23948sdkhjf

Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Årets Brödavdelning på Dagligvarugalan, Ica Maxi Partille, vet hur man kränger bröd. Omsättningen har under året ökat med 4,6 procent jämfört med föregående år, vilket nästan är dubbelt så mycket som för butiken i stort.

Läs också: Nedräkning för finalistsläpp i Dagligvarugalan

– Och då ska man komma ihåg att sommarens torka starkt påverkade den viktiga försäljningen av korv- och hamburgerbröd, säger Rasmus Pihlqvist, försäljningschef för färskvaror till Fri Köpenskap.

Butiken har eget bageri med sex bagare men den stora försäljningen läggs på det packade brödet.

– Vilken modell man väljer beror på kundstocken. En annan butik kan satsa stenhårt på det egna brödet men hos oss handlar det om ett bredare samspel.

Avdelningen bygger på tre delar.

Läs också: Nu kommer panten på brödpåsen

  • Luftighet.
  • Överskådlighet.
  • Prispunkter.

Alla gavlar i avdelningen drivs av prispunkter, vilket delvis vuxit fram av konkurrens från Willys ett stenkast bort.

– Palltorg, innergavlar och mittenexponeringarna. Allt drivs av prispunkter. Det första och sista man möter i avdelningen ska ligga riktigt bra i pris så att känslan alltid är att man kan göra en bra affär.

Och samarbetet med leverantörerna är tydligt. Sex olika leverantörer fyller på och snyggar till avdelningen varje dag. De får vara med och påverka så länge allt sköts snyggt.

– Allt handlar om att vara ärlig och uppriktig. Leverantörerna har väldigt mycket kunskap men de ser saker på andra sätt. De ser försäljning, inte marginal.

Läs också: Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Ica Maxi Partille har också eget bageri med sex bagare men majoriteten av försäljningen kommer från det packade brödet.

Leverantörerna är rädda för svinn medan handlaren avskyr hål i hyllorna. Med ett vasst samarbete kan båda elimineras.

– Vi lyssnar på deras idéer och är spelbara så länge förtroendet inte missbrukas. Vi hjälper dem med exponeringar om de akut behöver bli av med ett parti och i gengäld tar de väl hand om brödavdelningen. Välfyllt, snyggt och säljklart.

Han nämner ett exempel efter att butiken kammat hem priset som Årets brödavdelning.

– Efter att vi vunnit så ville vi fira det med en snygg och tydlig exponering i entrén. Jag lyfte luren och ringde en leverantör. Två timmar senare stod allt klart, säger Rasmus Pihlgren.

Hela avdelningen drivs av prispunkter. Kunderna ska alltid lämna avdelningen med känslan att det går att göra en bra affär.

Butikens tips – Så jobbar du med bröd-leverantörerna.

1. Vasst samarbete ger fulla hyllor. Ligg på leverantörerna hela tiden och var spelbar med exponeringarna. Leverantörerna är rädda för svinn men med en rak och tydlig kommunikation ökar förtroendet och de vågar ladda på mer när de fyller på. På så sätt undviker du hål i hyllorna.

2. Laget före jaget. Var rättvis i exponeringarna och ge alla chansen. Snurra på gavelexponeringarna och tänk på att försäljningen är ett lagspel. Alla vill sälja mer och med ökat samarbete blir resultatet bättre. Var schysst och spelbar med tillfälliga exponeringar om leverantörerna snabbt behöver bli av med ett parti. I gengäld ställer de upp när du behöver hjälp.

3. Öppenhet och ärlighet. Behandla alla med respekt och se till att vara öppen och ärlig. Förklara vikten av bredden i sortimentet men också varför du exponerar som du gör eller väljer att lyfta andra produkter. Med ökad förståelse blir samarbetet bättre.

4. Leverantörerna har kunskapen. Häng med i trenderna och utnyttja av leverantörernas kunskaper. Glöm inte bort att de besöker mängder av andra butiker och har massor av nyttiga influenser. Vissa idéer passar inte alls din butik men många är också klockrena. Det kanske låter klyschigt men du måste våga prova.

5. Bit inte i den hand som föder dig. Tänk på att det alltid handlar om ge och ta. Många butiker är för hårda med leverantörerna vilket sällan ger ett bra samarbete på sikt. Hos Maxi Partille kommer leverantörerna ibland till och med in och ser över avdelningen på sin lediga tid. Ett vasst samarbete ger också bättre förutsättningar i förhandlingslägen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Arkiv

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Högt pris på bär

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Starka siffror för Scandi Standard

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193