125