23948sdkhjf

Unik statistik: Ica sena på vegotrenden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Vegetariskt exploderar men vissa kedjor har slumrat länge.

Den vegetariska försäljningen tycks explodera på bekostnad av den än så länge säkra kassakon ekologiskt. I alla fall om man får tro det träffsäkra måttet kring kedjornas kampanjtryck.

Läs också: De vann oxfilékriget

– Ekologiskt har stannat av samtidigt som vegetariskt ökar väldigt snabbt. Betydligt snabbare än något annat segment i dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De samlar och analyserar alla rikskampanjer i dagligvaruhandeln primärt via dr och enligt deras statistik har vegetariska substitutvaror som exempelvis vegofärs, grönsaksbiffar och halloumiburgare ökat med 32,8 procent under året.

– Och då ska man komma ihåg att man möter starka ökningar förra året också. Man ser tydligt att det har hänt något. Det är inte längre en trend utan närmast en explosion som drivs av hälsa och hållbarhet.

Tidiga på bollen var City Gross och Hemköp med stora ökningstal redan 2016 och 2017. 

Läs också: Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Willys var lite sena i starten, men har ökat kraftigt 2017 och 2018. Totalt har Axfood ökat stadigt och knappade i år in på en 17-procentig ökning.

– Det är tydligt att kampanjerna fungerar – annars hade inte kedjorna fortsatt investera i dem. Det är vanligt att man experimenterar och både City Gross och Axfood upptäckte nog snabbt att testerna gav gensvar.

Det egna varumärket Garant har tagit fram mängder av vegetariska produkter samtidigt som Hemköp tagit till ganska kraftiga exponeringsgrepp i butik under parollen ”Variera med vego”. Ett liknande koncept, ”Vego för alla” har under hösten även rullat hos Willys.

– Man har onekligen hittat ett sätt att sticka ut och locka nya kunder till butikerna. Detta är kunder som annars hade gått till en konkurrent, konstaterar Ulf Mazur.

Läs också: Veganer mer sjukskrivna

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Branschjätten Ica slumrade desto längre och hade till och med en negativ utveckling 2016. Under förra året kom de däremot i gång och i år har kampanjtrycket exploderat. 80 procent har Ica ökat det vegetariska kampanjtrycket med hittills i år.

– Intressant är också att kampanjökningen av Icas emv mer än fördubblats i år, konstaterar Ulf Mazur.

En liknande utveckling har synts hos Coop men i år tycks alla kedjor vara med på tåget. En utveckling som också skuggas av hälsoprodukter och grönsaker även om den sistnämnda kommer från så höga nivåer att förändringarna knappt märks. 

– Hela den växtbaserade trenden går starkt framåt och jag tror att det är mycket viktigt att hänga med. Det märker vi bland våra användare. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu rullar kedjan sushi på Ica

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsinvesteringar tynger KF

Arkiv

Alkoglass – endast på systemet

Oumph håvade in priser i London

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Willys tar över efter Coop

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

1

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Ungas matval styrs av värderingar

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ny storägare i Taylors & Jones

Nu kommer Karma till Frankrike

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16