23948sdkhjf

Unik statistik: Ica sena på vegotrenden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Vegetariskt exploderar men vissa kedjor har slumrat länge.

Den vegetariska försäljningen tycks explodera på bekostnad av den än så länge säkra kassakon ekologiskt. I alla fall om man får tro det träffsäkra måttet kring kedjornas kampanjtryck.

Läs också: De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

– Ekologiskt har stannat av samtidigt som vegetariskt ökar väldigt snabbt. Betydligt snabbare än något annat segment i dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De samlar och analyserar alla rikskampanjer i dagligvaruhandeln primärt via dr och enligt deras statistik har vegetariska substitutvaror som exempelvis vegofärs, grönsaksbiffar och halloumiburgare ökat med 32,8 procent under året.

– Och då ska man komma ihåg att man möter starka ökningar förra året också. Man ser tydligt att det har hänt något. Det är inte längre en trend utan närmast en explosion som drivs av hälsa och hållbarhet.

Tidiga på bollen var City Gross och Hemköp med stora ökningstal redan 2016 och 2017. 

Läs också: Astrid och aporna återuppstår

Willys var lite sena i starten, men har ökat kraftigt 2017 och 2018. Totalt har Axfood ökat stadigt och knappade i år in på en 17-procentig ökning.

– Det är tydligt att kampanjerna fungerar – annars hade inte kedjorna fortsatt investera i dem. Det är vanligt att man experimenterar och både City Gross och Axfood upptäckte nog snabbt att testerna gav gensvar.

Det egna varumärket Garant har tagit fram mängder av vegetariska produkter samtidigt som Hemköp tagit till ganska kraftiga exponeringsgrepp i butik under parollen ”Variera med vego”. Ett liknande koncept, ”Vego för alla” har under hösten även rullat hos Willys.

– Man har onekligen hittat ett sätt att sticka ut och locka nya kunder till butikerna. Detta är kunder som annars hade gått till en konkurrent, konstaterar Ulf Mazur.

Läs också: Beyond Meat tar in miljoner för expansion

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Branschjätten Ica slumrade desto längre och hade till och med en negativ utveckling 2016. Under förra året kom de däremot i gång och i år har kampanjtrycket exploderat. 80 procent har Ica ökat det vegetariska kampanjtrycket med hittills i år.

– Intressant är också att kampanjökningen av Icas emv mer än fördubblats i år, konstaterar Ulf Mazur.

En liknande utveckling har synts hos Coop men i år tycks alla kedjor vara med på tåget. En utveckling som också skuggas av hälsoprodukter och grönsaker även om den sistnämnda kommer från så höga nivåer att förändringarna knappt märks. 

– Hela den växtbaserade trenden går starkt framåt och jag tror att det är mycket viktigt att hänga med. Det märker vi bland våra användare. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172