23948sdkhjf

Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Årets Brödavdelning på Dagligvarugalan, Ica Maxi Partille, vet hur man kränger bröd. Omsättningen har under året ökat med 4,6 procent jämfört med föregående år, vilket nästan är dubbelt så mycket som för butiken i stort.

Läs också: Mötet: Han driver landets första Ica Maxi

– Och då ska man komma ihåg att sommarens torka starkt påverkade den viktiga försäljningen av korv- och hamburgerbröd, säger Rasmus Pihlqvist, försäljningschef för färskvaror till Fri Köpenskap.

Butiken har eget bageri med sex bagare men den stora försäljningen läggs på det packade brödet.

– Vilken modell man väljer beror på kundstocken. En annan butik kan satsa stenhårt på det egna brödet men hos oss handlar det om ett bredare samspel.

Avdelningen bygger på tre delar.

Läs också: Juryn som ska kora Årets butik

  • Luftighet.
  • Överskådlighet.
  • Prispunkter.

Alla gavlar i avdelningen drivs av prispunkter, vilket delvis vuxit fram av konkurrens från Willys ett stenkast bort.

– Palltorg, innergavlar och mittenexponeringarna. Allt drivs av prispunkter. Det första och sista man möter i avdelningen ska ligga riktigt bra i pris så att känslan alltid är att man kan göra en bra affär.

Och samarbetet med leverantörerna är tydligt. Sex olika leverantörer fyller på och snyggar till avdelningen varje dag. De får vara med och påverka så länge allt sköts snyggt.

– Allt handlar om att vara ärlig och uppriktig. Leverantörerna har väldigt mycket kunskap men de ser saker på andra sätt. De ser försäljning, inte marginal.

Läs också: Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Ica Maxi Partille har också eget bageri med sex bagare men majoriteten av försäljningen kommer från det packade brödet.

Leverantörerna är rädda för svinn medan handlaren avskyr hål i hyllorna. Med ett vasst samarbete kan båda elimineras.

– Vi lyssnar på deras idéer och är spelbara så länge förtroendet inte missbrukas. Vi hjälper dem med exponeringar om de akut behöver bli av med ett parti och i gengäld tar de väl hand om brödavdelningen. Välfyllt, snyggt och säljklart.

Han nämner ett exempel efter att butiken kammat hem priset som Årets brödavdelning.

– Efter att vi vunnit så ville vi fira det med en snygg och tydlig exponering i entrén. Jag lyfte luren och ringde en leverantör. Två timmar senare stod allt klart, säger Rasmus Pihlgren.

Hela avdelningen drivs av prispunkter. Kunderna ska alltid lämna avdelningen med känslan att det går att göra en bra affär.

Butikens tips – Så jobbar du med bröd-leverantörerna.

1. Vasst samarbete ger fulla hyllor. Ligg på leverantörerna hela tiden och var spelbar med exponeringarna. Leverantörerna är rädda för svinn men med en rak och tydlig kommunikation ökar förtroendet och de vågar ladda på mer när de fyller på. På så sätt undviker du hål i hyllorna.

2. Laget före jaget. Var rättvis i exponeringarna och ge alla chansen. Snurra på gavelexponeringarna och tänk på att försäljningen är ett lagspel. Alla vill sälja mer och med ökat samarbete blir resultatet bättre. Var schysst och spelbar med tillfälliga exponeringar om leverantörerna snabbt behöver bli av med ett parti. I gengäld ställer de upp när du behöver hjälp.

3. Öppenhet och ärlighet. Behandla alla med respekt och se till att vara öppen och ärlig. Förklara vikten av bredden i sortimentet men också varför du exponerar som du gör eller väljer att lyfta andra produkter. Med ökad förståelse blir samarbetet bättre.

4. Leverantörerna har kunskapen. Häng med i trenderna och utnyttja av leverantörernas kunskaper. Glöm inte bort att de besöker mängder av andra butiker och har massor av nyttiga influenser. Vissa idéer passar inte alls din butik men många är också klockrena. Det kanske låter klyschigt men du måste våga prova.

5. Bit inte i den hand som föder dig. Tänk på att det alltid handlar om ge och ta. Många butiker är för hårda med leverantörerna vilket sällan ger ett bra samarbete på sikt. Hos Maxi Partille kommer leverantörerna ibland till och med in och ser över avdelningen på sin lediga tid. Ett vasst samarbete ger också bättre förutsättningar i förhandlingslägen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Ica-handlarens låt blir nytt album

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Arkiv

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226