23948sdkhjf

Unik statistik: Ica sena på vegotrenden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Vegetariskt exploderar men vissa kedjor har slumrat länge.

Den vegetariska försäljningen tycks explodera på bekostnad av den än så länge säkra kassakon ekologiskt. I alla fall om man får tro det träffsäkra måttet kring kedjornas kampanjtryck.

Läs också: De vann oxfilékriget

– Ekologiskt har stannat av samtidigt som vegetariskt ökar väldigt snabbt. Betydligt snabbare än något annat segment i dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De samlar och analyserar alla rikskampanjer i dagligvaruhandeln primärt via dr och enligt deras statistik har vegetariska substitutvaror som exempelvis vegofärs, grönsaksbiffar och halloumiburgare ökat med 32,8 procent under året.

– Och då ska man komma ihåg att man möter starka ökningar förra året också. Man ser tydligt att det har hänt något. Det är inte längre en trend utan närmast en explosion som drivs av hälsa och hållbarhet.

Tidiga på bollen var City Gross och Hemköp med stora ökningstal redan 2016 och 2017. 

Läs också: Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Willys var lite sena i starten, men har ökat kraftigt 2017 och 2018. Totalt har Axfood ökat stadigt och knappade i år in på en 17-procentig ökning.

– Det är tydligt att kampanjerna fungerar – annars hade inte kedjorna fortsatt investera i dem. Det är vanligt att man experimenterar och både City Gross och Axfood upptäckte nog snabbt att testerna gav gensvar.

Det egna varumärket Garant har tagit fram mängder av vegetariska produkter samtidigt som Hemköp tagit till ganska kraftiga exponeringsgrepp i butik under parollen ”Variera med vego”. Ett liknande koncept, ”Vego för alla” har under hösten även rullat hos Willys.

– Man har onekligen hittat ett sätt att sticka ut och locka nya kunder till butikerna. Detta är kunder som annars hade gått till en konkurrent, konstaterar Ulf Mazur.

Läs också: Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Branschjätten Ica slumrade desto längre och hade till och med en negativ utveckling 2016. Under förra året kom de däremot i gång och i år har kampanjtrycket exploderat. 80 procent har Ica ökat det vegetariska kampanjtrycket med hittills i år.

– Intressant är också att kampanjökningen av Icas emv mer än fördubblats i år, konstaterar Ulf Mazur.

En liknande utveckling har synts hos Coop men i år tycks alla kedjor vara med på tåget. En utveckling som också skuggas av hälsoprodukter och grönsaker även om den sistnämnda kommer från så höga nivåer att förändringarna knappt märks. 

– Hela den växtbaserade trenden går starkt framåt och jag tror att det är mycket viktigt att hänga med. Det märker vi bland våra användare. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Här öppnar Coop i mars

Malmö får ny Coop

Terassläge i Haninge

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv
Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Axfood backar efter matbluffen

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Hon blir ny vd för KF

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

City Gross Marknadsplats ska växa

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Ica Kvantum lägger ned posten

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

De vann oxfilékriget

Sänd till en kollega

0.141