23948sdkhjf

Maria Forshufvud: Sverige har råvarorna för ett riktigt gott nytt år

Det blåser en väldoftande vind genom Matsverige. Fler och fler intresserar sig för matlagning från grunden.

Vi ser och hör det, bland annat i samband med den köttutbildning som Svenskt Kött nu erbjuder livsmedelshandeln. Butiksmedarbetare berättar om ändrade inköpsmönster från filé till framdelskött och det är långkok och grytor till helgen. ”Hela djuret” är i dag mer intressant än på många, många år. Det är ett gott tecken. Bildligt och bokstavligt.Den snabba maten har fortfarande sin plats när vi är stressade, men vi vill inte stressa jämt. Vi söker gemenskap, hemlagat och livskvalitet. Det finns en sund, spirande mottrend mot snabbt och billigt: att göra medvetna val för hälsans, miljöns och smakens skull. Vi vill ha goda råvaror, som representerar värden vi kan stå för. Med andra ord, jag tror att 2012 blir ett bra år för matlagningen och det svenska köttet. I Sverige har vi smaken, matsäkerheten, uppfödningen och närheten som konsumenterna efterfrågar. Dessutom har vi – bönder, tillverkare och handel – tillsammans ett märke för svenskt kött som symboliserar allt detta goda. Den breda överenskommelsen genom hela kedjan gör märket unikt.Men för att vara tydlig arbetar Svenskt Kött inte för ökad köttkonsumtion. Vårt mål är ökad andel svenskt kött i hushåll och storkök samt ett bättre pris för köttet tillbaks till bonden. Behovet av importerat kött ska helt enkelt minska. Initiativ som Köttfri måndag är tecken i tiden som pekar på ökad medvetenhet och intresse för vad vi äter. Det är bra. Vår uppfattning är enkel: ät bra kött när du äter kött. Med bra kött menar vi svenskt kött och det finns goda skäl till det.En färsk rapport från Naturvårdsverket visar att ungefär hälften av de svenska konsumenternas utsläpp skapas av bilkörning, bostadsuppvärmning, elanvändning, köttkonsumtion och flygresor. Svenska folket ökade sin köttkonsumtion med över 50 procent mellan 1990 och 2005. Det är 24 kilo extra kött per person och år, och hela ökningen utgörs av importerat kött. De 24 kilona per person beräknas ha medfört en utsläppsökning på 2,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. Svenskt kött är ett bättre alternativ. För samtidigt som Sveriges importerade köttkonsumtion är ”klimatdum”, så är Sveriges egen köttproduktion en av världens mest klimatsmarta. Våra naturliga förutsättningar passar för djuruppfödning och vårt lantbruk jobbar hårt på att minska sina utsläpp. Därmed är vi uppe i fem starka argument för att konsumenterna ska välja mer svenskt kött under 2012: smaken, matsäkerheten, uppfödningen, närheten och miljön. Allt det här täcks in i Svenskt Kött-märkets varumärkeslöfte: Handla gott! Tillsammans kan vi – bönder, tillverkare och handel – använda den rådande utvecklingen till något gott. Vi har konsumenterna på vår sida; redan nu väljer sju av tio helst svenskt kött. Även den offentliga upphandlingen blir allt tydligare i sina krav. Med en kraftfull exponering av svenskt kött finns det en enorm potential till merförsäljning. Nästa år ska verkligen bli Svenskt Kött-märkets år. Vi kommer att göra allt för att sprida kunskap och inspiration om fördelarna med det svenska köttet. Vi ska också inspirera – utmana – köttbranschen till produktutveckling och innovation. Det finns gott om utrymme att kreativt ta vara på det ökande intresset för bra mat och matlagning. Nu är det verkligen läge att inspirera till god matlagning utifrån hela djuret. Med svenskt kött.Maria Forshufvud, vd för Svenskt Kött

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063